روایت صادق خلخالی از اخراج صادق زیباکلام از کردستان

در اخبار 26 مهرماه سال 58 در روزنامه اطلاعات آمده که صادق خلاخالی درباره برخی از مسائل انقلاب و از جمله کردستان اینگونه گفته: این‌طور که می‌گویند شایع شده است که دموکرات‌ها برای آزادی گروگان‌ها مرا خواسته‌اند، اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد و بدانم که در برابر من گروگان‌ها را آزاد می‌کنند، آماده‌ام تا خودم را تحویل دموکرات‌ها دهم.
خلخالی همچنین در مورد دعوت از وی برای شرکت در یک مناظره تلویزیونی اظهار داشت: من این دعوت را می‌پذیرم اما به شرط آنکه تلویزیون موافقت کند در هر مناظره‌ای دلایل اعدام هویدا، نصیری، رحیمی، خسروداد، ربیعی و بقیه سرسپردگان را و همین‌طور نحوه کار دادگاه‌های کردستان را اعلام کنم.
آیت‌الله خلخالی همچنین در مورد ربوده شدن صادق زیباکلام در مهاباد نیز گفت: وقتی که در سفر اول به کردستان در پاوه بودم، آقای زیباکلام نزد من آمد و اظهار داشت که به مدت دو یا سه ماهی است که در کردستان بسر می‌برم از اوضاع و احوال کردستان با خبر هستم و اگر شما راجع به این منطقه حرفی دارید بگویید. خلخالی ادامه داد: بار دیگر زیباکلام را در سقز دیدم و سرانجام با ایشان در مهاباد ملاقات کردم. در مهاباد تعدادی از پاسداران به من مراجعه کردند و گفتند آقای زیباکلام با دموکرات‌ها ارتباط و سَر و سِری دارد و به میان آنها می‌رود و با آنها همکاری می‌کند. پاسداران همچنین گفتند زیباکلام گفته است تا سر پاسداران انقلاب را در کردستان نبُریم دست‌بردار نیستیم.
وی گفت: با توجه به این اظهارات، من زیباکلام را به محکمه احضار کردم و از ایشان سؤال کردم که به چه مناسبت با دموکرات‌ها رابطه برقرار می‌کند؟ ایشان منکر شد، ولی پاسداران روبه‌روی ایشان ایستادند و گفتند که وی علیه پاسداران انقلاب فعالیت وسیعی دارد.
آیت‌الله خلخالی افزود: چون شهادت پاسداران به حکم بینه شرعی در پیش اینجانب حجت بود، طبق دستور قرآن و اسلام به وی اخطار کردم که حق ماندن در مهاباد را ندارد و باید هرچه زودتر این منطقه را ترک کند در غیر این صورت توقیف خواهد شد. وی ادامه داد: من به نماینده بودن یا نبودن ایشان کاری ندارم و به من مربوط نیست ولی این امر که دموکرات‌ها ایشان را ربوده‌اند و پس از دو روز مذاکره آزاد کرده‌اند، کذب محض است و هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر ربودن ایشان وجود ندارد و با توجه به اینکه می‌گفتند زیباکلام از طرف چپ‌ها در منطقه فعالیت می‌کند من ربودن ایشان را و ملاقات با سران دموکرات را یک نوع توطئه می‌دانم زیرا شاهد ربودن پاسداران و مردم کوچه و بازار بودم که چگونه آنها را می‌ربودند و کشته تحویل می‌دادند. حال چگونه است زیباکلام را از فرمانداری ربوده‌اند و پس از دو روز مذاکره آزاد کرده‌اند؟ سؤالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۶ مهرماه ۱۳۵۸، صفحه ۲

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۶ ۱۱:۱۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *