روایت زیباکلام از جلسه غیرعلنی محاکمه‌اش!

قاضی شعبه ۱۰۵۷ مردی ۵۰ ساله کت‌وشلواری با ته‌ریش بود. بعداً متوجه شدم که او هم مازندرانی است. سمت چپش هم مستشارش که تقریباً هم‌سن قاضی بود نشسته بود. سلام کردم و نشستم. قاضی اتهاماتم را برشمرد: توهین به قوه قضاییه، متهم کردن قوه قضاییه به عدم استقلال، سیاسی عمل کردن و ابزار حکومتی بودن، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام. هیچ‌کدام اتهامات را نپذیرفتم. گفتم این هم حکایتی است که مخالفین نظام من را «سوپاپ اطمینان نظام» و «مزدور نظام» می‌پندارند و درعین‌حال مسئولین همان نظام به اتهام اینکه علیه‌اش تبلیغ کرده و باعث تشویش اذهان عمومی شده‌ام دارند محاکمه‌ام می‌کنند. ادامه دادم، من چگونه می‌توانم هم علیه نظام تبلیغ کنم و هم درعین‌حال یک ماه شبانه‌روز از این شهر به آن شهر بروم و مردم را تشویق و ترغیب کنم که در انتخابات شرکت کنند؟
یک ایراد شکلی هم به دادگاه وارد ساختم. دو سال پیش آقای دکتر احمد توکلی با همین اتهام و با همین شاکی یعنی قوه قضاییه در دادگاه علنی با حضور هیئت‌منصفه و رسانه‌ها محاکمه شدند. چرا محاکمه من با همان اتهامات و با همان شاکی بدون هیئت‌منصفه و غیرعلنی برگزار می‌شود؟
ایراد دیگرم آن بود که در جریان رأی اعتماد به کابینه جدید، نمایندگان مجلس، صداوسیما بعلاوه تریبون‌های نماز جمعه و رسانه‌های اصولگرا هرچه خواستند علیه دولت گفتند و نوشتند و احدی هم نگفت دارید قوه مجریه را تضعیف می‌کنید؛ اما کوچک‌ترین ایراد و انتقاد به قوه قضاییه می‌شود توهین به آن قوه و گوینده به اتهام «تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه می‌شود؟ چرا یک قوه این‌قدر مقدس و پاک و منزه قلمداد می‌شود، اما قوای دیگر کاَنه فرزندان ناتنی و از پدر مادر دیگری هستند؟ اگر ملاک پاسخگویی باشد که قوه مجریه هم به مجلس، هم به رسانه‌ها و هم به افکار عمومی پاسخگو هست درحالی‌که در قوه قضاییه ملاکی به نام پاسخگو بودن و پاسخگویی اساساً بی‌معناست. اگر انتخاب مردم ملاک باشد که در اینجا هم قوه مجریه به‌عنوان منتخب رأی مستقیم مردم یک سروگردن از قوه قضاییه انتصابی بالاتر می‌ایستاد. رفتار قاضی بسیار محترمانه بود علیرغم سخنان تندم.
وقتی برمی‌گشتم با خودم فکرمی کردم که خیلی هم نبایستی ناشکر بود. سه سال پیش من با همین اتهامات (نوشته بودم هسته‌ای بااین‌همه هزینه چه سودی برای توسعه کشور داشته) در دادگاه انقلاب محاکمه شدم. الآن در دادگستری.

منبع: کانال تلگرام صادق زیباکلام

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۴ مهر، ۱۳۹۶ ۲:۰۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *