درباره 2900 برگی که درباره ترور کندی قرار است منتشر شود!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دستور انتشار حدود 2 هزار و 900 سند از مجموع 3 هزار و 100سند مربوط به ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور اسبق امریکا را صادر کرد؛ اسنادی که احتمالاً چیز جدیدی درباره ترور کندی بیان نمی‌کند ولی زمینه‌ای را برای بازخوانی ترور او به خصوص فرضیه‌های موجود درباره نقش موساد در این ترور فراهم کرده است.
به گزارش روزنامه جوان، دونالد ترامپ روز پنج‌‌شنبه دستور انتشار 2 هزار و 891 سند مربوط به ترور جان اف کندی در سال 1963 را صادر کرد ولی تحت فشار پلیس فدرال امریکا (FBI) و سازمان اطلاعات مرکزی(CIA) از انتشار حدود 300 سند باقی مانده به دلیل چیزی که او آن را «صدمه به امنیت ملی» ‌امریکا خوانده، خودداری کرد. کنگره امریکا در سال ۱۹۹۲ تصویب کرده بود که تمام پرونده‌های مربوط به قتل کندی باید علنی شود و برای انتشار آنها تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ را تعیین کرده بود. با نزدیک شدن به روز 26 اکتبر (پنج‌شنبه)، سیا و اف‌بی‌آی، اسناد را به دو بخش تقسیم کردند. بخش اول2 هزار و 891 سندی بود که از نظر این دو سازمان قابل انتشار بود. دونالد ترامپ روز چهار‌شنبه در توئیتی نوشته بود که به عنوان رئیس‌جمهور امریکا به آرشیو اطلاعات ملی دستور خواهد داد همه اسناد را منتشر کند ولی در ساعت‌های آخر، اعلام کرد که تصمیم گرفته بخشی از اسناد را منتشر کند. او نوشته است:‌ «امروز من راهی ندارم به جای چیزی که بالقوه صدمه‌ای انکار‌ناپذیر بر امنیت ملی ما دارد، کاهش (تعداد اسناد منتشره) را قبول کنم.» با این حال، ترامپ دستور داده همه اسناد باقی مانده را طی 180 روز بررسی و بقیه اسناد را هم منتشر کنند، گزینه‌ای که به دلیل حساسیت‌های موجود، عملی شدن آن بعید به نظر می‌رسد. با انتشار این 2 هزار و 891 سند، سیا روز پنج‌‌شنبه اعلام کرد تا کنون 69 هزار سند از مجموع 87 هزار سند مرتبط با ترور جان اف کندی منتشر شد است.

فرضیه‌های رقیب

بر اساس توضیحی که درباره انتشار اسناد در سایت آرشیو ملی امریکا نوشته شده، از دهه 1990 تاکنون، حدود 88 درصد اسناد مربوط به ترور جان اف کندی در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس منتشر نشده و همین موضوع راه را برای ادامه فرضیه‌ها گشوده گذاشته است. در مورد ترور کندی فرضیه‌های مختلفی از جمله نقش اتحاد شوروی، کوبا، مافیا، سازمان سیا، تشکیلات سیاسی‌، ارتش و مجتمع‌های صنعتی – نظامی و همچنین اسرائیلی‌ها مطرح است ولی با فروپاشی شوروی، اهمیت بسیاری از این فرضیه‌ها کاهش پیدا کرده و فرضیه‌هایی که در مورد نقش‌آفرینی اسرائیلی‌ها مطرح است، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. از روز پنج‌‌شنبه هم که اسناد جدید منتشر شد، روزنامه‌های اسرائیلی بیشتر از دیگران توجه خود را به آنها معطوف کردند. بر اساس یکی از فرضیه‌هایی که به طور جدی مطرح شده، جان اف کندی جزو معدود رؤسای جمهور امریکا بود که با برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی مخالف بود و گفته می‌شود که همین موضوع، انگیزه‌ای جدی برای ترور او محسوب‌ می‌شده است. پایگاه خبری اماراتی ایلاف روز جمعه با اشاره به انتشار اسناد محرمانه سفر جک روبی قاتل اسوالد که متهم اصلی ترور جان اف کندی است، به سفر او به سرزمین‌های اشغالی اشاره و بار دیگر، روایت ترور کندی به دست اسرائیل را بازخوانی کرد. این پایگاه خبری نوشت: «در اسناد منتشره اخیر سند مسافرت جک روبی قاتل اسوالد (مظنون به ترور کندی) به اسرائیل در سال ۱۹۶۲ شک‌‌برانگیز است. اسرائیل مخالف مذاکرات کندی و جمال عبدالناصر (مصر) بود.» دکتر کوین برت، تحلیلگر سیاسی امریکایی می‌گوید که اسرائیل در پشت ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهوری سابق امریکا بود، چرا که وی مخالف طرح‌های اسرائیل برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای در خاورمیانه بود. دکتر کوین برت معتقد است: «هر کسی با هر حس مشترکی می‌داند که دستیابی اسرائیل به تسلیحات هسته‌ای یک فاجعه بزرگ برای همه جهانیان بود.» مردخای وانونو، افشاگر برنامه هسته‌ای اسرائیل که 17 سال را در زندان‌های اسرائیل سپری کرد، نیز فرضیه مشابهی را مطرح کرده و مخالفت کندی با برنامه هسته‌ای اسرائیل را دلیل ترور او خوانده بود. اوری گلر، پیشگوی معروف اسرائیلی هم روز پنج‌‌شنبه همزمان با انتشار اسناد جدید نوشت که سیا از او خواسته بود در تحقیق درباره ترور کندی مشارکت داشته باشد و احتمالاً اسم او نیز در سندهای منتشر شده وجود دارد.

منبع: روزنامه جوان، شنبه 1396/8/6

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۶ آبان، ۱۳۹۶ ۱:۲۶ ب.ظ

دسته بندی: اسناد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *