خاطرات آقای سفیر از لحظات پر استرس کودتای ترکیه

شامگاه 15 ژوئیه وقتی سربازان به‌ خط شده بودند تا برای آخرین بار، برنامه را مرور کنند، دیپلمات میانسال سوار بر قایق تفریحی در دریای اژه همراه دوستان و خانواده مشغول استراحت بود. کمی بعد، “رضا هاکان تکین” فارغ از کار و سیاست، داخل یک رستوران کوچک با دوستانش شام می‌خورد و می‌خندید که ناگهان یک نوار قرمز رنگ زیر تصویر تلویزیون کوچک کنار رستوران خبر از اتفاقی بزرگ داد و بلافاصله پیامک‌ها، تماس‌ها و نوتیفیکیشنها شروع شد. اضطراب و نگرانی بر جمع رفقا سایه انداخت و دیگر کسی دست و دلش به خوردن و خندیدن نرفت؛ کودتا آغاز شده بود.
رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگو با ایسنا از حال و هوای خود در شب کودتای نافرجام 15 ژوئیه گفت؛ از لحظات پراسترس و رصد لحظه به لحظه اخبار؛ اخباری واقعی و اخباری که به گفته او خنده‌دار بود، مثل خبر فرار اردوغان به ایران یا درخواست پناهندگی از آلمان. بخشی از این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

– شب کودتا، اولین خبر را چگونه دریافت کردید؟
وقوع چنین کودتایی را اصلا تصور نمی‌کردیم. آن شب من به همراه چند نفر از دوستان و خانواده‌ام در سواحل دریای اژه در تعطیلات به سر می‌بردیم. برای شام، به یک روستای کوچکی رفتیم و زمانی که در یک رستوران مشغول خوردن شام بودیم، چنین خبری را شنیدیم. یکباره اس ام اس‌ها شروع شد. نگران شدیم. ساعت‌ها از طریق تلویزیون، تلفن و اینترنت اخبار را پیگیری می‌کردیم. پس از چند ساعت اضطراب و نگرانی، سرازیر شدن مردم به خیابان‌ها در واکنش به کودتا و اظهارات رئیس جمهور چون آب بر روی آتش برای ما آرامش بخش بود. همه دریافتیم که این کودتا نافرجام خواهد بود. به همین دلیل سفر را نیمه رها کرده و سریعا به کار خود بازگشتیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۱ مرداد، ۱۳۹۵ ۶:۰۲ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *