روایت رئیس سازمان انرژی اتمی از فعالیتهای هسته ای در «تورقوزآباد»

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی روزنامه اعتماد با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی است:

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل در جریان سخنرانی اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به فعالیت مخفی هسته‌ای در منطقه‌ای به اسم تورقوزآباد متهم کرد. نخست آنکه پاسخ سازمان انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع رسمی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این ادعا چیست؟

آقای نتانیاهو این‌بار واقعا خود را مسخره عام و خاص کرد. دروغگویی او در این مساله امر بدیهی است. ما اصطلاحی به اسم ناکجا آباد داریم و البته از صحبت‌های نتانیاهو هم متوجه نشدیم که نام محل مدنظر تورقوزآباد است یا دورقوزآباد و بیشتر به نظر می‌رسد که همان ناکجاآباد است. سازمان انرژی اتمی کاملا این ادعای مطرح شده از سوی نتانیاهو را رد می‌کند. ما در مکان نام برده شده هیچ گونه فعالیتی نداریم. البته می‌گویند عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. این رسوایی که با صحبت نتانیاهو به پا شد بهترین پاسخ به رفتارها و تهمت‌های نا به جایی است که اسراییل همواره نسبت به ایران داشته است.

آیا تا پیش از شنیده‌شدن این سخنان از زبان نخست‌وزیر رژیم اسراییل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سازمان سوالی درباره این ساختمان مورد ادعا کرده بود؟

خیر، هیچ‌گاه هیچ سوالی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این مکان مورد ادعای نتانیاهو از سازمان انرژی اتمی نشده بود و نشده است.

بنابراین سازمان انرژی اتمی برای نخستین‌بار بود که اسم این ساختمان را آن‌هم از زبان نخست‌وزیر رژیم اسراییل می‌شنید؟

بله. من سخنرانی او را زنده از تلویزیون نگاه می‌کردم و زمانی که از این مکان نام برد بسیار تعجب کردم. اظهارات وی بسیار عجیب بود. روایت‌های متعددی می‌شنوم مبنی براینکه عده‌ای نتانیاهو را دست انداخته‌اند و آقای عراقچی هم به زیبایی به این نکته اشاره کردند. شاید بهتر این است که اسراییلی‌ها در بین منابع خود جست‌وجو کنند و ببینند که واقعا قضیه از چه قرار بوده است.

نخست‌وزیر رژیم اسراییل چند ماه قبل هم در ادعایی کم و بیش مشابه در کنار چند قفسه از اسناد ایستاد و ادعا کرد که این اسناد را از قلب تهران ربوده و به تل آویو برده‌اند. نظر سازمان انرژی اتمی درباره این ادعا و اسنادی که اسراییلی‌ها می‌گویند در اختیار دارند، چیست؟ اسراییلی‌ها هرازچندگاهی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند فکر می‌کنید منابع اطلاعاتی اسراییل این‌بار هم گروهک‌های معاندی مانند منافقین هستند؟

پاسخ این ادعا را وزیر امور خارجه کشورمان به زیبایی دادند اما آنچه می‌توانم بگویم این است که قطعا از سازمان انرژی اتمی هیچ سندی بیرون نرفته‌است.

 

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۹ مهر، ۱۳۹۷ ۲:۳۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *