حمید شاهنگیان از ساخت و تمرین سرودهای «برخیزید ای شهیدان راه خدا» و «خمینی ای امام» میگوید.

 

به گزارش خاطره نگاری، بخشی از گفتگوی تازه منتشر شده تاریخ ایرانی با حمید شاهنگیان، اولین رئیس مرکز موسیقی صداوسیما را میخوانید.

چرا نمی‌خواهند نام شما مطرح شود؟

تنگ‌نظری. یک روز دیدم در روزنامه همشهری نوشته سرود «خمینی ای امام» به‌ عنوان اثر میراث فرهنگی در ارشاد به ثبت رسید. راستش خیلی خوشحال شدم. به صفحه‌ مربوطه رفتم و دیدم این‌‌گونه نوشته: «سرود خمینی ای امام ساخته احمدعلی راغب که توسط فردی به نام حمید شاهنگ‌نیا تنظیم شده، به ثبت رسید.» آن کسی که این را نوشته بود، به خوبی می‌دانست که این اثر، کار من است؛ اما عامدانه و برای حذف من، متن را این‌طور تنظیم کرده بود؛ ولی می‌دانست که شاهنگیان از این اثر حذف‌شدنی نیست؛ چراکه نزدیک به ۴۰ سال است که هر سال حداقل ۱۰ بار راجع به این سرود صحبت می‌شود و هر بنی بشری در این مملکت می‌داند این کار، اثر من است. برای اینکه یک طوری اسمم باشد، نوشته بودند کار توسط فردی به نام حمید شاهنگ‌نیا تنظیم شده! در صورتی که این کار همان زمانی که در حضور امام اجرا شد، اصلا تنظیم نداشت؛ بنابراین دست‌هایی هست که می‌خواهد دست‌کم تاریخ انقلاب را به شکلی مخدوش کنند.

فکر می‌کنم تنها کسی باشید که دو سرودی که قبل از انقلاب ساختید، همان روز ۱۲ بهمن اجرا شد؛ یکی «برخیزید ای شهیدان راه خدا» در بهشت‌زهرا در حضور امام و دیگری سرود «خمینی ای امام» در فرودگاه و وقت ورود امام. چه زمانی فرصت کردید این کارها را بسازید و با بچه‌های مدرسه‌ علوی آن‌ها را تمرین کنید؟

ما این کارهای انقلابی را از ماه‌ها قبل شروع کرده بودیم. پیش از انقلاب من در خارج از ایران دانشجو بودم، اما رها کردم و برگشتم. بعد از آن شروع کردم به فعالیت‌های فرهنگی – انقلابی. اول تنها بودم، بعد با آقای حسین شمسایی، مرحوم حاج حسین صبحدل، مرحوم عباس صالحی، حمید یگانه و محمدرضا شریفی‌نیا پنج، شش نفری کارهایی را که ساخته بودم، تمرین می‌کردیم. دی ماه ۵۷ که دیگر ساواک هم ضعیف شده بود، آقای صبحدل در مسجد قبا که مرحوم شهید مفتح امام جماعت آن بود، اعلام کرد که می‌خواهیم گروه سرود درست کنیم و هر کس علاقه‌مند است بیاید. جمعیت کثیری آمده بودند. مشابه این فراخوان را هم در مدرسه علوی دادند و عده زیادی هم در آنجا جمع شدند. از بین تمام آن‌ها حدود ۱۲۰ – ۱۰۰ نفری را انتخاب کردیم و تمرین را با این گروه سرود شروع کردیم. سرود «خمینی ای امام» را از قبل ساخته بودم، اما سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» را که همان اواخر دی و اول بهمن شعرش به من داده شد در یکی، دو شب ساختم. می‌دانستیم که اگر حضرت امام بیاید حتما به بهشت‌زهرا می‌رود؛ بنابراین این کار را برای آنجا آماده کرده بودیم. البته این کار زمانی که در بهشت‌زهرا اجرا شد، اصلا تنظیم نشده بود، بعد آقای یوسف‌ زمانی بسیار فوق‌العاده تنظیمش کرد.

در فیلمی که از این اجرا در بهشت‌زهرا موجود است، ‌جایی، انگار گروه کمی خارج می‌خواند. آن موقع خودتان آنجا بودید؟

نه ما گروه را دو قسمت کرده بودیم: حدود ۳۰-۲۰ نفر را برای فرودگاه انتخاب کرده و بقیه را به بهشت‌زهرا فرستادیم. گروه اول در فرودگاه برنامه اجرا کرد و بعد به سمت بهشت‌زهرا راه افتادیم؛ اما در شلوغی مسیر بهشت‌زهرا گیر کردیم و به گروه دوم نرسیدیم. دقیقا به پشت صحنه که رسیدیم، گروه خواندن سرود را در حضور امام شروع کرده بود. صدایشان را کاملا می‌شنیدیم، شاید مثلا اگر یک دقیقه دیرتر شروع کرده بودند، گروه اول هم رسیده بود و سرود بهتر اجرا می‌شد. این کار یک سختی‌ دارد؛ نت اولیه دو بندش، خیلی به هم شبیه است. بعضی‌ها قسمت سوم را در قسمت دوم شروع می‌کردند که ترس‌ ما هم همین بود؛ اما خوشبختانه فقط یک نفر اشتباه کرد و بقیه درست خواندند.

منبع: سایت تاریخ ایرانی

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۷ فروردین، ۱۳۹۶ ۴:۳۳ ق.ظ

دسته بندی: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *