خاطراتی از کشف شنود مکالمات سیاسیون به روایت علی مطهری و عبدالله ناصری

سایت انصاف نیوز در گفتگویی با علی مطهری و عبدالله ناصری به موضوع شنود در کشور پرداخته است. مطهری و ناصری در بخشی از نظرات خود به خاطراتی از ماجراهای شنود توسط دستگاههای امنیتی اشاره می کنند که برخی از آنها برای اولین بار منشر شده است:

علی مطهری: وزیر اطلاعات مدیری که در دفتر شنود کار گذاشته بود برکنار کرد!

علی مطهری در توضیح کشف شنود یافت شده از دفتر کارش گفت: «در سال ۹۲ در دفتر کار من شنود کار گذاشته بودند که یکی از کارمندان با دیدن تغییر در دریچه کولر شک می‌کند و با باز کردن آن، تجهیزات شنود را پیدا می‌کند. من در مجلس از وزیر اطلاعات سوال کردم. وزیر به کمیسیون امنیت ملی آمد و پاسخ داد اما قانع نشدیم؛ بنا بود سوال به صحن علنی بیاید که وزیر اطلاعات ما را دعوت کرد و در جلسه‌ای قبول کردند که این کار، کار وزارت اطلاعات بوده منتها در زمان وزیر دولت قبلی و توسط یکی از معاونان وزیر، و گفتند «ما او را اخراج کردیم». به همین دلیل من دیگر بیش از این دنبال نکردم.»

عبدالله ناصری؛ ماجرای برخورد امام خمینی با آیت الله ربانی املشی به خاطر استفاده از شنود

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «ما حداقل از اوایل دهه هفتاد این روند را در خیلی از حوزه‌ها دیده‌ایم و به جرئت می‌شود گفت و مطمئن هم هست، مثلا تمام پرونده‌‌ای که برای آقای کرباسچی و شهرداران تهران تشکیل شد –که آخرش هم هیچ چیزی نبود- همه ناشی از یک شنود تلفنی بود که آن موقع دستگاه اطلاعات نیروی انتظامی ضبط کرده بود؛ این شنود اساس پرونده تشکیل شدن و بستن پرونده سیاسی آقای کرباسچی و تیمش بود.
در دوره اصلاحات، مخصوصا بعد از اینکه آقای خاتمی تدبیر کردند و پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را، لااقل بخش مربوط به وزارت اطلاعات‌اش را، با عزل وزیر مدیریت کردند، از همان موقع منجر به پا گرفتن کاری موازی در خارج از دولت شد. از آن موقع حوزه شنود بسیار توسعه پیدا کرد و مرکز و سازمان اصلی‌اش از لحاظ موقعیت جغرافیایی یکی از طبقات ساختمان شهرداری آقای احمدی نژاد شد. این روند ادامه داده شد و بسیاری از مسایل آنجا نهادینه شد.»
این فعال سیاسی درباره تاریخ استفاده از شنود در اوایل انقلاب نیز گفت: «من یادم است در دوره بنیانگذار انقلاب –آیت الله خمینی- یک قاضی ویژه که مرحوم آیت الله شیخ هادی مروی بود –که بعد معاون اول قوه قضاییه شد- با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی تنها قاضی صاحب صلاحیتی بود که به دستگاه‌های امنیتی و نظامی اجازه شنود می‌داد. ولی متاسفانه بعد از فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در دوره بعد این روند دیگر تا حدود زیادی آزاد شد. خاطره‌ای بگویم: دادستان کل کشور – مرحوم آقای ربانی املشی- بدون اجازه قاضی مربوطه –آقای مروی- دستور داد مکالمات دادستان کل انقلاب را که آن موقع آقای موسوی تبریزی بود شنود کردند؛ نوار را نزد بنیانگذار جمهوری اسلامی فرستاد و ایشان به محض اینکه نوار را شنید به احمد آقای خمینی گفت به آقای ربانی املشی بگویید که سریع استعفایش را بنویسد و همین اتفاق هم افتاد؛ حدود دو-سه سالی اصرار داشت که به دیدن آیت الله خمینی برود و حلالیت بطلبد اما ایشان به آقای ربانی وقت ندادند؛ تا روزهای آخر عمرشان که فوت کردند چند دقیقه‌ای آیت الله خمینی ایشان را دید.
اما بعد از فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی این حساسیت وجود نداشت و استفاده از این تجهیزات توسعه پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد که دو نهاد امنیتی و اطلاعاتی با هم هم‌جهت شدند، این رویه بسیار گسترش پیدا کرد و تجهیزات عمده‌ای هم از روسیه و چین خریداری شد.»
او با بازگویی خاطراتی درباره استفاده از شنود گفت: «آقای خاتمی بعد از ریاست جمهوری منزل نهاد ریاست جمهوری را تحویل دادند و در جماران اخوی ایشان برای‌شان خانه‌ای ساختند. در مراحل نهایی ساخت، نیروهای قدیمی وزارت اطلاعات که منش اصلاح طلبانه داشتند و همان بچه‌هایی بودند که پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را افشا کردند، آمدند و به علت تخصصی که داشتند، منزل نوساز آقای خاتمی را بررسی کردند و با دانشی که داشتند شاید حدود یک وانت سیم و تجهیزات از این ساختمان خارج کردند؛ اینها را بچه‌های اصلاح طلب وزارت اطلاعات شناسایی و از دیوارهای ساختمان در آوردند. یعنی حتی تا اینجا هم دستگاه امنیتی پیش رفت که برای رییس جمهور سابق نظام، در خانه مسکونی‌اش شنود و دوربین کار گذاشتند. الان که دیگر محوریت اطلاعات و امنیت کشور برخلاف قانون از عهده وزارت اطلاعات تقریبا گرفته شده است، کاملا این مساله عمومی شده است و حدود و ثغوری ندارد.
خاطره‌ای دیگر بگویم؛ آقای نبوی در منزل سابق خود در سعادت آباد بعد از حوادث ۸۸ و قبل از اینکه خودشان به زندان روند، همسایه‌شان به ایشان گفت که نیمه شب من نگاه کردم و دیدم که دونفر نردبان گذاشتند و با جعبه تقسیم بیرون ساختمان شما -که تقسیم کننده سیم‌های تلفن بوده است- کاری کردند و رفتند.
آقای نبوی جعبه تقسیم را باز کرده بود و دیده بود که روی سیم تلفن ایشان دستگاه شنود نصب شده است. از این موارد بسیار بسیار زیاد بود.»

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۹ آذر، ۱۳۹۸ ۴:۱۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *