روایتی از نقش رئیسی در حکمیت پرونده قتل زهرا کاظمی

پرونده زهرا کاظمی از آن‌دست پرونده‌هایی است که پس از سال‌ها هنوز محل بحث و نظر است و هر چند وقت یک‌ بار یکی از مسئولان نکته جدیدی درباره چگونگی نقش سعید مرتضوی، افراد مرتبط با پرونده یا چگونگی مرگ زهرا کاظمی سخنی می‌گوید. چنین فضایی در شرایطی شدت گرفته است که مرتضوی نه‌تنها قدرتی ندارد بلکه با حکم قضائی حبس خود را سپری می‌کند.
اخیرا علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با «ایرناپلاس» ضمن استقبال از ریاست ابراهیم‌ رئیسی بر قوه قضائیه به ذکر خاطره‌ای از نقش حَکمیت او، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای و غلامحسین الهام در پرونده زهرا کاظمی اشاره کرده است:

«وقتی پرونده زهرا کاظمی مطرح و بین دولت و قوه قضائیه اختلاف بالا گرفت و مرتضوی اصرار داشت و مدعی بود که این خانم توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیده است و چون قدرت را در دست داشت ملاحظه چیزی را نمی‌کرد لذا من، به عنوان وزیر اطلاعات برای ‌حل نزاع سه ‌نفر را به‌عنوان حَکم خدمت مقام معظم رهبری معرفی کردم. این سه نفر، آقایان رئیسی، محسنی‌اژه‌ای و الهام بودند که هر سه از مخالفان اصلاح‌طلبان و دولت محسوب می‌شدند ولی من، آنان را به‌عنوان حَکم پیشنهاد کردم. در ابتدا برای رئیس وقت قوه ‌قضائیه سخت بود زیر بار چنین پیشنهادی برود، ولی مقام معظم رهبری دستور دادند پیشنهاد وزیر اطلاعات پذیرفته شود و حتی وقتی که من آنان را معرفی کردم معاونان من در وزارت اطلاعات هم متعجب شدند و معتقد بودند که این ترکیب، وزارت اطلاعات را از پیش محکوم می‌کند اما من چنین اعتقادی نداشتم و می‌گفتم که این‌طور نیست. بر اساس شناختی که از این‌ آقایان داشتم، مطمئن بودم که حتی اگر مرتضوی را مقصر نشناسند و محکوم نکنند، اما وزارت اطلاعات را تبرئه می‌کنند و این اتفاق هم افتاد». وی ادامه داد: «این گروه آمدند حدود 40 روز تحقیق و بررسی کردند، اسناد را دیدند، ‌حرف‌ها را شنیدند و بعد صریحا نوشتند که این حادثه مطلقا هیچ‌ربطی به وزارت اطلاعات ندارد و وزارت توسط همین سه نفر تبرئه شد».

زهرا کاظمی، دوم تیرماه سال ۱۳۸۲ هنگام گرفتن عکس از تجمع خانواده‌های تعدادی از زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت شد و ۱۸ روز بعد یعنی در تاریخ ۲۰ تیرماه همان سال در بیمارستان بقیه‌الله اعظم تهران جان باخت.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۶ اسفند، ۱۳۹۷ ۸:۰۶ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *