خفت شاه در ماجرای خرید هواپیماهای اف 14

یعقوب توکلی، پژوهشگر و مورخ می‌گوید: برد هواپیمای اف۱۴ خیلی کوتاه بود و تقریبا ۱۵۰ مایل بیشتر برد نداشت. در نتیجه نیروی دریایی آمریکا آن را نپذیرفت. اما برای این ‌که شرکت گرومن ورشکست نشود، امریکایی‌ها آن هواپیماها را به ایران فروختند.

به گزارش خاطره نگاری اهم اظهارات یعقوب توکلی در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

* از زبونی‌ها و ترس شاه در مقابل امریکایی‌ها را در جریان موشک‌های فونیکس می‌بینیم. در جریان ارسال موشک‌های فونیکس، آمریکایی‌ها یکی از کارهایی که کردند این بود که آن موشک‌ها را به صورت قطعات منفصله در بین کالاهای نیروی زمینی فرستادند. یعنی هواپیمای اف14 را آوردند اما اصلی‌ترین خاصیت هواپیمای اف14 که موشک بود را ندادند. اف14 وقتی موشک نداشته باشد یک پرنده بی‌آزار است و کاری نمی‌تواند بکند. اصلاً تمام خاصیتش به موشکش بود.

* آذربرزین می‌گوید تحقیق کردیم و دیدیم که قطعات موشک به صورت قطعات منفصله در انبارهای نیروی زمینی است و آمریکایی‌ها عمداً این کار را کرده‌اند که ما نتوانیم همیشه هواپیمای آماده داشته باشیم. او می‌گوید من این‌ را به شاه گزارش کردم. شاه گفت: اشکالی ندارد، شما به آمریکایی‌ها چیزی نگویید.

* آن زمان خیلی هیاهو می‌کردند که ما بزرگ‌ترین اسکادران سوخت‌رسانی را داریم. اما واقعیت این بود که اینها تعدادی هواپیمای آمریکایی از رده خارج شده بودند و امریکایی‌ها این‌ها را در قبرستان هواپیماها گذاشته بودند و ژنرال سیکو پیشنهاد می‌دهد که این هواپیماها به عنوان هواپیمای ناوگان هوایی توسط ایران خریداری شود. واقعا مگر در آن زمان ایران چقدر هواپیما داشت که این تعداد هواپیمای سوخت‌رسان برای آنها خریداری شود؟ تازه آن‌ هم هواپیمای از رده خارج‌شده. شما در نظر بگیرید مثل این‌ که شما 50 تا ماشین دارید، برای این تعداد مثلا 10 تا پمپ بنزین درست کنید درحالی که مثلا یک یا دو پمپ بنزین برای آن تعداد کافی و منطقی است و بیشتر از آن دیگر ولخرجی است. ولی چون دستور از طرف امریکایی‌ها بود، شاه هم دستور خرید صادر می‌کرد.

* در ماجرای خرید هواپیمای اف14 نیز یک زبونی و حقیری در رژیم پهلوی مشاهده می‌شود. آن زمان، شرکت گرومن هواپیمای اف14 ساخته بود. برد اف 14 خیلی کوتاه بود و تقریبا 150 مایل بیشتر برد نداشت. در نتیجه نیروی دریایی آمریکا آن را نپذیرفت. اما برای این ‌که شرکت گرومن ورشکست نشود، امریکایی‌ها آن هواپیماها را به ایران فروختند در حالی که ایران می‌دانست اف14 این اشکالات را دارد. در نوع خودش پیشرفته بود اما واقعا کاربردی در نیروی دریایی نداشت. اما با این وجود شاه این هواپیماها را از امریکا خرید و بعد از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی هم ایرانی‌ها تقریباً 290 تغییر در آن هواپیماها ایجاد کردند تا آن قابلیت‌های عملیات‌های زمان جنگ تحمیلی را پیدا کرد و قابلیت‌هایش افزایش یافت. لذا موارد فراوانی وجود دارد که شاه در برابر آمریکایی‌ها واقعاً ذلیل و زبون بود.

منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۴ اسفند، ۱۳۹۶ ۴:۱۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

۲ thoughts on “خفت شاه در ماجرای خرید هواپیماهای اف 14

  • اسفند ۱۴, ۱۳۹۶ در t ۱۰:۳۵ ب.ظ
    Permalink

    موضوعی که به عنوان حقارت شاه مطرح کردید بیشتر حقارت گوینده را حس کردم.

    در آن زمان شاه تکنولوژی وارد صنعت هوایی کرده است که تا کنون یعنی ۵۰ سال پس از چیزی که از آن به عنوان حقارت شاه یاد می کنید از آن استفاده می شود.

    پیشرفته ترین چیزی که پس از این همه سال در ناوگان هوایی ایران با فرسودگی نزدیک به ۱۰۰ درصد به خدمت گرفته می شود همین اف ۱۴ است.

    موشک فونیکس به لحاظ قدرت و انعطاف هنوز توسط ایران با آن کیفیت ساخته نمی شود

    حال حقارت کدام است؟

    پاسخ دادن
  • آذر ۶, ۱۴۰۰ در t ۱۱:۲۰ ق.ظ
    Permalink

    در مورد بند آخری که نوشتید، کلا اطلاعات اشتباه رو به خواننده دادین و طبق همون هم نتیجه گیری غلطی کردین. حال اینکه با کدامین وجدان دارین براساس اطلاعات غلط حقارت کس دیگر رو نشون میدین. این صحبت های تیمسار آذربرزین رو یکبار دیگر و کامل و دقیق گوش بدین نه تیکه تیکه

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *