“سلمان رشدی چاره ای جز مرگ ندارد مگر با ابراز ندامت”

خاطره روز 28 بهمن سال 1367
در منزل بودم. در گزارش ها و اخبار جهانی، موضوع حکم امام به اعدام نویسنده کتاب آیات شیطانی، بیشترین بخش را به خود اختصاص داده و دشمنان اسلام از آن برای کوبیدن امام و اسلام و شیعه استفاده می کنند و لابد تا مدتی این تبلیغات ادامه خواهد داشت؛ گر چه شرکت‌های انتشاراتی مربوطه جا زده‌اند ولی بی شک این کتاب با این هیاهوها از تیراژ و خوانندگان بالایی برخوردار خواهد شد. هر کس تمایل پیدا می کند که بداند چه مطلبی در این کتاب است. نویسندگان و هنرمندان غیر اسلامی هم از او حمایت می‌کنند1.
مراجعات متعددی از آشنایان و بستگان برای گرفتن توصیه داشتم. معمولا روزهای تعطیل چنین وضعی دارم و وضع خوبی نیست. چاره ای هم نیست. مواردی هست که برای رفع ظلم و یا احقاق حق باید نوشت و توقعات حدی ندارد. معمولا برای رفع مشکلات اداری مردم است.

پی نوشت:
١- رادیو بی بی سی اعلام کرد: «آقای [آیت الله] خامنه ای رئیس جمهور ایران امروز در مراسم نماز جمعه تهران گفت: سلمان ر شدی چاره ای جز مرگ ندارد زیرا با یک میلیارد مسلمان و آیت الله خمینی در افتاده است، اما اضافه کرد که در صورت اظهار ندامت ممکن است بخشیده شود. آقای خامنه ای در انتقاد از بریتانیا به خاطر صدور اجازه نشر کتاب گفت: بریتانیا باید به مسلمانان توضیح دهد که چرا به یکی از اتباع خود اجازه چنین کاری را داده است. اما رئیس جمهور ایران در هشداری که خبرگزاری ایران آن را هشدار بی سابقه خوانده است، از تظاهرکنندگان خواست که به سفارتخانه های بریتانیا و سایر کشورها در تهران نزدیک نشوند.»

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1367، پایان دفاع آغاز بازسازی، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 28 بهمن

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۵ ۳:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *