روایتی ناگقته از پیگیری برای یافتن علل حادثه قطار سمنان؛ نامه محرمانه نماینده دامغان به رئیس جمهور و رهبری 10 روز پس از حادثه.

به گزارش خاطره نگاری، در جریان جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس، عباس آخوندی، بخشی از وقت نطق خود را به نماینده مردم دامغان داد که دقایقی پس از حادثه ریلی در محور تهران- مشهد به محل حادثه رفته و موضوع را دنبال کرده است. ابوالفضل حسن بیگی به بیان ناگفته هایی از ماجرای حادثه قطار و پیگیریهای شخص اش که بعد از حادثه بلافاصله به محل مراجعه نموده، پرداخت:

روزی که حادثه اتفاق افتاد بنده در مسیر تهران دامغان بودم، وقتی به گردنه آهوان رسیدم، دیدم از پشت کوه ها دود غلیظی به چشم می خورد سریعا با فرماندار تماس گرفتم و گفتند همین الان اطلاع دادند دو قطار تصادف کردند و آتش سوزی شده است. من سریعا به منطقه رفتم. متوجه شدم در مقطعی قطار تبریز به مشهد حرکت می کند برودت هوا به 13 درجه زیر صفر می رسد و ترمزهای قطار یخ می زند و قطار سمنان به مشهد به قطار تبریز مشهد می زند.
عضو کمیسون امنیت ملی مجلس گفت: حرکت یک قطار را چندین مرکز کنترل می کند. مرکز اول سی تی سی است یعنی مرکز الکترونیکی که می تواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند. مرکز دوم ای تی سی است یعنی ترمز قطار که در دست راننده است و در هر نقطه ای که حادثه ای باشد می تواند قطار را متوقف کند. و بعد آن مرکز کنترل مرکزی است که در دوجا قرار دارد یکی در تهران که کل کشور را کنترل می کند و دیگر مرکز کنترل شاهرود است.
حسن بیگی ادامه داد:‌ دو مرکز سی تی سی و ای تی سی در یک اتاق است و اقدامات را در کنار هم انجام می دهند اما مرکز کنترل مرکزی در شاهرود در اتاق دیگری است.
نماینده مردم دامغان با بیان اینکه در لحظات اولیه ای که به محل حادثه رسیده، سخنان مختلفی ازسوی افراد گوناگون متفاوت شنیده می شد، اظهار کرد:‌ اولین مسئولیت ما این بود که به آسیب دیدگان کمک کنیم و در مرحله دوم دنبال مقصر بگردیم. بعد از اینکه کارهای اولیه را با کمک های استانداری و فرمانداری انجام شد و مجروح ها از 108 کیلومتری به بیمارستان های سمنان و دامغان و شاهرود منتقل شدند. در همین زمان آقای بروجردی به من زنگ زدند که همانجا باش و از طرف کمیسیون امنیت موضوع را بررسی کن و ایشان فرمودند که ما با رئیس مجلس نیز هماهنگ کردیم. بعداز ظهر تعدادی از کمیسیون عمران هم به منطقه آمدند اما شب شد و امکان بررسی نبود.
وی ادامه داد: وقتی من به شاهرود رفتم و از آنجا موضوع را پیگیری کردم متوجه شدم در این حادثه اظهارنظرهای عجیب و غریب بود و حساسیتم بیشتر شد. وقتی گفته های افراد مطرح شد،‌ به سراغ مانیتورها رفتیم و متوجه شدیم که برخی گفته ها با مانیتورها متفاوت است.
حسن بیگی در ادامه با یادآوری این موضوع که دولت هم وارد شد و آقای ترکان به منطقه آمد، اظهارکرد: در آن زمان ما دوباره مانیتورها را بررسی کردیم. متوجه شدیم وقتی قطار در گردنه هفت خوان قرار می گیرد به دلیل ترمزهای متعدد، ترمز از دست می دهد و به مرکز شاهرود اعلام می کند و سی تی سی و ای تی سی در جریان قرار می گیرد. بعد از مدتی قطار دوم می رسد و قطار را در ایستگاه قبلی متوقف می کنند.
وی ادامه داد: به موضوع رسیدگی می شود تا آنجا که قطار تبریز اعلام می کند مشکل در حال حل شدن است و تا چند دقیقه دیگر حرکت خواهیم کرد. در همین مقطع شیفت باید عوض می شد اما چون شاهرود برف آمده بود و نفر بعدی که باید در ساعت هفت شب شیفت را تحویل می گرفت نرسیده بود و همان فردی که تا شب در محل حضور داشته، ماموریتش را ادامه می دهد.


وی گفت: قطاری که از سمنان می آید، مجوز عبوی می خواهدو در این وسط اشتباهی به وجود می آید و این فرد فکر می کند قطار تبریز حرکت و عبور کرده است. به قطار سمنان دستور حرکت می دهد اما قطار سمنان اعلام می کند که چراغ من روشن است و ای تی سی به من اجازه حرکت نمی دهد. در همین مقطع وقتی نفر شیفت بعدی وارد می شود و دستور حرکت می دهد. لکوموتیوران اعلام می کند که چراغ من روشن است و او دستور میدهد دستی چراغت را خاموش کن و حرکت کن،‌ او می گوید من حرکت نمی کنم. راه بعدی این است که باید تلگرام بزنند و وقتی تلگرام زده و به او ابلاغ می شود، چراغ را به صورت دستی خاموش کرده و حرکت می کند.
حسن بیگی ماجرا را اینگونه ادامه داد: وقتی حرکت می کند چون شیب مسیر زیاد است سرعت به 117 کیلومتر سرعت می رسد و در نقطه ای مشاهده می کند که قطار تبریز هنوز از محل خارج نشده. قطار ترمز می گیرد اما از آنجا که سر پیچ بود لکومتیو قطار سمنان به عقب قطار تبریز می خورد و از روی ریل منحرف می شود. این از الطاف و معجزات الهی بود که تعداد کشته شده ها را بسیار محدود و کم می شود.
او گفت: ظرف دو دقیقه نفر بعدی به نفر قبلی اعلام می کند که دو تا قطار به هم خورد اما او پشت دستگاه خود می خندد و موضوع را سهل می گیرد و می خندد که کدام قطارها؟ و وقتی ماجرا روشن می شود، او تعجب می کند. اینجا از آن جاهایی بود که برای ما سوال شد و من در تلفنی که به آقای بروجردی و برخی دوستان گزارش دادم، گفتم از منظر من این حرکت یک نفر است و او مسئول است و احتمالا باید عمدی باشد. اما قاضی محترم اعلام کرد عمدی نبوده و خطای انسانی است. می توانیم عرض کنیم که همه سیستم دقیق کار کرده و تنها یک نفر سهل انگاری کرده است.
وی سپس از نگرانی های راننده های قطار گفت:‌ اینها استنباط می کردند چون راننده قطار سمنان فوت نکرده، شاید او محاکمه شود و گناهان را به گردن او بیندازند. با آنها چندین باز صحبت کردیم. همه اینها اذعان کردند همه این اشکالات سیستم امروز در متروی تهران و در آن سوی دنیا هم وجود دارد.
نماینده مردم دامغان گفت: در مقطعی هم خواستند یکی از شرکت های داخلی را زیرسوال ببرند، به آنجا مراجعه و مشاهد کردیم این قرارداد مربوط به سال 83 است و تجهیزات را سال85 و 86 خریده اند. پس ما به موضوعی رسیدیم که مسیر ما را ساده تر کردیم
وی با بیان اینکه وقتی رهبری به مجلس دستور می دهند که مجلس ریل گذاری کند ما ماموریت سنگین تری را روی دوش خود می بینیم و در این راستا من تحقیقات دوم خود را شروع کردم، اظهار کرد:‌ در مقطعی گفته شد که سی تی سی مقصر است. من صریحا به خبرنگار مهر گفتم که دستگاه ها کار خود را درست انجام داده اند و گزارش ها غلط است و تنها یک فرد اشتباه کرده است.


او ادامه داد: بعد از این متوجه شدم که گروهی مخصوصا در شاهرود با من و سایر نمایندگان مذاکره می کنند و همجه می کردند که مدیران استان حرف آنها را بپذیرند. حرف شان این بود که دستگاه ای تی سی و سی تی سی به درد نمی خورد و باید دستگاه جدید بیاوریم و گروهی می گفتند دستگاه های جدید از روسیه بیاید و گروه دیگری می گفتند آمریکا بیاوریم. حتی گروه دیگری با من مذاکره کردند که اگر اجازه بدهید ما می توانیم با قیمت 7میلیارد دلار همه این تجهیزات را از آمریکا بیاوریم. من از اینها سوال کردم چگونه می خواهید 7 میلیارد دلار را تامین کنید؟ گفتند ما پول بلوکه داریم و می توانیم رابطه برقرار کنیم و دستگاه ها را خریداری کنیم.
حسن بیگی گفت: در این زمان یعنی در حدود 10 روز بعد از حادثه من نامه ای به رئیس جمهور نوشتم. نامه را روی سه برگ و بدون اینکه حتی اعضای کمیسیون بدانند، به صورت محرمانه برای رئیس جمهور نوشتم که مافیایی پشت این کار است شما نباید تسلیم این مافیا شوید. مافیایی که می گوید هر چیزی که در ایران است را می گوید به درد نمی خورد و می گویند همه چیز را می خواهند دوباره از روسیه و آمریکا بخرند. رئیس جمهور هم محبت کردند و برای بعدی نامه را ابلاغ کردند. من این نامه را به دفتر مقام معظم رهبری رونوشت تقدیم کردم.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱ اسفند، ۱۳۹۵ ۹:۰۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *