درباره مهدی مظاهری صدای ماندگار مناجات در اصفهان

حمید قزوینی نوشت: حجت ‌الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری (1310- 1396) پنجشنبه شب گذشته از دنیا رفت. مراسم قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و دعای کمیل او به مدت بیش از 60 سال، از ماندگارترین و اثرگذارترین جلسات مذهبی شهر اصفهان بود که بسیاری را از نقاط دیگر هم جذب می‌کرد.
او دراین باره می‌گوید: «در خلال تحصیل و با پیشنهاد بعضی از دوستان شروع به خواندن دعای کمیل کردم. البته دعای کمیل را حفظ نداشتم ولی پس از اصرار دوستان، در یک هفته این دعا را حفظ کردم.
در مسجد عصاری اولین دعای کمیل را از حفظ خواندم. بعد از مدتی به مسجد سلام رفتم. کم کم تمام شبستان و فضای خارج، پر از جمعیت شد.
بعد از مدتی مرا به تخت فولاد دعوت کردند و آنجا شروع به برگزاری مراسم دعا کردیم و کم کم به جایی رسید که چند هزار نفر در نیمه‌های شب جمعه شرکت می‌کردند .
نه تنها از اصفهان، بلکه از دیگر شهرها مانند نجف آباد، خوراسگان، خمینی شهر، شهرضا و … نیز می‌آمدند. دعای کمیل از دو ساعت مانده به اذان صبح شروع می‌شد‌، ۴۵ دقیقه منبر می‌رفتم و بعد به مدت یک ساعت و پانزده دقیقه دعای کمیل طول می‌کشید.
بعد از انقلاب دعا را به مسجد جامع انتقال دادیم.
در اثر اصرار دوستان از حدود ۵۷ سال پیش (زمان مصاحبه سال 87 بوده) دعای ابوحمزه را نیز شروع کردیم. آن زمان خواندن دعای کمیل مرسوم بود. دعای ابوحمزه هم در ماه مبارک رمضان به صورت محدود، مثلا هفته‌ای یک یا دو بار برگزار می‌شد، ولی ما شروع کردیم هر ۳۰ شب ماه رمضان مراسم دعا را برگزار می‌کردیم و هر شب همه دعا خوانده می‌شد.
بسیاری از افراد بودند که در این جلسات مسیر زندگیشان عوض شد.
بعد از مدتی در مسیر انجام امور خیر برای نیازمندان، بیماران، نابینایان و … نیز افتادیم که همه از برکات دعا بود.»

یکبار ذیل یکی از پروژه‌های تاریخ شفاهی فرصتی فراهم شد تا گفتگویی با او داشته باشیم. با وجود کهولت سن و رنج بیماری، با لباس کامل، منتظر ما بود و میهمانان را در کمال ادب و احترام پذیرفت. در طول بیش از یک ساعت، با شکیبایی به پرسش‌ها پاسخ داد و کمی هم طنز، چاشنی سخنانش کرد. از او اجازه خواستیم بازهم به دیدارش برویم که با بزرگواری پذیرفت اما دوری مسافت و شرایط جسمی او مانع تکرار دیدار شد.
خدایش بیامرزد

منبع: کانال تلگرام حمید قزوینی

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۲ دی، ۱۳۹۶ ۱۰:۲۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *