روایت تشرف تازه مسلمانان به حرم امام رضا (ع)؛ چشمانی که اولین بار حرم را می دیدند!

نقطه عطف زندگی شکیل احمد، تابستان سال ۲۰۰۲میلادی بود. او که اصالتا اهل پاکستان بود و در انگلستان زندگی می‌‌کرد، تحت‌تأثیر آموزه‌های اسلامی، مسلمان و شیعه شد. در عین حال مطالب بسیار مهمی درباره شخصیت و جایگاه امام‌رضا(ع) خوانده بود و به همراه چند نفر از دوستانش تصمیم داشت به ایران سفر کرده و به زیارت امام رئوف(ع) برود. خودش می‌گوید: «از سفارت ایران در انگستان درخواست ویزا کردیم و آنها حدود یک‌ماه بعد درخواست ما را قبول کردند. همه برنامه‌های سفر را انجام داده بودیم. با وجود اشتیاق زیای که برای این سفر داشتم، خودم را در حد شرف‌یاب شدن به خدمت آن حضرت نمی‌دانستم». با فراهم شدن اسباب سفر، شکیل احمد به همراه چند نفر از دوستانش راهی مشهد شد؛ «‌اعضای این گروه عبارت بودند از: دوست بسیار عزیزم «رُحَیل» و همسر انگلیسی تازه مسلمانش زینب، به همراه خاله‌ام و یک خانم مسن ایرانی که به دیدن بستگانش در تهران می‌رفت و قرار بود راهنمای ما باشد.»
به مشهد که رسیدند، طاقت ماندن در هتل و استراحت را نداشتند. شوق زیارت بود که آنها را به سمت حرم می‌کشاند. شکیل احمد در این‌باره می‌گوید: «به خاطر دارم که خیلی زود در هتل آماده شدیم تا به حرم برویم. فورا غسل زیارت را انجام دادیم، لباس‌های تمیز پوشیدیم و راهی حرم شدیم. دستپاچه بودم اما سعی می‌کردم مدام ذکر بگویم تا آرامشم را حفظ کنم و زیارت درستی انجام دهم. وقتی به حرم رسیدیم، من هیچ نوع سابقه ذهنی از آنجا نداشتم. گنبد زیبای طلایی، صحن‌ها، انگار واقعا خودم را در بهشت می‌دیدم. یکباره، در داخل حرم، توانستم بر احساساتم غلبه کنم. اول به نیت مادرم، بعد پدرم و بعد هم به نیت سایر اعضای خانواده و دوستان زیارت کردم». چند روز بعد هم شکیل احمد به بازدید از دیگر اماکن مقدس اطراف حرم رفت اما برنامه اصلی آنها زیارت امام رضا(ع) بود. دل‌دل می‌کرد تا داخل حرم برود، به همین دلیل خیلی زود دیگر اماکن حرم را دید و به حرم برگشت. می‌گوید: «حقیقت این است که هیچ وقت به اندازه نخستین باری که چشم‌ام به ضریح مطهر امام رضا(ع) افتاد، احساس آن همه دلتنگی نکرده بودم. اصلا نمی‌توانم احساسم را در آن لحظه بیان کنم». یادگاری این سفر معنوی، حس و حالی است که شکیل احمد هنوز هم آن را برای خودش حفظ کرده تا در روزهای دور از حرم بتواند از آن بهره ببرد. می‌گوید: «سفر مشهد ایمان من را قوی‌تر کرد و باعث شد بیشتر از قبل به حقانیت شیعه و بزرگی و عظمت امام رضا(ع) پی ببرم».

عبدالکامل عباس: با عنایت امام رضا شیعه شدم.

حجت‌الاسلام عبدالکامل عباس، چهره‌ای دارد که در نگاه اول نشان می‌دهد اهل قاره آفریقاست. حدود ۱۵سال قبل شیعه شده و تا به حال یک‌بار به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده. او از مردم سرزمین آفریقای مرکزی و کشور کامرون است. مانند همه مردم آفریقا، صورتی سیاه و هیبت بزرگی دارد اما وقتی از امام رضا(ع) و اشتیاقش برای زیارت آن حضرت صحبت می‌کند، لحن کلامش آرام و نرم می‌شود. می‌گوید:«حدود ۱۴سال قبل به زیارت امام رضا(ع) رفتم اما تا به حال دیگر امکان زیارت را نداشته‌ام». عبدالکامل که این روزها امامت جماعت مسجد امام حسین(ع) در شهر دوالا در کامرون را بر عهده دارد ادامه می‌دهد: «یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای من این است که بتوانم یک‌بار دیگر به مشهد، پایتخت معنوی ایران، سفر کنم و به زیارت امام رضا(ع) بروم. البته ‌ای‌کاش این زیارت به همراه جمع شیعیان شهر ما باشد تا همه بتوانند برکت زیارت آن امام را درک کنند». نکته جالب توجه این است که حجت‌الاسلام عبدالکامل تحت‌تأثیر زیارت امام رضا(ع) شیعه شده، او درباره نحوه تشرف خود به این مذهب می‌گوید: «تا زمانی که در کامرون زندگی می‌کردم، اطلاعات درستی از مذهب شیعه نداشتم. در کامرون کتاب‌ها و مطالب درستی از امامان شیعه وجود ندارد و وهابی‌ها هم به‌شدت علیه شیعیان فعالیت می‌کنند، به همین دلیل بود که من هیچ شناخت درستی از این مذهب و اعتقادات آن نداشتم. بعد از اینکه برای تحصیل به ایران سفر کردم، همراه گروهی برای تفریح به مشهد مقدس رفتیم. در آنجا به حرم امام رضا(ع) رفتیم و چند نفر از استادان و راهنماهای گروه مطالبی درباره آن حضرت گفتند که موجب شد شناختی نسبی درباره ایشان پیدا کنم. همانجا بود که از امام رضا(ع) خواستم شناختم را از خودش و مذهب شیعه تقویت کند تا بدانم کدام راه صحیح است. تا اینکه تقریبا یک‌ماه بعد از برگشت از سفر مشهد با شناخت کاملی که از این مذهب و امامان آن به‌دست آوردم، به مذهب شیعه مشرف شدم».

ملانی فرانکلین: تا او را نشناسند، درک نمی‌کنند

ملانی فرانکلین با اسم مستعار مرضیه هاشمی، یکی از کسانی است که به انتخاب خودش از مسیحیت وارد دین اسلام و مذهب شیعه شده. او که در ایالت کلوراد در ایالات متحده آمریکا متولد شده، درس‌های خبرنگاری خوانده و در دوره دانشجویی‌اش به اسلام مشرف شده است. نور اولیه اسلام هم از دوران انقلاب اسلامی ایران به قلبش تابید و همسر ایرانی‌اش با بردن او به جلسات مذهبی و ازجمله حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس، زمینه آشنایی هرچه بیشتر او با اسلام را فراهم کرد. او از دیدن شور و اشتیاق مسلمانان نسبت به امام رضا(ع) تعریف می‌کند: «مسلمان شدن من همزمان با شیعه شدنم بود. محبت امام رضا(ع) که نباشد، اسلامی هم باقی نمی‌ماند چون امام رضا(ع) مظهر رأفت و مهربانی و در عین حال تسلیم کامل و بندگی خداست و اگر ما این شخصیت را باور نداشته باشیم و نتوانیم یا نخواهیم از او الگو بگیریم پس مسلمان نیستیم». فرانکلین از محبت امام رضا(ع) اینطور می‌گوید: «طبیعی است کسی که امام رضا(ع) را نمی‌شناسد نمی‌تواند درک کند چرا مردم شیعه اینطور برای زیارت آن حضرت شور و شوق دارند یا در مراسم میلاد آن حضرت جشن می‌گیرند و یا در عزای شهادتش سیاه می‌پوشند و عزاداری می‌کنند. من هم‌زمانی همین نگاه را داشتم و به درستی نمی‌دانستم دلیل این عزا چیست. به همین دلیل می‌گویم بهترین کار این است که برای معرفی هرچه بیشتر امام رضا(ع) در سطح جهانی فعالیت کنیم؛ یعنی دامنه کارهای‌مان را از جمهوری اسلامی ایران فراتر ببریم و سعی کنیم آن حضرت را به درستی به جهانیان معرفی کنیم. محبت و عشق آن حضرت نعمت و رحمت بزرگی از جانب خداست و باید به شکرانه این نعمت الهی، آن را فراگیر کنیم و توسعه بدهیم».

سهیل اسعد (ادگاردو روبین): امام‌رضا حس غریبه‌ها را خوب می‌داند

غریب نیست اگر بنویسیم سهیل اسعد، دلداده و شیعه شده به‌دست کرم و لطف حضرت ثامن‌الائمه(ع) است. حقیقت این است که زندگی ۴۰ساله، فرصت مغتنمی برایش بوده تا هم خودش با سبک زندگی اسلامی آشنا شود و هم بیشتر از یکصد نفر را تا تشرف به مذهب شیعه همراهی کند. او اخیرا حدود ۳ سال در کشور اسپانیا مدیر مرکز اسلامی امام‌رضا(ع) بود. او درباره افتخار خادمی حضرت رضا(ع) توضیح می‌دهد: «در جشنواره‌ای که به نام مبارک امام‌رضا(ع) در مشهد مقدس تحت عنوان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) برگزار شد، من را هم جزو گروه متسابقین به‌حساب آوردند. در واقع فعالیت‌های بسیاری که در تبلیغ و ترویج فرهنگ شیعه در سطح جهان انجام داده‌ام بهانه این امر بود. درنهایت هم سابقه مدیریت مرکز اسلامی به نام آن حضرت در کشور اسپانیا موجب شد تا به‌عنوان خادم انتخابی از من تقدیر شود». سهیل اسعد درباره ارتباط معنوی‌اش با امام‌رضا(ع) می‌گوید: «در این بارگاه لازم نیست که به زبان عربی حرف بزنی تا امام(ع) متوجه کلامت شود. حسن معاشرت با امام‌رضا(ع) هم این است که انسان احساس می‌کند چون ایشان از کشور خود به سرزمین دیگری مهاجرت کرده، پس حس و حال غریبه‌ها را خوب درک می‌کند. من هم وقتی مسلمان شدم نخستین امامی که در غربتم به او توسل جستم و با او درددل کردم امام‌رضا(ع) بود، نخستین حرمی که به زیارتش مشرف شدم حرم امام‌رضا(ع) بود، وقتی به ایران آمدم نخستین جایی که احساس تازه و زیبای مسلمانی را درک کردم حرم امام‌رضا(ع) بود. هرچند نمی‌توانستم با مردم ایران به خوبی فارسی صحبت کنم اما با آن حضرت به خوبی درددل می‌کردم، به همین دلیل می‌توانم بگویم امام‌رضا(ع) مهم‌ترین و اثرگذارترین شخصیت در تمام طول زندگی من بوده است». او ادامه می‌دهد: «گاهی اوقات که همراه با دوستانم از کشورهای دیگر برای زیارت به مشهد می‌روم، این نکته را در ذهن دارم و در گفت‌وگو با دوستان مطرح می‌کنیم که امام‌رضا(ع) حال و هوای غریب‌ها را خوب می‌داند و به همین دلیل خارجی‌ها در حرم آن حضرت احساس غریبگی ندارند بلکه به‌نظر می‌رسد آشنای خود را پیدا کرده‌اند و حالا می‌توانند هرقدر که می‌خواهند با او صحبت کنند. این حس آشنایی در کشور غریب خیلی به آدم می‌چسبد و باعث نشاط و انسباط خاطر می‌شود».

دیانا ترانکو: مسیح ع به درکم از امام رضا ع کمک کرد

اسمش«دیانا ترانکو» است که در خانواده‌ای مسیحی در ایالت تگزاس در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمده. مدت‌ها به فعالیت تبلیغ دین مسیحیت در کلیسا مشغول بود تا اینکه با دین اسلام آشنا شد. بعد از آن به ایران سفر کرد و مدتی در قم و تهران ضمن تحصیل به تحقیق درباره اسلام پرداخت. در این مدت بارها به مشهد مقدس سفر کرد و به زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) مشرف شد. این سفرهای زیارتی در آشنایی او با حقانیت دین مبین اسلام و مذهب شیعه تأثیر بسیار زیادی داشت. خودش می‌گوید: «آشنایی من با امام رضا(ع) تأثیر بسیاری در بیدار شدن فطرتم و گرایش به دین اسلام داشت. هر قدر بیشتر درباره آن حضرت و سبک زندگی و حتی هجرت و شهادتش تحقیق می‌کردم، بیشتر شیفته شخصیتش می‌شدم. امام رضا(ع) نمونه انسان کامل و اوج حقیقت انسانی است و به همین دلیل است که صحبت کردن درباره او برایم سخت است چون نمی‌توانم آن معنای عظیم را در قالب کلمه‌ها و جمله‌ها تعریف کنم». او که قبلا به‌عنوان مبلغ دین مسیحیت فعالیت می‌کرده می‌گوید: «امام رضا(ع) در کنار سایر اهل‌بیت علیهم السلام حجت را برای من تمام کرد. چون با دین مسیحیت و سبک زندگی حضرت مسیح(ع) آشنایی داشتم، همین آشنایی به‌طور ناخودآگاه باعث می‌شد تا مدام زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام را با آن حضرت مقایسه کنم. یکی از شاخصه‌های اصلی در زندگی حضرت مسیح(ع) صبر و بردباری آن حضرت بود که همیشه برای من بسیار مهم و قابل‌تامل بود، به همین دلیل وقتی با امام رضا(ع) آشنا شدم و تاریخ زندگی و شیوه‌های تبلیغ، برخورد با مردم و در مجموع تمام آداب زندگی ایشان را مطالعه می‌کردم با حضرت مسیح(ع) می‌سنجیدم و متوجه حقانیت آن حضرت می‌شدم. تا اینکه رشادت‌ها و دلیری‌های آن حضرت که از ایمان و عشق کاملی نشأت می‌گرفت به شناخت من اضافه شد و باعث شد از اینکه شیعه شده‌ام مطمئن باشم که کامل‌ترین دین و مذهب را انتخاب کرده‌ام».

او بارها و بارها در حرم مطهر امام رضا(ع) و مراسم میلاد یا شهادت آن حضرت شرکت کرده تا شناختش نسبت به آن حضرت کامل شود. آنطور که می‌گوید: «قصدم از شرکت در این نوع مراسم این بوده که هم با شیعیان آن حضرت آشنا شوم و هم زاویه‌های گوناگون شخصیت امام‌رضا(ع) را بشناسم. البته ایشان در عرصه بین‌المللی هم شناخته شده است و بسیاری از مردم از دین‌ها و عقاید گوناگون با شخصیت بزرگ ایشان آشنا هستند». دیانا ترانکو علاقه و ارادت ویژه ایرانی‌ها نسبت به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را زمینه‌ساز جلب توجه بیشتر مردم غیرمسلمان به آن حضرت می‌داند و می‌گوید: «مانند همه اخباری که در بین کشورها مخابره می‌شود، اخبار و جریانات مربوط به ارادت مردم جمهوری اسلامی ایران نسبت به امام رضا(ع) در میان مردم جهان منتشر می‌شود. حتی گاهی ممانعت دولت‌های ضد‌ایرانی ناخواسته باعث تحریک بیشتر مردم آن کشورها برای شناختن امام رضا(ع) می‌شود. درنهایت هم طبیعی است که وقتی کسی مطالعه صحیح و کاملی درباره آن حضرت داشته باشد، متوجه حقانیت سبک و مسیر زندگی ایشان خواهد شد».

محمد عرب: به لطف امام رضا ع ازدواج ما انجام شد

امام رضا(ع) را به‌عنوان امام مهربان می‌شناسد. هر بار که از آن حضرت یاد می‌کند از مهربانی‌هایش می‌گوید. محمد عرب، جوانی است که در خانواده مسلمان به دنیا آمد اما سال‌ها زندگی در ایالات متحده آمریکا و در میان مردمی که یادی از خدا در گفتار و کردارشان نبود، موجب شد که او هم فاصله زیادی از دین اسلام بگیرد و هیچ آموزه‌ای از اسلام دریافت نکند. اما یک اتفاق و تلنگری در سفری که به برزیل داشت، او را با زیبایی‌های مذهب تشیع آشنا کرد. خودش می‌گوید: «وقتی بعد از دوباره مسلمان شدن به ایران سفر کردم، چندین مرتبه به زیارت امام رضا(ع) رفتم تا روح و جانم را در بارگاه آن حضرت شست و شو بدهم. می‌دانستم امام رضا(ع) عالم آل‌محمد است و به خواست خدا بر هر خیری تواناست، به همین دلیل از آن حضرت می‌خواستم تا من را در این مسیر راهنمایی و هدایت کند.» ماجرای لطف‌های امام رضا(ع) درحق این مستبصر ایرانی به همین جا ختم نمی‌شود. نمونه‌ای از این الطاف را می‌توان در داستان ازدواج او پیدا کرد. محمد عرب از دختر ایرانی مسلمان و محجبه‌ای از خانواده‌ای اصیل که در آمریکا زندگی می‌کردند، درخواست ازدواج کرد اما کسب رضایت دختر چند سالی طول کشید. حالا همسر محمد عرب در این‌باره می‌گوید: «ازدواج ما هم به لطف و راهنمایی امام رضا(ع) صورت گرفت. ماجرا از این قرار بود که به‌دلیل اینکه همسرم را در دوره قبل از ازدواج نمی‌شناختم، راضی به ازدواج با او نبودم اما پدرم به او علاقه داشت و ایمان و اخلاق او را پسندیده بود. حدود ۴ سال گذشت و من هنوز قلب مطمئنی برای این ازدواج نداشتم. همراه مادر و اقوام‌ام به ایران آمده بودیم. به راهنمایی یکی از علمای دینی به امام رضا(ع) متوسل شدم تا من را در این انتخاب یاری کند. به مشهد و حرم امام رضا(ع) رفتم و از آن حضرت درخواست کردم تا راه صحیح را به من نشان بدهد. در میان همین دعاها و توسلات بود که نور امیدی از جانب آن حضرت به قلبم تابید و من در میان بهت و ناباوری دیگران پس از اینکه ۴سال جواب مثبت به این جوان نداده بودم، راضی به ازدواج شدم. حقیقت این بود که امام رضا(ع) امکان ازدواج ما را فراهم و قلب من را برای این تصمیم مهم، مطمئن و راضی کرد. راضی شدم به رضای او و این ازدواج به خوبی انجام شد». و محمد عرب، حرف‌های همسرش را اینطور ادامه می‌دهد: «هنوز هم هر زمان گرفتاری و مشکلی برایم ایجاد می‌شود به آن حضرت متوسل می‌شوم و حتی اگر در آمریکا باشم، خودم را به مشهد می‌رسانم و به زیارتش می‌روم»

منبع: همشهری آنلاین

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۴ مرداد، ۱۳۹۶ ۱۰:۱۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *