حاتم بخشی شاه ایران و حسابگری ژنرال دوگل فرانسوی

موسی حقانی، پژوهشگر تاریخ در کانال تلگرامی اش نوشت: در خاطرات خانم فرح دیبا به عنوان آخرین ملکه ایران و فردی که گزارشات فرهنگی و سیاسی نسبتا متفاوتی از دیگر افراد خاندان پهلوی ارائه می دهد به نکات جالبی برخورد می شود که تمرکز بر روی آن خالی از لطف نیست؛ وی در مورد ملاقات محمدرضا شاه با ژنرال دوگل به نکات دقیقی اشاره می کند و میگوید:

ژنرال دوگل مردی با قد بسیار بلند و در واقع نامتناسب بود او نزدیک به دو متر قد داشت بینی و فرم صورتش هم طوری بودند که بیننده را بی اختیار به یاد پینوکیو می انداخت.
دوگل شدیدا ضد انگلیسی بود و می گفت آنها مسئول مرگ ناپلئون هستند و او را در تبعید به وسیله سم کشته اند.
دوگل می گفت آمریکایی ها ملت نیستند و اصلا عرق ملی ندارند. در جنگ دوم جهانی صنایع نظامی آمریکا، اسلحه و مهمات فروختند و انگلیسی ها، شعار دادند و حرف زدند و روس ها کشته شدند.
فرح پهلوی از زن باره نبودن ژنرال دوگل در بین روسای جمهور و پادشاهان تعجب کرده و حتی شرح می دهد که در ضیافت کاخ سعد آباد که رقاصه شرقی با لباس رقص عربی می رقصید هیج رغبتی به او نکرده و “با همسر پیرش گفتگو می کرد”.
اما در این ملاقات نکته ای که برای من جالب بود تبادل هدیه بین این دو رئیس کشور است؛ بگذارید ادامه قصه را از زبان همسر شاه سابق ایران بشنویم:

در ملاقات با دوگل، محمدرضا دو عدد طپانچه دست ساز از عاج فیل و مفتول های طلا و پلاتین با قبضه جواهر نشان به او هدیه کرد که متعلق به شاه عباس صفوی بودند و ارزش تاریخی زیادی داشتند. دوگل هم متقابلا!! یک آلبوم عکس از مناظر دیدنی پاریس مشتمل بر دوازده تابلوی آبرنگ به محمد رضا هدیه کرد. (صفحه ۵۱۲ کتاب دختر یتیم)

با دقت در ارزش هدایا متبادله متوجه میشوید، شاه ایران از میراث ملی و گنجینه تاریخی خود می بخشد و ژنرال فرانسوی هم حساب و کتاب دستش است، فقط چند آلبوم عکس هدیه می دهد.
در خبرها خواندم وزیر خارجه فرانسه چند صباحی دیگر عازم ایران است. از تاریخ عبرت بگیریم و مواظب هدایای فرانسوی ها باشیم و دقت کنیم دیگر از گنجینه و میراث فاخر ملی چیزی پیشکش جانشینان ژنرال دوگل نکنیم!

منبع: کانال تلگرام دکتر موسی نجفی

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۴ بهمن، ۱۳۹۶ ۵:۲۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *