روایت ضرغامی از دیدار با فرزند مهدی کروبی؛ گفتگو پیرامون حوادث 88!

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی عزت الله ضرغامی با روزنامه شرق است:

در دیدار با حسین کروبی درباره چه چیزهایی صحبت کردید؟
گفت‌وگو و بحث‌های مختلف؛ از فرهنگی- اجتماعی تا سیاسی و قاعدتا حوادث ٨٨. من نگاه خودم را یک دور دیگر راجع به آن حوادث طرح کردم و با هم مرور کردیم. من معتقدم بین آقای کروبی و دیگران باید تفاوتی قائل شویم و این را جاهای مختلف هم مطرح کرده‌ام. معتقدم آقای کروبی در حوادث ٨٨ یک اشتباه مشخص کرد و برخلاف همیشه نتوانست موضع مستقل ولو مخالفش را حفظ کند و عملا در زمین آقای موسوی بازی کرد.
‌شما حامل هیچ پیام مستقیم یا غیرمستقیمی درباره حصر نبودید؟
نخیر؛ این دیدار کاملا رفاقتی و شخصی بود و راجع به موضوعات عادی صحبت کردیم و چای و میوه خوردیم. سعی کردیم رابطه حفظ شود. هیچ پیام خاصی که حساب‌شده باشد، در کار نبود. حفظ همین روابط و سالم‌نگه‌داشتن برخی روابط دوستانه همیشه می‌تواند سازنده باشد.
‌در این چند سال چند بار با حسین کروبی دیدار داشته‌اید؟
دیدار حضوری مستقیم مثل این دیدار که سه ساعت طول کشید، فرصت نشده بود.
‌شما معتقدید حامل پیام خاصی نبودید اما آیا این دیدار سه‌ساعته و انتشار تصویرش حامل هیچ نشانه خاصی هم نیست؟
ملاقات من کاملا جنبه شخصی داشت و هیچ‌گونه پیامی به لحاظ عملکردی و مسئولیتی یا مأموریتی که نهادهای قانونی ذی‌ربط دارند، نداشت. کاملا شخصی بود. من معتقدم اصولا حصر یک راه‌حل برای حفظ امنیت کشور بود. امنیتی که در آن مقطع کاملا مخدوش شده بود و همه مسئولان به این نتیجه رسیده بودند که راه‌حلی مشابه حصر می‌تواند امنیت کشور را حفط کند. حصر مجازات نیست. فکر می‌کنم مسئولان امنیتی، مسئولان وزارت اطلاعات، دولت و رئیس‌جمهوری که رئیس شورای عالی امنیت ملی است و سایر مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی متناسب با فلسفه اصلی حصر می‌توانند عمل دقیق و درستی برای حل آن داشته باشند اما چون یک تصمیم تخصصی است و من شخصا کارشناس این مسئله نیستم، نظر خاصی هم ندارم ولی فکر می‌کنم قاعدتا اوضاع امنیتی و شرایط متفاوت اگر ایجاب کند، شورای عالی امنیت ملی می‌تواند تصمیمات متفاوتی درباره نحوه ایجاد یا تغییر این ممنوعیت و حصر در راستای حفظ امنیت عمومی مردم بگیرد.

منبع: روزنامه شرق، شماره 2968، پنجشنبه 1396/6/30

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۳۰ شهریور، ۱۳۹۶ ۶:۱۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *