خاطره مسجد جامعی درباره عکس یادگاری با طاهره صفارزاده

به گزارش مهر احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی علمی دکتر طاهره صفارزاده که عصر روز سه‌شنبه ۱۹ آبان در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد گفت: مرحوم صفارزاده شخصیت همه جانبه‌ای داشت ولی جز در بخشی از فضای ادبیات امروز شناخته نشد چون کسانی که با آن فضای ادبی آشنا بودند با سیر و سلوک صفارزاده آشنایی نداشتند، و آنهایی هم که رفتار و سیر و سلوکش را می پسندید چندان با آن ادبیات مأنوس نبودند تنها خودش به این زبان و فهم نزدیک بود و تجربه معنوی و سلوک خاص خود را داشت.

وی افزود: آشنایانش او را در لباس و رفتارهای مختلفی دیدند و او هیچکدام را پوشیده نمی داشت. به یاد دارم اواخر عمر ایشان روزی در بیمارستان بودیم. من کنار تخت ایشان نشسته بودم و می خواستیم عکس یادگاری بیندازیم. یکی از حاضران در اتاق گفت خانم صفارزاده با نامحرم عکس نمی‌اندازد اما ایشان گفت «چه کسی چنین حرفی زده ایشان هم مانند برادر من است». ببینید حد شرعی یک چارچوب و تعریف ویژه دارد و زنده یاد صفارزاده آن چارچوب را محترم می‌شمرد و رعایت می‌کرد. ما که از پیامبر متشرع تر نیستیم چرا رفتاری داشته باشیم که خارج از عرف مسلمانی است؟ توجه به این مسئله را هم می‌توان در زندگی صفارزاده دید.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: هیچ وقت ندیدم زنده ‌یاد صفارزاده منکر دوره ای شود که با دنیای مدرن روبرو شده بود. اتفاقا همان دوره مقدمه ای شد که مقطع بعدی زندگی اش را ساخت. اگر این مسیر در زندگی اش دیده نشود سیر زبانی و ادبی او هم مغفول خواهد ماند. این مسئله نیازمند این است که مراحل مختلف زندگی و سلوک او را بررسی کنیم.

مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: منزلی که از زنده یاد صفارزاده به جا مانده ارزش میراثی و تاریخی دارد و خوب است که تبدیل به یک کانون فرهنگی شود چون در تهران کمتر خانه ای داریم که تاریخی و محورش یک زن باشد و حفظ شود. یکی از این خانه‌ها، خانه مرحوم پروین اعتصامی بود و دیگری خانه طاهره صفارزاده. مجموعه آثار صفارزاده هم بدون هیچ نگاه و رویکردی، همانگونه که بوده و زندگی می‌کرده، طبق همان نامه‌هایی که نوشته و طبق واقعیات خودش جمع آوری و منتشر شود چون صفارزاده یک شخصیت علمی و ادبی برای جامعه ما و زنان ما است.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۴ ۸:۲۸ ق.ظ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *