خاطره بازی با گلزنی 2 مشهدی در دربی تهران

روزنامه خراسان به قلم بهروز نوشت: ساعت 18:30 امروز، مهم ترین بازی هفته هشتم لیگ برتر فوتبال کشور میان دو تیم پرهیاهو و پایتخت نشین سرخابی برگزار می شود که ما نیز به همین بهانه مروری بر گلزنی خراسانی های قرمز و آبی در شهرآورد تهران خواهیم داشت، با ذکر این نکته که امیدواریم فوتبالیست های با استعداد خراسانی، چون گذشته، مدارج ترقی و پیشرفت ورزشی خود را با حضور در این دو تیم مطرح پایتخت نیز تجربه کنند… ناگفته پیداست که افتخار بازی در شهرآورد تهران را بسیاری از فوتبالیست های استان تجربه کرده اند؛ اما گلزنی در این دیدار موفقیت ویژه ای است که نام معدودی از بازیکنان را در آرشیو تقابل های دو تیم برای همیشه ماندگار می کند. برای مثال بدنیست بدانیم که بازیکن بزرگی چون “علی دایی” که رکورددار گلزنی ملی در جهان است با وجود عضویت در تیم قرمز، هرگز نتوانست نام خود را به عنوان گلزن شهرآورد تهران در تاریخ فوتبال ایران ماندگار کند. بنابراین افتخار گلزنی در این بازی بزرگ و گاه جنجالی، افتخار بزرگی در کارنامه هر بازیکنی به حساب می آید. با همین مقدمه، گزارش خود را با ذکر یک خاطره از یکی از این گلزنان پی می گیریم…

تنها بازیکن خراسانی سرخابی با رکوردی استثنایی

…اواخر سال 77 بود که با توجه به بازی های درخشان یک فوتبالیست نوپا و بسیار گمنام (البته در آن روزگار) میزبان وی در تحریریه “روزنامه خراسان” بودیم که وظیفه گفت و گو با وی نیز برعهده من گذاشته شد. پسرک جوانی که در آن روزگار با اندام کشیده و بلند و البته چهره آفتاب خورده و مصمم اش به شکل همزمان، برای تیم های فوتبال جوانان و امید “ابومسلم مشهد” به شکل ثابت به میدان می رفت و گلزنی می کرد و البته در آن روزگار، بسیار محجوب و ماخوذ به حیا بود. طوری که یکی از عکاسان وقت روزنامه که امروز سال هاست به افتخار بازنشستگی نایل شده (محسن نیکبختی) دایم به او که فوتبالیستی سربه زیر بود، گوشزد می کرد که سرش را کمی بالاتر بگیرد تا چهره اش در قاب دوربین آنالوگ، تیره نیفتد. این بازیکن که به دلیل سابقه بازی در تیم های ملی پایه، در آن روزگار به صورت محدود و اندک، در تمرینات تیم بزرگسالان ابومسلم نیز در ورزشگاه تختی مشهد شرکت می کرد؛ کسی نبود جز “علیرضا واحدی نیکبخت” (و نه برخلاف آن چه لقب مشهور شد نیکبخت واحدی) متولد 8 تیرماه 1359 در مشهد است و تا امروز، تنها بازیکن خراسانی است که سابقه بازی در هر دو تیم استقلال و پرسپولیس تهران و حضور در 19 شهرآورد تهران را دارد. جهش خیره کننده این بازیکن با استعداد و مصمم چنان بود که وی با فاصله کمی از درخشش در تیم “ابومسلم”، نظر استعدادیابان باشگاه “استقلال تهران” را در سال 78 جلب کرد. او با تیم آبی تهران به افتخارات فراوان و عضویت در تیم ملی فوتبال نایل شد و افتخار حضور در شهرآورد تهران را نیز چندین سال، تجربه کرد؛ اما موفق به گلزنی در این بازی و ثبت نامش به عنوان گلزن نشد. واحدی نیکبخت که در پست هافبک بازی می کرد، پس از شش سال حضور در تیم آبی تهران در فصل 85-86 راهی رقیب دیرینه یعنی “پرسپولیس تهران” شد و البته با این تیم نیز استعدادهای نابش را نشان داد. البته حیف که در دوران فوتبالش، دچار حاشیه های بسیاری شد و در حالی که می توانست افتخارات بیشتری داشته باشد؛ به تدریج از سطح اول فوتبال ایران دور شد و چنان که خودش نیز بعدها اعتراف کرد با حاشیه های خارج میدان، استعدادهایش را گم کرد.

گلزنی در شهرآورد 62

نام واحدی نیکبخت سرانجام با گلزنی اش با پیراهن “پرسپولیس” در شهرآورد 62 برای همیشه در آرشیو بازی های شهرآورد، ماندگار شد. این مسابقه 10 فروردین 1386 در چارچوب دوره ششم لیگ برتر کشور برگزار شد و گذشت 13 دقیقه از بازی کافی بود تا واحدی نیکبخت با فرصت طلبی و ضربه سری دقیق دروازه تیم سابقش (استقلال) را باز کند. در حالی که بازی در نیمه نخست با همین نتیجه پیگیری می شد، در دقیقه 43 “علی علیزاده” بازی را برای استقلال به تساوی کشاند و این بازی با همین نتیجه پایان یافت و نکته جالب و منحصر به فرد این بازی، گلزنان هر دو تیم بودند که به تیم های سابق شان گل زدند. در آلبوم افتخارات واحدی نیکبخت به جز بازی در تیم های تراکتورسازی، استیل آذین، صبای قم، پیکان تهران، گهر زاگرس و داماش گیلان، دو قهرمانی و نایب قهرمانی جام حذفی کشور در سال های 81 و 83 (هردو با تیم استقلال) یک قهرمانی لیگ (با پرسپولیس) و…ثبت شده اما حضور در 19 شهرآورد تهران (با پیراهن هر دو تیم سرخابی)، رکورد خیره کننده ای است که بعید به نظر می رسد تا دهه های بعد نیز توسط یک خراسانی تکرار شود.

رکورددار گلزنی خراسانی ها در شهرآورد تهران

اما اگر می خواهید بدانید رکورددار گلزنی خراسانی ها در شهرآورد تهران، کیست باید به این توضیحات دقت کنید: متولد اول مهر 1355 در مشهد، بازیکنی با سابقه بازی در تیم های آدونیس و ابومسلم مشهد که یک بار با پیراهن تیم فوتبال ابومسلم مشهد و دو بار با پیراهن تیم استقلال تهران “آقای گل” ایران شد. او با عناوین ماندگاری از جمله برترین گلزن تاریخ لیگ (با حدود 150 گل) و تنها بازیکن 7 گله در یک مسابقه (ابومسلم-استقلال رشت)، 2 قهرمانی لیگ با پیراهن تیم های استقلال تهران و سپاهان اصفهان و یک نایب قهرمانی لیگ با تیم استقلال تهران و افتخارات متعدد دیگر، نامش را در فوتبال ایران ماندگار کرده است. افتخار کاپیتانی هر دو تیم خراسانی سال های اخیر (پدیده و مشکی پوشان) و خداحافظی با فوتبال در بازی به یادماندنی تیم های منتخب مشهد با کربلا (افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع)) و مربیگری کوتاه مدت و پردردسرش در تیم مشکی پوشان کافی است تا به نام “غلامرضا عنایتی” برسیم.

گلزنی در 2 شهرآورد

7 اسفند 1383بود که غلامرضا عنایتی، نخستین گلزنی اش را در شهرآورد 58 تهران،تجربه کرد. او نخستین پیام آور شادی با ضربه سر در دقیقه 68 بازی قرمز و آبی تهران در لیگ برتر چهارم بود. بازی پرهیاهو و پرگلی که در دقیقه 93 با پیروزی 3 بر 2 تیم آبی تمام شد تا نخستین تجربه گلزنی عنایتی در شهرآورد تهران، تجربه شیرین پیروزی باشد. نکته جالب تر تکرار همین تجربه در شهرآورد بعدی (شهرآورد 59) بود تنها با این تفاوت که نقش گلزنی “عنایتی” در آن بازی، بسیار پررنگ تر بود. چراکه این گلزن حرفه ای، در دقیقه 56 زننده تنها گل بازی در پیروزی تیم اش بود. این مسابقه 14 آبان 1384در چارچوب لیگ پنجم برتر کشور برگزار شد و نام عنایتی را به عنوان رکورددار خراسانی شهرآورد تا به امروز ماندگار کرده است.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۷ ۱:۰۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *