خوب است انسان، چوب ولایت امیرالمومنین (ع) را بخورد.

روزی گروهی از بازرگانان تهرانی به مشهد مشرف شدند و بعد به دیدار آیت الله العظمی میلانی آمدند. آقا سید محمد میلانی و بنده، در آن مجلس بودیم. آنها هفت نفر بودند و رو به آیت الله میلانی کردند و گفتند: آقا! ما از شما در امور فقهی و شرعی تقلید می کنیم؛ ولی در مسایل اجتماعی، ما مجتهد هستیم و از شما انتظار داریم که از ما تبعیت کنید. مبادا بدون مشورت با ما اقدام کنید. آن مرجع بزرگ، تاملی کردند و بعد فرمودند: اگر برای شما آقایان احراز شده است که بنده مرجع اعلم هستم، به وظیفه شرعی خودتان عمل کرده اید و اگر اعلم بودن من برای شما حاصل نشده است و از من تقلید کرده-اید، مرتکب معصیت شده¬اید. همین الان باید از گناه خودتان استغفار کنید و به مرجع اعلم رجوع کنید. لحن و بیان آیت الله میلانی، بسیار استوار و صلابت آمیز بود بعد هم فرمودند: شما می فرمایید که در امور اجتماعی صاحب نظر هستید و من هم صاحب نظر هستم، بنابر این تقلید مجتهد از مجتهد دیگر حرام است.
بازرگان ها به هم نگاهی کردند و چایی شان را خوردند و از منزل آقا بیرون رفتند، بدون اینکه جوابی بدهند.
من به اتفاق عمویم، آقا سید محمد علی میلانی از پله ها پایین آمدیم. آقا عمو آنان را بدرقه کرد. پشت در منزل بودند که یکی از آن اشخاص رو به رفقای خودش کرد و گفت: تهران که برگشتیم، به بازاری ها می گوییم که دیگر وجوهات خودشان را برای آقای میلانی نفرستند.
من که سن و سالم زیاد نبود، بچگی کردم و در وقت جمع کردن استکان ها به آیت الله میلانی گفتم که تاجرها چه گفتند. ایشان فرمودند:”پسرم! خوب است که انسان، چوب ولایت امیرالمومنین (ع) را بخورد.”

راوی: نوه آیت الله سید محمد هادی میلانی

منبع: شفقنا

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۱ دی، ۱۳۹۵ ۹:۵۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *