تصویب قانونی در مجلس خبرگان: باید در زمان حیات هر رهبر درباره رهبر آینده تصمیم‏گیری شود

خاطره روز 24 تیر سال 1364
قبل از ساعت شش صبح به طرف مجلس حرکت کردم. از جبهه سراغ گرفتم که آقای صیاد گفت مرحله اول عملیات به خوبی انجام شده و دشمن دفاع ضعیفی دارد. قرار شد از ستاد نیروی زمینی اطلاعات مفصل را بیاورند و گفت اخبار را در کنترل قرارگاه بگذاریم که در حد مصلحت پخش شود.
هیأت رئیسه مجلس خبرگان در دفترم، جلسه همراه صبحانه داشت. درباره دستور دبیرخانه تبلیغات خبرگان و… مذاکره شد. آقای انواری آمد و گفت شخصی که در زمان پهلوی با همکاری اشرف [خواهر شاه] دفینه‏های ایران را شناخته، مدعی است مقداری از آن را توسط خانواده سلطنتی بیرون برده ‏اند و مقداری از آنها موجود است. او که مدتی در زندان بوده و به تازگی آزاد شده است، نقشه‏ ها را در اختیار دارد و آماده است همکاری کند. گفتم پیگیری کنند و وزارت فرهنگ و یکی از کمیسیون‏های مجلس را در جریان امر بگذارند. از زمان پیروزی انقلاب تاکنون مکرراً از این ادعاها شنیده‏ ایم که به مسئول قانونی آن ارجاع می‏دهیم.
در جلسه مجلس خبرگان، بحث درباره مخالفت خبرگان با منتخب مردم – در صورتی که واجد شرایط رهبری نباشد – بود که به نتیجه‏ ای نرسیدیم. ظهر سرهنگ سروری از نیروی زمینی با نقشه آمد و توضیحاتی درباره عملیات داد. در مرحله اول از شرق و شمال و جنوب به شهر سیدکان‏ عراق در شمال کردستان نزدیک شده‏ اند و با مانعی برخورد نکرده ‏اند، ولی به نظر می‏رسد برخورد از این به بعد است. مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با امام ملاقات داشتند. امام مطالب دلگرم کننده‏ ای مطرح کردند.
عصر هم مجلس خبرگان جلسه داشت و تصویب شد که در زمان حیات هر رهبر، درباره رهبر آینده تصمیم‏گیری شود که پس از فوت رهبر، خلأیی پیش نیاید. شب آقای آقازاده آمد و اطلاع داد که آمریکایی‏ها از طریق کره جنوبی اطلاع داده‏اند حاضرند موشک تاو را در مقابل دو دستگاه تانک تی ۷۲ [روسی] بدهند که در جبهه به غنیمت گرفته ‏ایم. شب به خانه آمدم. آقای محسن رضایی اطلاع داد که در جنوب سیدکان یک واحد از سپاه [تیپ ویژه شهدا] ضربه خورده و عقب نشسته است.

منبع: کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال 1364، امید و دلواپسی، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 24 تیر

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۴ تیر، ۱۳۹۵ ۹:۴۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *