روایتی از نشست “ایران هم اکنون”؛ رصد فرانسویها از ایران پس از برجام

چند هفته پیش بود که منشی گروه وارد اتاق شد و گفت حسین تو اهل ایران بودی، درسته؟ گفتم بله و گفت صبر کن همین الان میرم اتاق و یه ایمیل برات میزنم.
چند دقیقه بعد ایمیلی را می بینم تحت عنوان برگزاری یک نشست با عنوان L’Iran, Cest Maintnent. ایران هم اکنون. در پوستر نشست، پرچم بزرگ و سرتاسری از کشورمان هم درج شده است. در فرم اینترنتی مربوط به نشست برای 22 سپتامبر ساعت 8 صبح در سالن شماره 7 دانشگاه جان مولن (لیون 3) ثبت نام میکنم.
این جلسه را انجمن صادرکنندگان فرانسه برگزار میکند. گشتی در سوابق فعالیت های این انجمن می زنم و سعی میکنم شناخت بیشتری قبل از حضور پیدا کنم.

22 سپتامبر، ساعت 8 صبح
موقع ورود، نام می پرسند و بعد از احراز هویت امکان ورود به جلسه فراهم میشود. رئیس انجمن صادرکنندگان فرانسه، خودش شخصا جلو درب ایستاده و به افراد تک تک خوش آمدگویی میکند و دست می دهد.
قبل از شروع برنامه تدارک صبحانه هم دیده شده. صبحانه فرانسوی ها البته فقط یک لیوان شیر یا قهوه است به همراه نوعی نان قندی به نام Croissant. هر کدام صبحانه شان را دست گرفته اند و مشغول و گپ و گفت با همدیگر هستند.
بر خلاف تصور اولیه ام که فکر میکردم جلسه خیلی خاصی نخواهد بود و در سالنی کوچک بیست سی نفر گرد هم خواهند آمد برای گپ و گفت در رابطه با ایران و…، حدود 150 نفری در سالن جمع شده اند. عمدتا از صاحبان صنایع و شرکت های فناور در فرانسه. انتهای سالن می نشینم تا فضا بیشتر دستم بیاید و با بغل دستی هایم گپ و گفت مختصری می زنم. از یکی از شرکت های پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی در فرانسه هستند.
آقای Georges Jacob رئیس انجمن صادرکنندگان صحبت های خودش را اینگونه شروع میکند. Iran cest la perse. ایران همان پارس است. از تاریخ ایران باستان شروع میکند و میرسد به تاریخ معاصر ایران و اینکه مدرنیزاسیون توسط رضا شاه پهلوی و صنعتی کردن در دوره محمدرضا شاه پهلوی در ایران آغاز شد و در ادامه مقداری در مورد بعد انقلاب و تا برسد به مناقشه هسته ای دوران آقای احمدی نژاد و تحریم ها و شرایط فعلی ایران و تا برسد به بازار فعلی کشورمان و فرصت های فرانسه برای ورود به این بازار در دوران پسابرجام…
اشاره ای هم به سفر خودش و آقای جورج کومبی (رئیس دانشگاه لیون 3) به ایران می کند. تعداد زیادی از حاضرین تند تند روی کاغذ یا در لپتاپ هایشان یادداشت برداری میکنند.

در پایان صحبت های آقای جاکوب، حضار تشویقی میکنند و میکروفون به آقای سفیر میرسد.آقای Jacques Champagne de Labriolle سفیر فرانسه در نیجریه بوده است قبلا و ارتباط دقیقش با ایران را دقیق متوجه نمی شوم.
آقای سفیر از میزان خرید نفت فرانسه در 2011 و سه سال بعدش که به صفر رسیده است میگوید و اینکه این یک فاجعه است برای ما و باید مجددا روابط را بهبود دهیم و میگوید الان روابط مبتنی بر اعتماد بین دو کشور برقرار شده و میتونیم همکاری بهتری داشته باشیم با ایرانی ها و…

اسلایدهای نشست

آقای مهدی نواه (Mehdi Navah) نفر سومی است که صحبت میکند. او در شرکت Link 45 که از شرکت های تحلیل گر اقتصادی بین المللی با تمرکز بر غرب آسیاست، فعالیت می کند. بعد از نشست که صحبت حضوری داشتم با وی، میگوید که ایرانیِ متولد فرانسه است و در فرانسه بزرگ شده است.
· اسلایدهایی در رابطه با ایران تهیه کرده است و مبتنی بر آنها صحبت های خود را پیش می برد. برخی محورهای صحبت او:

· ایران و جایگاه رهبری منطقه ای آن.

· اشاره به همسایه ها و اهمیت استراتژیک ایران در منطقه.

· تحریم بانکی ایران و قفل شدن تبادلات بانکی ایران

· خارج شدن بانک های سپه، تجارت و ملی که بانک های اصلی ایران هستند از تحریم.

· انواع تسهیلات و مشوق های ایران برای سرمایه گذاری و ورود به بازار ایران: تضمین های بانک مرکزی، و…

· ارائه آمار و ارقام کلیدی مربوط به ایران:

o جمعیت

o تعداد کاربران متصل به اینترنت

o زنان تحصیل کرده در ایران

o کارآفرینان زن ایرانی

o آمار و ارقام مربوط به نفت (دومین صادرکننده) و گاز (اولین صادرکننده)

o صنعت خودروسازی و حضور پژو و سیتروئن در ایران

o بازارهای جذاب در ایران و سهم هر بخش از اقتصاد ایران:

§ 51 درصد خدمات

§ 37 درصد صنعت

· مانند آرایشی-بهداشتی

§ 11 درصد کشاورزی و…

ریچارد (Richard Klieman) از یکی از شرکت های بین المللی تحلیل گر اقتصادی به نام (Vasco) Strategic international lawyers سخنران بعدی است. اسلایدهای او را در ادامه خواهم آورد.
عنوان: عبور از موانع حقوقی و مالی موجود در ایران برای صنایع

وی سخنانش را با توصیه هایی برای اروپایی ها به پایان می رساند. اینکه از ارتباط با افرادی که در لیست تحریم آمریکا و اروپا هنوز قرار دارند، بپرهیزید.

در ادامه پرسش و پاسخ توسط حضار آغاز میشود.از بین پرسش و پاسخ ها، صحبت یکی از تولیدکنندگان دارویی فرانسه که گویا تابعیتی لبنانی هم دارد جلب توجه میکند. اینکه تحریم های آمریکایی ها باعث ضرر و زیان ما شده و متاسفانه کارهای ما رو خراب کرده. وی که شریکی ایرانی هم دارد، به اهمیت روابط شخصی در ایران هم تاکید میکند و خطاب به دیگران می گوید در بازار ایران بایستی به این نکته هم اهمیت ویژه داشت. در پایان هم از بازدیدش از شیراز و پارک ارم و غذاهای خوشمزه ایرانی و… می گوید دل ملت را به آب می اندازد.

اسلاید

آقای جورج کومبی (رئیس دانشگاه لیون 3) هم در میانه پرسش و پاسخ وارد سالن می شود. رئیس انجمن بلند می شود و یک صندلی کنار دست خودش برای او تدارک می بیند و میکروفون را به او میدهد برای صحبت.
آقای کومبی، گزارشی از دیدارش از ایران و جلسات و بازدیدهایی که داشته است ارائه میدهد. او همین یکی دو ماه پیش مهمان چند دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ایران بوده است. از جمله دانشگاه شهید بهشتی. مقداری در مورد ایران صحبت میکند و در خلال صحبت ها تعریف ویژه می کند از شیراز و اصفهان. از شیراز با صفت بسیار فوق العاده یاد میکند. همزمان داننشجویی که جلو ام نشسته و تند تند یادداشت برداری میکند در لپتاپش، روی گوگل جستجوی میکند: Chiraz. تصاویری از شیراز روی لپتاپ پسر دانشجو نقش می بندد و در ادامه روی نقشه گوگل موقعیت جغرافیایی شیراز است که نقش می بندد.
جلسه تمام می شود و افراد مشغول گفتگو با همدیگر.
من ابتدا سراغ آن آقای فرانسوی-لبنانی می روم. مدیرعامل شرکتی در زمینه تولید داروهای زیست فناور است. در خلال گفتگوها با او که می گویم ایرانی هستم، خانمی که در نزدیکی ایستاده متوجه می شود و جلو می آید. حجاب ندارد وکاشف به عمل می آید که ایرانی است. سلام و علیکی می کنیم و درباره کار و موقعیتش می پرسم. کارشناسی ارشدش را در شهر گرونوبل به تازگی تمام کرده است و میگوید الان در یک شرکت تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی مشغول کار شده ام و مسئول بررسی بازار ایران هستم برای فروش محصولاتشان. اشاره ای هم به پیرمردی میکند که از اساتید دانشگاه گرونوبل است و می گوید این آقا رئیس من است. به فکر فرو میروم که چه زیرکانه، برای ورود به بازار ایران از نیروهای خودی یارگیری کرده اند… در همین حال خانم دیگری که گویا از دانشجویان ایرانی در لیون 3 است هم به جمع ما می پیوندد. می گوید که امسال درسش تمام میشود و دنبال کار می گشته که به اینجا آمده. اولی میگوید اتفاقا من حجم کارهایم زیاد شده و احتمالا به یک نفر دیگر هم نیاز پیدا کنیم به زودی. شماره تماس و ایمیل ها مبادله میشود. فارسی صحبت کردن های ما خانم میانسالی را به جمع می کشد. کارت ویزیتش را ارائه می دهد و می گوید که رستوران پرسپولیس را در لیون اداره میکند. او هم ایرانی است.

فرانسه نفت ندارد ولی ایده های خوبی دار
فرانسه نفت ندارد ولی ایده های خوبی دار

با آقای جورج جاکوب، رئیس انجمن صادرکنندگان فرانسه گپ و گفت مختصری میزنم. از دو سفرش به ایران طی این مدت و بازدیدهایش می گوید.

از نشست بیرون می آیم و با خود فکر میکنم که اگر عرصه کسب و کار بی تعارف یک عرصه هماوردی جدی است، از کی و چگونه ما نسبت به رصدگری ها و بررسی های محیط پیرامونی مان غفلت کرده ایم و امثال فرانسوی ها در موسسات و مراکز آموزشی و صنعتی شان، دائم به رصد گری مشغول بوده اند و مترصد ورود و تسخیر بازارهای جدید.
به طرح و برنامه ریزی های فرانسوی ها که چطور به ایران به چشم لقمه و بازاری جدید و بزرگ بعد از برجام نگاه میکنند. نگاهی کاملا صادرات محور…

منبع: کانال تلگرام مشاهدات و تجربیات زیسته چند دانشجوی ایرانی در کشور فرانسه، @zisteh

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۴ مهر، ۱۳۹۵ ۹:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *