داستان یک عکس؛ حضور امام موسی صدر در روستای اهل سنت زیر بمباران اسراییل

حمید قزوینی، محقق و نویسنده حوزه تاریخ شفاهی، در کانال تلگرامش نوشت: عکس وسیله‌ای برای ثبت قطعاتی از تاریخ و لحظه‌های گذرا در بستر زمان است. از این پس تلاش می‌کنم داستانِ برخی از عکس‌های تاریخی را در این کانال بنویسم.
اولین داستان را به مناسبت هفته وحدت، با یکی از عکس‌های امام موسی صدر آغاز می‌کنم.
ماجرا از این قرار است که در دهه هفتاد میلادی، روستاهای جنوبی لبنان دائماً مورد حمله اسراییل بود. امام موسی صدر ابتدا تلاش کرد ارتش را به مقابله با نیروهای متجاوز وادارد که به نتیجه نرسید. به همین دلیل با تشکیل شاخه نظامی حرکه المحرومین (امل) و تاسیس مقاومت، فصل جدیدی از تاریخ لبنان را ورق زد.
رهبر شیعیان لبنان که دفاع از حقوق انسان‌ها را فراتر از مرزبندی‌های طایفه‌ای و مذهبی می‌دید، معمولاً پس از حمله اسراییل، با وجود تهدیدات امنیتی به آن مناطق (مسیحی، سنّی و شیعه) رفته و ساعاتی در کنار مردم قرار گرفته و ضمن دیدار و تقویت روحیه آنان، از نزدیک پیگیر مشکلاتشان می‌شد. یکی از این دیدارها، مربوط به حضور در روستای «کفر شوبا» در سال 1975 است که ساکنان آن همگی از اهل سنت بودند.
«شیخ احمدالزین» روحانی سرشناس اهل سنت که در این سفر همراه امام موسی صدر بوده دراین‌باره می‌گوید:« روزی که اسرائیل، روستای «کفرشوبا» را بمباران کرد، امام موسی صدر اولین کسی بود که راهی این منطقه شد. او در سر راه به سراغ من آمد و خواست که همراه او به کفر شوبا بروم. سپس از مناطق ویران شده بازدید و از مردم دلجویی کرد و نماز ظهر را در مسجد ویران شده‌ کفرشوبا برپا کرد و ما پشت سر او نماز خواندیم. او برای تاکید بر وحدت اسلامی و تاکید بر موضع اسلامی و ملی خود در برابر حملات اسراییل، این کار را با وجود تهدیدات مختلف انجام داد. امام‌ آمده‌ بود‌ با اقامۀ نماز در مسجد روستا که‌ اسراییلی‌ها آن‌ را ویران‌ کرده‌ بودند، و با نهادن‌ سنگ‌ بنای‌ جدید آن، مردم‌ و اهالی‌ روستا را به‌ بازگشت‌ و پایداری‌ در برابر دشمن‌ دعوت‌ کند. امام‌ در حالی‌ آمده‌ بود که‌ صدای‌ انفجار بمب‌های‌ اسراییلی‌ هنوز در درۀ «کفرشوبا» طنین‌ می‌افکند و موشک‌ها در آسمان‌ آن‌ پرواز می‌کردند. امام‌ در حالی‌ آمده‌ بود که‌ مردم‌ به‌ کلیسای‌ ارتدوکس‌ منطقه‌ «راشیا الفخار» پناه‌ برده‌ بودند، که‌ به‌ این‌ وسیله‌ از بمباران‌ جانِ‌ سالم‌ به‌ در برند.»
فردای آن روز که مصادف با هفتم محرم بود، امام موسی صدر در مراسمی به مناسبت سوگواری امام حسین(ع) به موضوعِ کفرشوبا اشاره کرد و تصریح نمود که اگر کسانی خود را حسینی می‌دانند باید به کمک این مردم بشتابند. وی در این سخنرانی گفت:« اگر امام حسین‌ (ع) این روز‌ها در میان ما بود چه می‌‌کرد؟ آیا صبر می‌‌کرد تا برادران و همسایگانش در سرما و با گرسنگی و خواری کوچ کنند؟…»

شرح عکس: اقامه نماز از سوی امام موسی صدر در مسجد ویران شده روستای اهل سنت «کفرشوبا». شیخ احمد الزین و دو تن از همراهان پشت سر ایشان هستند.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۵ آذر، ۱۳۹۶ ۱۰:۱۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *