خاطره شنیدنی آیت الله سجادی از لغو حکم اعدام هاشم آقاجری

پس از صدور حکم اعدام هاشم آقاجری در دادگاه، آیت الله سجادی به عنوان مستشار دیوان عالی کشور وارد پرونده میشود و حکم صادره را غیرقانونی و غیرشرعی تشخیص میدهد و آن حکم لغو میشود. اتفاقات آن جریان و نحوه ورود مقام معظم رهبری به ماجرا و نامه آیت الله سجادی به رهبری را خود اینگونه نقل کرده است:
در مورد نقض حکم اعدام اقای آقاجری ، که به دلیل یک سخنرانی در همدان توسط دادگاه داده شده بود، ایشان هم تقاضای تجدید نظر نکرده بود؛ اما حضرت آیت الله خامنه ای پرونده ایشان را به دیوان عالی کشور فرستاد و ما در شعبه 27 دیوان عالی کشور در قم به عنوان مستشار انجام وظیفه می کردیم؛ پس از مطالعه دیدیم حکم اعدام قانونی و شرعی نیست و اکثریت شعبه با توجه به محتویات پرونده، حکم اعدام را نقض نمودند.
ولی منحرفین و افراطیون که به جز خشونت در فکرشان چیزی وجود ندارد، در کشور و به خصوص قم بلوا راه انداختند وحتی به شعبه دادگاه آمده و تهدید کردند که مسجد و منزل شما را به آتش می کشیم.
من چاره ای ندیدم که به حضرت آیت‌الله خامنه ای پناه ببرم و نامه به محضر ایشان فرستادم و جریان پرونده را مختصرا به استحضار ایشان رساندم و گفتم با این همه تهدیدها ما چه کنیم؟ حضرت اقا در پاسخ نامه نوشتند:
«جناب آقای مروی؛ به آقای سید محمد سجادی حفظه الله بگویید در ادای وظیفه شرعی از حرف این و آن هراسی نداشته باشید. خداوند هم کمک می فرماید.»
با این کلمات حضرت آقا ما از شر آن افراد نجات پیدا کردیم و حکم غیرشرعی و غیرقانونی اعدام را نقض کردیم، قرآن کریم در باب قضا می فرماید: وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ (و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است!)
متن نامه تاریخی آیت‌الله سجادی به محضر رهبر انقلاب در ادامه می آید:
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته)
سلام علیکم و رحمت‌اله و برکاته:
باستحضار عالی می‌رساند که در جریان پرونده هاشم آغاجری که در شعبه 27 دیوان عالی کشور مطرح و بالاخره سه نفر از اعضای شعبه به استثنای رییس، مدارک را کافی ندانسته و رأی اعدام را نقض نمودند و مجددا پرونده به همدان ارجاع شد، لازم می‌دانم نکاتی به عرض برسانم.
همان‌طور که مستحضر هستید این موضوع به یک مسئله کشوری و بین‌المللی مطرح شده و اعضای شعبه 27 دیوانعالی کشور از جمله حقیر از ناحیه جریان‌های سیاسی تحت فشارهای فراوانی قرار گرفته و با تومارها و شب‌نامه‌ها روبه‌رو شده و حتی برخی در شعبه حضور پیدا کرده و حقیر را مورد تهدید قرار دادند و گفتند مسجد امام‌حسین علیه‌السلام که من امام جماعت آن هستم را به آتش می‌کشند و من در این جریان ظهور و بروز خوارج نهروان جدید را در افکار آنها احساس کردم.
ولی بحمدالله با اقدام به جای حضرتعالی و با دست توانای جنابعالی چشم فتنه از حدقه بیرون آمد و با دخالت شما پرونده به دیوانعالی کشور ارسال و توطئه خنثی شد ولی هنوز هم ایادی مرموزی که یک لحظه به حضرت امام قدس‌سره و انقلاب اسلامی و جنابعالی ایمان نداشته و نخواهند داشت که اگر فرصتی شود حضورا آنها را معرفی خواهم کرد موضوع را تعقیب می‌نمایند و می‌خواهند این فاجعه قضائی انجام پذیرد و مجددا کشور را با اوضاع و احوال منطقه دچار بحرانی دیگر نمایند.
لذا از محضر عالی به عنوان یک قاضی با سابقه که بیش از پانزده سال است در دادگاه عالی انقلاب اسلامی قم و دیوان عالی کشور در حال خدمت بوده و هستم و بیش از ده سال در نجف اشرف در درس‌های فقهی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران شرکت داشته‌ام التفات فرموده اولا از اجرای یک حکم غیرشرعی و قانونی جلوگیری فرمایید و ثانیا مراقب باشید بحران جدیدی بدون دلیل ایجاد نشود.
والسلام علیکم و رحمت‌الله.
منبع: عصر ایران

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۵ اسفند، ۱۳۹۴ ۷:۱۱ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *