روایتی از یک تبادل شهدا با رژیم صدام در دهه 70

حمید داودآبادی، روزنامه نگار و نویسنده دفاع مقدس، از خاطره تبادل شهدا در دهه 70 در زمان حکومت صدام در عراق می گوید: دهه 70 در اولین کار حرفه ای در عرصه مطبوعات، در هفته نامه “فرهنگ آفرینش” صفحه ای ویژه دفاع مقدس به نام “از معراج برگشتگان” راه انداختم.

با لطف و محبت برادر عزیز “سید سعید لواسانی” (سردبیر وقت نشریه، امام جمعه محترم فعلی لواسان، که همواره مدیون محبت هایش بخصوص در آن زمان هستم) به عنوان استاد و پشتیبان، الطاف بزرگی کرد و باعث پیشرفت شدید من در عرصه مطبوعات شد، این صفحه فعال بود.

فکر کنم بهار سال 1375 بود برای تهیه گزارش از تبادل پیکر شهدا با اجساد سربازان عراقی، به غرب کشور اعزام شدم.

در کرمانشاه، با خبرنگاران خارجی ساکن ایران و خبرنگاران و عکاسان ایرانی که برای خبرگزاری های خارجی گزارش تهیه می کردند، در یک جا مستقر بودیم.

سردار باقرزاده رئیس کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح مسئول برگزاری تبادل بود.

وقتی به مرز خسروی در قصرشیرین رسیدیم، قرار شد سردار باقرزاده به همراه خبرنگاران برای مذاکره و تبادل اسناد لازم، به داخل عراق بروند.

وقتی خواستیم از مرز عراق وارد شویم، نیروهای امنیتی عراق جلوی خبرنگاران را گرفته و از آنها مدارک شناسایی و حکم ماموریت درخواست کردند.

جالب آن بود که اعلام کردند:
“فقط خبرنگاران و عکاسانی که برای مطبوعات ایرانی گزارش تهیه می کنند حق ورود به خاک عراق را دارند و خبرنگاران خارجی، حتی ایرانی هایی که برای بنگاه های خبری خارجی گزارش تهیه می کنند، حق ورود به خاک عراق را ندارند.”

آنها که انتظار چنین برخوردی نداشتند، به التماس افتادند و مدارک ایرانی خود را نشان دادند ولی عراقی ها گفتند: شما عامل خارجی هستید.

بیچاره ها که کلی دوربین و تجهیزات با خود آورده بودند، به ما التماس کردند و برخی دوربین هایشان را دادند که برای آنها هم عکس و گزارش بگیریم.

چند کیلومتری که رفتیم داخل خاک عراق، در ساختمان فرماندهی یگان مرزی مذاکرات پشت درهای بسته انجام شد و ساعتی بعد پیکرهای شهدا را به مرز آوردند و از آن طرف هم پیکر سربازان عراقی را آوردند.

سربازان جوان عراقی، پرچم های سه رنگ جمهوری اسلامی ایران و تصاویر امام خمینی و مقام معظم رهبری را بر تابوت شهدا نصب کردند و آنها را تا لب مرز بر دوش گرفته، با احترام آوردند و تحویل سربازان ایرانی دادند.
عراقی ها برای استقبال از کشته هایشان تعدادی زن بی حجاب آورده بودند لب مرز.

آن روز، این تصویر را عکاس بزرگ و توانای دفاع مقدس خدابیامرز “سعید جانبزرگی” از من در داخل خاک عراق انداخت.

روح بلند و بزرگش شاد و با اهلبیت (ع) محشور باد

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۵ فروردین، ۱۳۹۸ ۷:۳۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *