دفاع جالب امام موسی صدر از شیعه در مجمع البحوث الاسلامیه

دکتر ابومحمد وکیلی: جلسات مجمع‌البحوث الاسلامیه زیر نظر دانشگاه الازهر مصر برگزار می‌شد و بسیاری از علما از کشورهای مختلف اسلامی در آن شرکت می‌کردند. امام موسی هم عضو این مجمع بود. و معمولا در آن شرکت می کرد و مورد توجه حاضران قرار می گرفت. در یکی از جلسات ایشان بیشتر درباره قرآن به بحث پرداخت و تأکید کرد که مکتب همه ما مکتب قرآن است و هر اختلافی هم که داشته باشیم بر سر قرآن اختلافی نداریم و می‌توانیم آن را نقطه اشتراک خود قرار بدهیم و بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
امام موسی در همین زمینه توضیحاتی هم درباره مذهب شیعه داد و اظهار داشت که این مذهب در کنار سایر مذاهب مثل حنفی، شافعی و مالکی است و بسیاری از تصوراتی که درباره آن مطرح می‌شود غلط است.
سخنان ایشان که خاتمه پذیرفت، یکی از روحانیون مصری صحبت کرد و در مخالفت با امام موسی صدر مطالب تندی به زبان آورد از جمله گفت که شما شیعه‌ها میانه خوبی با سنت ندارید.
ایشان هم خیلی متین پاسخ دادند: «اثبات شیء نفی ماعدا نمی‌کند ما وقتی درباره قرآن سخن می‌گوییم، به این معنی نیست که با سنت مخالفیم. گذشته از این من نمی‌خواهم با شما مجادله کنم و الا ما سادات‌الجدل هستیم اگر می‌خواستم مجادله کنم می‌گفتم که وقتی من به قرآن تمسک می‌کنم در ادامه‌‌‌ همان سخنی است که عمر بن خطاب وقتی پیامبر در معرض احتضار بودند، به ایشان گفت «حسبنا کتاب الله!» و خلاصه از این طریق جواب قاطعی به او داد.

نویسنده: حمید قزوینی

منبع: پایگاه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۳ مرداد، ۱۳۹۵ ۶:۲۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *