خاطره ای از شیخ علی اکبر برهان؛ اعمال شب عرفه برای من و شما فرق دارد

به گزارش خاطره نگاری، حجت الاسلام محمدرضا زائری در کانال تلگرام خود خاطره ای آیت الله شیخ علی اکبر برهان نه نقل از فرزندش که برگرفته از کتاب عالم ربانی است منتشر کرد: فردی بود به نام آقای ذکایی که حیاط بسیار بزرگی در خیابان پامنار داشت با اتاقهای متعدد ، وضع مالی اش هم خوب بود. ماه به ماه برای دریافت اجاره به در منزل ما می آمد. اجاره آن روز پانصد تومان بود، کم نبود.
شب عرفه ای بود، پدرم داشت آماده می شد تا لب حوض منزل وضو بگیرد که در زدند. گفت : ” در را باز کن ، حاج آقای ذکایی است ، اجاره اش را می خواهد.”
آمد داخل، به حاج آقا سلام کرد. مرحوم پدرم به من گفت: “پاکت آنجاست، برو بیاور و به حاج آقا بده” رفتم پاکت را که قبلا آماده کرده بود. برداشتم و بردم به آقای ذکایی دادم. تشکر کرد و قبل از این که برود از پدرم سؤال کرد: امشب شب عرفه است؟ گفت: “بله، امشب شب عرفه است” سؤال کرد: “اعمال امشب چیست؟ اعمال امشب را برای ما نمی گویید؟ تا آقای ذکایی این حرف را زد مرحوم پدرم بلند شد ایستاد و گفت : ” امشب اعمالی برای من دارد و اعمالی هم برای شما “! خیلی با اخلاق خوب ، با بیان خوب و زبان خوب و صورت باز پاسخ دادند. او با تعجب سؤال کرد: “مگر فرقی می کند؟ مگر من و شما دارد؟ مرحوم پدرم فرمود: “بلهچ، فرق می کند! اعمالی که برای من هست ادعیه و زیارت امام حسین علیه السلام است، نمازهایی است، اذکاری است، بیدار بودن و احیا گرفتن است این است که تا صبح بنشینم و خدا را بخوانم و عبادت کنم، این مربوط به من است.

اما آن اعمالی که برای شماست این است که الآن مقداری برنج و روغن خوب بخری و ببری در منزل کسانی که واقعا محتاج هستند، کسانی که سال می گذرد و برنج ندیده و نخورده اند، به یاد امام حسین به آنها بدهی و دلشان را شاد کنی، چون شب عرفه است و شب امام حسین است، بعد هم به خانه ات برو و تخت بگیر تا صبح بخواب! من باید بیدار باشم و برای شماها دعا کنم، برای خودم دعا کنم “!

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۵ ۹:۰۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *