خاطره ای عجیب از بوسیدن دست یک عالم توسط یک خانم! “رد کردن آنها موجب دلسردی و احساس بی حترامی و در نتیجه دوری می گردد”

خاطرات که زیاد است، ولی نکته‌ای که یک بار من با آن مواجه شدم، موجب تعجب و پرسش شد! روزی در دفتر ایشان [مرحوم آیت الله شیخ احمد صابری همدانی] نشسته بودیم که یک بانوی ترک با حجاب کامل همراه دختر نوجوانی با «بی‌حجابی کامل»، وارد شدند و پس از سلام و عرض ادب، به طور مستقیم به سراغ ایشان رفتند و نخست خانم پیر دست «خوجه» را بوسید و سپس دختر نوجوان و بعد مشکلشان را مطرح کردند و پاسخ دریافتند و رفتند.
پس از رفتن آنها من به عنوان بحث طلبگی، موضوع اشکال در دست‌بوسی را مطرح کردم و شاید هم کمی تند؛ ولی آیت‌الله صابری همدانی با خونسردی در پاسخ گفتند: بدون تردید نه آن پیرزن و نه این دختر جوان در اقدام خود هیچ گونه ریبه‌ای نداشتند و اصولا در ذهنشان هم چنین امری خطور نمی‌کرد؛ حقیر هم مانند آن دو… نکته‌ مهم این است که ردکردن آنها موجب دلسردی و احساس بی‌احترامی و در نهایت، دوری می‌گردد و من با ملاحظه این نکات، این امر را خلاف نمی‌دانم و اگر شما هم اقامت دائم داشته باشید، با این قبیل امور روبرو خواهید شد.
این موضوع را من در هامبورگ با شهید آیت‌الله دکتر بهشتی مطرح ساختم و ایشان گفتند: این مشکلی است که من هم با آن روبرو هستم، ولی فتوا بر جواز امر ندارم. آقای همدانی هم خود با موازین آشناست، لابد انجام این امر را ضروری می‌دانند و نفی آن را به مصلحت نمی‌دانند. و اصولا در بعضی موارد، به‌ویژه در غرب که تبلیغات زیادی علیه مسلمانان به عمل می‌آید، برخورد منفی با بانوان، حمل بر بی‌احترامی نسبت به زن از دیدگاه اسلام تلقی می‌شود که برای رفع این برداشت، باید اقدامات مثبت و مشروعی انجام داد…

راوی: حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی

منبع: روزنامه اطلاعات، شماره 26770، سه شنبه 1396/4/27

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۷ تیر، ۱۳۹۶ ۱۱:۱۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *