شب خاطره در حضور مقام معظم رهبری؛ انتقال خاطرات به جامعه حسنه است.

به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، جمعی از ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی در حضور رهبر انقلاب به ذکر خاطرات خود از دوران جنگ پرداختند. در بخشی از این مراسم رهبر انقلاب به اهمیت خاطره نگاری وقایع و اتفاقات آن روزها اشاره کردند که به طور خلاصه تقدیم می شود:

* کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند.

* این خاطرات، یک ثروت ملّی است؛ این خاطرات، ثروت ملّی است؛ متعلّق به آن شخص خاطره‌گو و راوی هم نیست، مال همه است؛ باید بگویند، باید بنویسند. البتّه معلوم است – بارها هم گفته‌ایم، ظاهراً هم همین‌جور است – از مبالغه و اغراق و مانند اینها باید بکلّی صرفِ­نظر کرد؛ متنِ واقع – همان که اتّفاق افتاده – این­قدر فاخر و این­قدر زیبا و این­قدر معجزنشان است که احتیاج به هیچ اغراقی ندارد؛ آن اتّفاقی که افتاده، این‌جوری است. همان که اتّفاق افتاده، همان را باید بگویند، باید زنده کنند، باید شیوه‌های هنری را استخدام کنند برای بهتر بیان کردن آن.

* انتقال این خاطرات به جامعه یک حسنه است، اینها صدقه است. این کسانی که این کارها را میکنند، این برادرهایی که اینجا حضور دارند، چه آنهایی که در کار نگارش و ادبیّات و مانند اینها هستند، چه آنهایی که در کار فیلم و سینما و مانند اینها هستند، بدانند این کاری که انجام میدهند یک حسنه است، یک انفاق بزرگ معنوی است؛ رزق این ملّت را، این جمعیّت را، این کشور را، شما دارید به آنها میرسانید؛ واسطه‌ی [رساندن] رزق الهی و رزق معنوی به آنها هستید. این را قدر بدانید، این خیلی خوب است.

منبع: پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۶ ۴:۲۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *