جنگ 6 روزه اعراب، جنگ 33 روزه، نفت کش انگلیسی

محمدرضا زائری، در یادداشتی در روزنامه خراسان به خاطره ای از گفتگو با یکی از چهره های شاخص لبنانی پرداخت و نوشت: در یکی از شهرهای جنوبی لبنان به دیدار یکی از چهره های شاخص منطقه رفته بودیم و او در آن نشست عصرگاهی از خاطرات قدیم و تجربه های زیسته اش می گفت.
پیرمرد لبنانی هشتاد و چندساله تعریف می کرد که در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسراییل در سفری دور به سر می برده و با شنیدن اخبار آن شکست تلخ به بستر بیماری افتاده است.
می گفت: من که مانند دیگر جوانان هم نسل خود در فضای روانی حاکم بر افکار عمومی آن دوره تنفس می کردم و مست هیاهوی رسانه ای فلسطینی ها در کشورهای اسلامی و شعارهای پوچ غرور عربی و اصالت عربی بودم در آن سفر از فاصله ای دور هر روز اخبار رادیو را دنبال می کردم و با نگرانی و حساسیت شدید خبرها را می شنیدم.
او ادامه داد که ما اصلا حتى تصورش را هم نمی کردیم که نیروهای نظامی عربی و سربازان مصری با آن همه ادعا و سروصدا در مقابل نیروهای رژیم صهیونیستی ناتوان شوند و اشغالگران قدس بتوانند آن هیمنه و شکوه ظاهری کشورهای عربی و اسلامی را فقط طی شش روز در هم بشکنند و برای همین وقتی از رادیو خبر شکست نیروهای عربی را شنیدم چنان فشار این خبر سنگین و سخت بود که از شنیدن این مقاومت ضعیف و سست شش روزه به تلخی گریستم و تب کردم و بیمار شدم و مدتی طولانی در بستر افتادم و بعدها فهمیدم که آن رویارویی شش روز هم نبوده بلکه شش ساعت را برای آبروداری شش روز نشان داده اند!
می گفت نسل شما که آن خواری و خفت را لمس نکرده، امروز شیرینی عزت و اقتدار رزمندگان حزب الله را به اندازه نسل ما درک نمی کنید و این حضور قدرتمند برای امثال من بسیار گواراتر است زیرا بعد از چندین دهه هنوز تلخی آن ضعف و ناتوانی از کام خاطرم نرفته است.
این روزها که خبر انتقال کشتی انگلیسی به سواحل جمهوری اسلامی ایران در رسانه های عربی نقل می شد و تصاویر حضور مقتدرانه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عرشه ناو انگلیسی در تلویزیون های عربی به نمایش در می آمد همواره به یاد آن پیرمرد می افتادم.
وقتی برخی از مجریان اخبار یا کارشناسان سیاسی در تحلیل این خبر و امثال آن با تعابیری شگفت و عجیب از صلابت و اقتدار ایران در برابر استکبار جهانی و آمریکا و انگلیس می گویند و در مقابل به ترس و خواری سران عرب اشاره می کنند آرزو می کنم که آن پیرمرد لبنانی این خبرها را بشنود و پیش از مرگ بتواند تلخی کام خاطر خود را برطرف سازد.
کاش پیرمرد بشنود و بفهمد که چگونه گردن کشان و طغیانگرانی چون انگلیس و آمریکا پس از قرنها غارتگری و چپاول منطقه، اکنون نه تنها جرأت تجاوز به خاک ایران را ندارند بلکه ناچارند برای بازگرداندن کشتی خود یا دریافت لاشه پهپادشان واسطه بفرستند و به تماس های دیپلماتیک متوسل شوند!

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۶ مرداد، ۱۳۹۸ ۷:۴۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *