روایت محسن رفیق دوست از وضع مالی یاسر عرفات و برخی سران گروههای مبارز فلسطینی

محسن رفیق دوست، از مبارزان قدیمی است که ارتباطات بین المللی محکمی با بعضی سران گروههای مبارزِ عربی داشت. رفیق دوست در جلد سوم خاطراتش که به تازگی منتشر شده به سوالی درباره شایعات مربوط به وضع مالی یاسر عرفات اینگونه پاسخ می دهد:

سوم شهریور 1378، گفته شده چهار صد نفر از اطرافیان یاسر عرفات میلیونر شده اند (1) حتی یازدهم آذر همان سال، شخصی به نام جواد الفصین که پیش از آن ریاست صندوق ملی فلسطین را بر عهده داشته، مدعی شده عرفات صدها میلیون دلار اختلاس کرده و این پول ها را به حساب شخصی خود در بانک های مختلف واریز کرده است. با شناختی که از عرفات داشتید، می شود این ادعاها را پذیرفت؟

آقای عرفات، انقلابی شده به دست مرحوم نواب صفوی بود. برایم تعریف می کرد که من در دانشگاه الازهرا مصر دانشجو بودم. سید جوانی به نام سید مجتبی میر لوحی (نواب صفوی) از ایران به دانشگاه آمد و چند سخنرانی کرد، چند جلسه با او صحبت کردم، پس از همان صحبت ها، تکان خوردم، تصم گرفتم برای نجات کشورم کاری کنم و سازمان آزادی بخش فلسطین را تشکیل دادم. کل ملت فلسطین دو بخش است: یک بخش در داخل سرزمین های اشغالی که قسمتی در نوار غزه، جدا از کرانه باختری، و یک بخش اعظم هم در سراسر دنیا آواره اند. در هر دو بخش، اکثر ملت فلسطین در عسرت اند. البته در هر دو دسته، تعداد اندکی فلسطینی پولدار هم هستند، که در داخل سرزمین های اشغالی، کمتر است. اما به خانه هر کدام از کادر رهبری این ها رفتیم، دیدیم خانه اعیان ایران به پای آن ها نمی رسد.
پس از پیروزی انقلاب، اولین سفیر فلسطین در ایران، آقای هانی الحسن، از شخصیت های معروف سازمان فتح یا آزادی بخش فلسطین بود. هانی الحسن سالها در ایران زندگی می کرد، زمانی که از سفارت ایران به بیروت رفته بود، در سفری که به بیروت داشتم مرا به منزلش دعوت کرد. داخل خانه مبلهای خیلی بزرگی بود، که وقتی نشستم، وسط مبل گم شدم (خنده). همانجا به او گفتم با این زندگی می خواهی فلسطین را آزاد کنی؟ البته چند نفری فرق داشتند؛ مثلا خانه ابوجهاد و منزل ابوالولید، که فرمانده نظامی بود، این طور نبود. اما خانه ابوزعیم، رئیس وقت اطلاعات فتح، همان طور بود. آن روزها هم صحبت بود کمک هایی که کشورهای اسلامی و عربی به سازمان آزادی بخش فلسطین میکنند، به حساب شخصی آقای یاسر عرفات می رود و از آنجا هر چقدر مصلحت می داند هزینه می کند. بعد هم می گفتند برای اینکه این پول ها زاینده باشد، باید سرمایه گذاری شود.

یاسر عرفات در کنار فرزندش سها
یاسر عرفات در کنار فرزندش سها

سرمایه گذاری در کجا؟

خود سازمان آزادی بخش فلسطین بانک، شرکت هواپیمایی، بیمه و اینطور چیزها داشت. بعد از فوت عرفات خانمی خودش را همسر عرفات معرفی کرد و ادعای ارث و میراث داشت. معلوم بود ثروت شخصی زیادی هم به نام عرفات هست. اکثر سران فلسطین و سازمان آزادی بخش وضع مالی خوبی داشتند.

پینوشت:
1- روزنامه شرق الاوسط در این باره نوشته بود:بخش اعظم این 400 میلیونر را کارمندان و مسئولان بلند پایه تشکیلات خود گردان و نوار غزه تشکیل می دهند.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۹ شهریور، ۱۳۹۹ ۷:۵۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *