سیزده بدر پرگلایه هاشمی رفسنجانی/ ناراحتی حاج احمد آقا از ردصلاحیتهای شورای نگهبان

خاطره روز 13 فروردین سال 1371

تا نزدیک ظهر، بیشتر تلفن‌ها از نمایندگان رد صلاحیت شده بودند که کارى براى آنها نمى‌توانم بکنم و از مذاکره، جز نارضایتى روحى چیزى به‌دست نمى‌آید. آقاى [علی اکبر] ناطق نورى، تلفنى گفت که [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران، مانع الصاق پوسترهاى تبلیغاتى بر دیوارهاى شهر مى‌شود؛ با اینکه حق دارد ولى مشکل آفرین شده است. به شهردار گفتم که مدارا کند و در عین حال از ورود خسارت جلوگیرى شود.
از دفتر اطلاع دادند که نمایندگان رد صلاحیت شده، از اظهارات آقاى [احمد] جنتى در مصاحبه دیروز که به صورت کلى اتهامات مهم به آنها وارد کرده عصبانی اند و خواستار اعلان کتبى اتهامات به صورت رسمى هستند. حسن، پسر آقاجلال، [محافظ]، آمد و براى شغل مناسب در شهردارى تهران استمداد کرد؛ فعلاً به صورت مأمور در جهادسازندگی کار مى‌کند.
آقاى [مهدی] کروبى، مشکلاتى را که در انتخابات براى جناح‌شان پیش آمده است، تلفنى تشریح کرد. رد صلاحیت جمعى از سران و تأیید صلاحیت برخى از اعضاى مهم در تهران، باعث تفرقه شده و رد شده‌ها توقع دارند که مجمع روحانیون مبارز هم در انتخابات کنار بکشد. علاوه بر این، بعضى از نامزدهاى لیست آنها کنار کشیده‌اند و لیست ناقص شده است. از طرفى رهبرى دستور داده که باید مجمع روحانیون در انتخابات شرکت کنند. از من توقع داشت که براى حل این مشکلات، با پذیرفتن صلاحیت جمع بیشترى از جناح آنها کمک کنم. مطالب ایشان را به رهبرى منتقل کردم. براى فردا به ایشان و آقاى [سید محمد موسوی] خویینى‌ها وقت دادند.
عصر احمدآقا آمد و از عمل شوراى نگهبان و رد بسیارى از افراد اظهار ناراحتى کرد؛ صحبت اظهار اطاعت و عدم دخالت شد. آقاى [عبدالمجید] معادیخواه آمد. از آقای صدرایى در بنیاد تاریخ شکایت داشت و انتظار عفو دارد.
تا شب تلفن‌هاى زیادى از ردی ها داشتم؛ براى من خیلى سخت و تلخ است. اظهارات آقاى [احمد] جنتى در مصاحبه و ادعاى مبهمِ داشتن پرونده‌هاى سنگین مالى و اخلاقى، بیشتر آنها را عصبانى کرده است. اینگونه مقامات، نباید این چنین حرف بزنند.
عفت و همراهان که به گنبدکاووس رفته بودند، شب مراجعت نمودند. در اخبار و گزارش‌ها، مسأله تحریم لیبى در شوراى امنیت بود و قابل توجه است.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1371، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 13 فروردین

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۳ فروردین، ۱۳۹۷ ۳:۲۷ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *