روایت محمد هاشمی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس چهارم علیه صداوسیما

آقای پرورش عضو هیئت تحقیق تفحص مجلس چهارم از صداوسیما سوابق طولانی در انجمن حجتیه داشت و این موضوع بر کسی پوشیده نبود. او در جریان اختلافات میان بنده و شورای سرپرستی صداوسیما در سال‌ها ۶۱ و ۶۲ که به دخالت امام خمینی به نفع بنده منجر شده بود، نقش محوری علیه صداوسیما ایفا کرده بود.

متأسفانه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صداوسیما فاقد هر نوع مستندات بود و با لحنی انشاگونه به تخریب و تخطئۀ فعالیت‌های سیزده‌سالۀ صداوسیما و مدیران و کارمندان آن پرداخته بود. از جمله موارد محوری در این گزارش انتقاد تند از محتوای برخی سریال‌های پخش‌شده در صداوسیما در طول سال‌های طولانی مدیریت من بود.

در دستخطی که آقای پرورش در گزارش نوشته بود به تولید و پخش فیلم‌هایی همچون حاجی واشینگتن (ساختۀ علی حاتمی) و مرگ یزدگرد (ساختۀ بهرام بیضایی) و پخش آن از تلویزیون نیز ایراد گرفته شده و این فیلم‌ها را حاوی توهین به اسلام دانسته بودند. در حالی که این دو فیلم تا آن روز از صداوسیما پخش نشده بود و تولید آن نیز در سال‌های پیش از مدیریت بنده بر صداوسیما صورت گرفته بود. حرف‌های عجیب دیگری هم در گزارش آمده بود. مثلاً این‌که از سریال محلۀ بروبیا که با زبان طنز به کودکان مسائل راهنمایی و رانندگی را آموزش می‌داد به عنوان سریالی نام برده شده بود که «اصل نظام و انقلاب را به سخره می‌گیرد». یا در بخشی دیگر کمیسیون به ساخت سریال هزاردستان پرداخته بود و این سریال را دارای این اشکال می‌دانست که به قهرمانان روحانی مانند شهید مدرس و شیخ فضل‌الله نوری نپرداخته است. در بخش دیگری از گزارش هم آمده بود: «در برنامۀ هنر هفتم، آن‌جا که از سینمای شوروی سابق بحث می‌شود (مجری برنامه که از غرب‌زدگان شناخته‌شده می‌باشد و سال‌ها در محیط دانشگاهی به اسلام ضربه زده و با نیروهای مذهبی ستیز داشته است)، علت فروپاشی حکومت شوروی را تعیین ضابطه برای هنرمندان و محدود کردن آزادی آنان ذکر می‌نماید و این‌گونه القا می‌کند که هنرمند باید آزاد باشد تا هر اثری که خواست بیافریند و بدین وسیله سعی در منحرف کردن جامعۀ هنرمندان از خدمت به اسلام و انقلاب نماید.» گذشته از نسبت‌های ناروای گزارش به یک مجری صداوسیما، این سخنان درست عین ادعاهایی بود که در آن سال‌ها گروهک‌های ضدانقلاب و منافق علیه جمهوری اسلامی طرح می‌کردند.
منبع: ماهنامه اندیشه پویا، شماره 36، مرداد 1395

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ مرداد، ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *