خاطرات وزیر بهداشت از دکتر علی شریعتی؛ از نظر امام درباره آثار شریعتی تا گریه های نیمه شب علی برای مظلومیت مولایش!

دکتر قاضی زاده هاشمی در کانال تلگرامی اش نوشت: یکی از سه شخصیت خراسانی که در نوجوانی بسیار به آن ها علاقه‌مند شدم، علاوه بر علامه شهید مطهری و آیت‌ا… خامنه‌ای، مرحوم دکتر شریعتی بود. من از 12 سالگی در همان دبیرستانی که دکتر شریعتی درس خوانده بود، مشغول تحصیل شدم؛ دبیرستانی که تا منزل پدری او کمتر از 200 متر و تا مسجد آیت‌ا… خامنه‌ای کمتر از 400 متر فاصله داشت. سبب آشنایی ام با آن بزرگواران هم، پدر بود که خدایش بیامرزد و برادر بزرگ‌تر و برخی از منسوبان مشترک. علاقه عمیق این سه شخصیت اثرگذار به یکدیگر، نقش بسزایی در سرعت بخشیدن و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی داشت. خاطره‌های بسیاری از آن دوران دارم که امیدوارم روزی به رشته تحریر درآید. در مشهد ما، روحانیون جوان و مبارز در حالی از اندیشه‌های شریعتی حمایت می کردند که …بعضا ارتداداو داده بودند. در این میان، شهید مطهری و آیت‌ا… خامنه‌ای باوجود نقدی که به برخی دیدگاه‌های دکتر شریعتی داشتند، از او پشتیبانی می‌کردند. امام نیز از جمله مراجع مستثنا از آن جماعت بودند. به یاد دارم 27 خرداد سال 61 به اتفاق جناب آقای عبدا… نوری که نماینده امام در جهادسازندگی بود، همراه با اعضای شورای مرکزی جهاد، خدمت امام رسیدیم؛
جناب عبدا… نوری از ایشان پرسید، آیا اجازه داریم کتاب‌های مرحوم شریعتی را در روستاها توزیع کنیم؟
امام بدون تأمل فرمودند: شما مطالعه کنید، آن ها را که با اسلام مغایرتی نداشت، توزیع کنید و چنین هم شد.
شریعتی به واقع مجذوب شخصیت و سیره حضرت علی(ع) بود و پدرش (محمدتقی شریعتی) برای پدرم نقل کرده بود: بارها در نیمه‌های شب، صدای گریه علی را برای مظلومیت مولا شنیده‌ام. بالاخره علی شریعتی در شامگاه بیست‌ونهم خرداد، به‌طور مشکوکی در خارج از کشور دارفانی را وداع گفت و جسمش در کنار مقبره دختر مولا علی(ع) در زینبیه دمشق به خاک سپرده شد.
چه زیباست در سومین روز شهادت امیرالمومنین علی(ع) که همزمان شده است با شب چهلمین سالروز عروج دکتر علی شریعتی، به دکلمه‌ای گوش دهیم که برای بسیاری از بچه‌های انقلاب که امروز پدربزرگ‌هایی اکثرا در حال گذران دهه شصت عمر هستند، خاطره‌انگیز، زیبا و شنیدنی است».

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۶ ۵:۳۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *