دیدار آیت الله سیدان و مصطفی ملکیان

علی الهی خراسانی نوشت: مصطفی ملکیان با حضور در منزل آیت‌الله سیدان با وی دیدار کرد. بنده نیز با دعوت یکی از دوستان -که یک ساعت قبل از این دیدار مرا مطلع کرد- از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشتم.
ملکیان هنگامی که وارد منزل آیت‌الله سیدان شد به گرمی ایشان را به آغوش کشید و جلسه تا دقایقی به احوال‌پرسی و بیان برخی خاطرات گذشت. ملکیان احوال پسر آیت‌الله را پرسید و آیت‌الله از حال پدر وی جویا شد. آیت‌الله سپس گفت: به‌نظرم جلسه فقط به احوال‌پرسی نگذرد و کمی حرف جدی بزنیم!
آیت‌الله گفت: شنیده‌ام شما گفته‌اید که اگر وحی باشد حق با مکتب تفکیک است. ملکیان تصدیق کرد که چنین مطلبی را گفته است. سپس آیت‌الله به تبیین رابطه عقل و وحی پرداخت.
ملکیان گفت: البته من نقد هم به مکتب تفکیک دارم و با بیانی جدی که گاه لحن تند به‌خود می‌گرفت یکی دو نقد را مطرح کرد. او در آخر با صدایی بلند گفت: حقیقت طلب باشیم و من همیشه زندگی و شعارم همین بوده است.
آیت‌الله خطاب به ایشان گفت: آقای ملکیان! خوب شد به اصل مطلب رسیدیم و آن وجود وحی و تبیین درست آنست. آیت‌الله با صدایی محکم و رسا گفت: به‌جدم قسم من حاضرم تمام تدریس‌هایم را یک ماه تعطیل کنم و بیایم تهران و با شما مباحثه جدی کنم. چون نه کسی مانند من برای شما حاضر است وقت بگذارد و اغلب شما را تکفیر می‌کنند و نه کسی را سراغ دارم که بتواند به‌درستی بحث و شما را قانع کند که درباره وحی اشتباه فکر می‌کنید. آیت‌الله گفت: ما هم حقیقت‌طلب هستیم و همه مطالب را با عقل تبیین و استدلال می‌کنیم.
ملکیان با لحنی دوستانه گفت: آقای سیدان! من برای شما احترام زیادی قائلم و شما را انسان بسیار شریفی می‌دانم و می‌دانم اهل گفتگوی علمی هستید برای همین همیشه وقتی مشهد می‌آیم خدمت شما می‌رسم. من اگر با شما بحثی بکنم و فردایش بفهمم شما کمی مریض شده‌اید عذاب وجدان می‌گیرم و به‌هیچ عنوان نمی‌خواهم شما را ناراحت یا اذیت کنم.
آیت‌الله گفت: نه! به هیچ‌وجه من از بحث و گفتگوی علمی ناراحت و اذیت نمی‌شوم و حاضرم تمام نقدهای شما را بشنوم و به همه آنها پاسخ بگویم و نشان دهم که شما اشتباه فکر می‌کنید.
ملکیان رو به آیت‌الله کرد و گفت قرار بود بیشتر از یک ربع مزاحم شما نشویم اما یک ساعت و نیم مزاحم شدیم. این را گفت و آیت‌الله را بغل گرفت و ناگهان در کمال ادب و تواضع خم شد تا دست آیت‌الله را ببوسد اما آیت‌الله نیز نگذاشت.
آیت‌الله تعارف تدارک شام کرد و باز یادآور شد که این جلسه پایان نپذیرد و گفتگوی علمی صریح در وقتی مناسب حتی در تهران ادامه یابد.
ملکیان به گرمی خداحافظی کرد و وارد کوچه شد و آیت‌الله از منزل بیرون آمد و به احترام مهمان خود در کوچه او را بدرقه کرد.

منبع: خبرگزاری رضوی

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲ دی، ۱۳۹۶ ۱۱:۱۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *