خاطرات یک سردار استقلالی از دربی؛ شاگرد رایکوف بودم و بچه محل پروین!

از اواسط دهه هفتاد این شایعه مطرح شد که عده‌ای از مسئولان نظامی، انتظامی و امنیتی دلشان می‌خواهد شهرآورد تهران با تساوی تمام شود! حتی تعدادی از بازیکنان سرخابی مدعی‌اند که قبل از مسابقات آنها را می‌بردند و تعهد می‌گرفتند تا مسابقه زیاد جنجالی نشود! یه گزارش خاطره نگاری به نقل از خبرورزشی، در همین خصوص دیروز برای اینکه یک ‌بار برای همیشه به تمام شایعات پاسخ داده شود، سراغ سردار اسماعیل کوثری رفتیم. جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارا… که امنیت پایتخت زیر نظر آنهاست و در دهه‌های هفتاد و هشتاد نیز سابقه حضور در شورای تأمین استان تهران را داشته و در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بوده است، بنابراین کاملاً با جو شهرآورد آشناست. اتفاقاً خود کوثری نه‌ تنها فوتبالی است بلکه فوتبالیست هم بوده و در تیم تاج (استقلال) توپ زده است. مردی که صراحتاً می‌گوید شاگرد رایکوف بوده ولی الان دیگر استقلالی نیست.

اولین شهرآورد را یادتان می‌آید؟

دوران نوجوانی بود، قبل از انقلاب. نتیجه‌اش یادم نیست ولی واقعاً از همان اولین شهرآورد تقابل دو تیم واقعاً‌ سخت و میلیمتری بود. از یک هفته قبل بین بچه ‌محل‌ها و حتی خانواده‌ها بحث و کرکری بود.

شما بازیکن جوانان تاج (استقلال) بودید، درسته؟

بله. با نعلچگر، حاجیلو و… همدوره‌ بودم. اوایل دهه پنجاه بود، آن زمان مرحوم رایکوف سرمربی استقلال بود و استقلال (تاج) در سطح آسیا هم حرف اول را می‌زد. کلی ستاره در آن تیم بودند، از مرحوم حجازی، غلامحسین مظلومی و پورحیدری گرفته تا آندرانیک اسکندریان، کارو حق‌وردیان، جواد قراب، برادران مژدهی و… البته رایکوف مربی ما هم بود و روی جوانان نیز نظارت می‌کرد ولی کار اصلی جوانان را آقای مصطفی شرکا انجام می‌داد.

از شهرآورد معروف 6 تایی‌ها هم چیزی یادتان هست؟

بله. بالاخره یک چیزهایی یادم می‌آید (می‌خندد).

شما از ابتدای جنگ در جبهه بودید، آنجا چطور؟ بین رزمنده‌ها هم کرکری‌ بود؟

بله. بین بچه‌های جنگ هم کرکری بود ولی در حد و حدود اخلاقی.

پس از خاتمه جنگ میان مسئولان و فرماندهان نظامی کرکری شهرآورد برقرار بوده؟

طبیعی است که باشد، حتی مسئولان کشور هم بر سر شهرآورد کرکری می‌خوانند. در هر ارگان و وزارتخانه‌ای هست، حالا شدت ‌و ‌ضعف دارد. بعضی‌ها بیشتر، عده‌ای هم کمتر.

در قدیمی‌ها از کدام بازیکنان بیشتر خوش‌تان می‌آمد؟

همه ستاره بودند ولی آقای مراغه‌چیان، پنجعلی و حاجیلو را بیشتر دوست داشتم چون واقعاً فنی و اخلاقی و خیلی خوب بودند. الان هم گاهی اوقات در جام پیشکسوتان که در شهیدشیرودی برگزار می‌شود، دوستان را می‌بینم.

رابطه‌تان با پروین و حجازی چطور بود؟

با مرحوم حجازی که هم‌تیمی بودم و چند بار در بازی‌های دوستانه مقابلش بازی کردم. با آقای پروین هم بچه‌ محل بودیم و هنوز هم در جامی که طی ماه مبارک رمضان در دروازه دولاب برگزار شده و پس از عید سعید فطر فینال آن انجام می‌شود، همدیگر را می‌بینیم.

برسیم به دهه هشتاد، به مقطعی که شایعه شد عده‌ای از مسئولان می‌خواهند بازی استقلال-پرسپولیس مساوی شود. حتی یک جمله معروف بود که می‌گفتند: «از بالا گفتن بازی مساوی بشه»

صراحتاً و قاطعانه می‌گویم این دروغ محض است. به خاطر حساسیت شهرآورد دو تیم سعی می‌کنند ابتدا گل نخورند و بعد بروند سراغ گلزنی. استرس شهرآورد بالاست و احتمال تساوی را بالا می‌برد ولی صراحتاً‌ می‌گویم، بازیکنی که از روی قصد و عمد در شهرآورد گل نزند، خائن بوده و به تیمش خیانت کرده است. البته این را هم بگویم چند بازیکن گهگاهی دعوت می‌شدند و به آنها اعلام می‌شد که کاری نکنند که مردم تحریک شوند ولی هر‌ کس می‌گوید فرماندهان انتظامی و امنیتی می‌گفتند شهرآورد باید مساوی شود، دروغ محض می‌گوید. با صراحت می‌گویم مسئولان امنیتی هرگز نتیجه شهرآورد را تعیین نکرده‌اند. اصلاً‌ این دوستان کاری به نتیجه شهرآورد ندارند. خوشبختانه نظام ما آن‌قدر مقتدر است که مشکلی از بابت برگزاری مسابقات مهم ندارد. من خودم عضو شورای تأمین استان بوده‌ام و همه‌ چیز را از نزدیک دیده‌ام و براساس مشاهدات و مستندات حرف می‌زنم.

حتی شایعه بود که می‌گفتند عوامل انتظامی و امنیتی تأکید داشتند داور شهرآورد خارجی باشد!

خب الان که 9 سال است داور ایرانی سوت می‌زند، شکر خدا هیچ مشکلی هم رخ نداده. نه این شایعه هم صحت ندارد. عوامل انتظامی هرگز داور شهرآورد را تعیین نکرده‌اند و اصلاً وارد این موارد نمی‌شوند. خود مردم آن‌قدر فهم و کمالات دارند که نظم را رعایت کنند.

این شهرآورد را چطور می‌بینید؟

خب، شرایط پرسپولیس در جدول بهتر است ولی کار در شهرآوردها همیشه دشوار بوده است. به نظرم اگر بازی برنده داشته باشد، تیم برنده با اختلاف یک گل فاتح می‌شود.

به ‌عنوان سؤال آخر، هنوز هم استقلالی هستید؟

الان دیگه هر دو تیم را دوست دارم. فضا عوض شده. شما ببینید والیبال چقدر خوب پیشرفت کرده. فوتبال هم باید حاشیه‌ها را کنار گذاشته و جلو برود. فوتبال باید راه والیبال را طی کند.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۶ ۵:۲۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *