شیعیان منطقه بنهران

حمید قزوینی در گزارشی از مشاهداتش در لبنان می نویسد: در شمال لبنان و نزدیکی طرابلس، منطقه‌ای کوهستانی وجود دارد که نام آن «بنهران» است. ساکنان این منطقه اکثراٌ مسیحی هستند که در کنار پنج روستای شیعه نشین زندگی می‌کنند.

هنوز هم رفت و آمد به این منطقه با وجود جاده آسفالت، سخت و پر زحمت است. شیعیان منطقه بنهران از محرومترین و مظلومترین ساکنان لبنان بوده‌اند که شرح آن در این یادداشت نمی‌گنجد و امام موسی صدر از بدو حضور در لبنان، به رغم دوری و فقدان راه مناسب، بدون آنکه مسئولیتی رسمی داشته باشد، دائماً از شهر صور واقع در جنوب لبنان راهی این منطقه می‌شد تا با مردم دیدار کرده و برای اصلاح وضع آنان تلاش کند.

مسجدی در منطقه بنهران

یکی از اقدامات او جلب مشارکت عمومی در امور فرهنگی و اجتماعی بوده است. مرحوم «حاج خلیل محمود حسین» از دوستان و علاقمندان امام موسی صدر که اهل بنهران بوده در همان سال‌ها با تاسیس یک جمعیت خیریه، تلاش‌هایی را به منظور آبادانی منطقه آغاز می‌کند که راه‌اندازی موسسات آموزشی و درمانی و دینی، بخشی از اقدامات جمعیت بوده است.
سنگ بنای یکی از مساجد منطقه را هم در سال 1964 امام موسی صدر نهاد و کار ساخت آن با مشارکت مردم به پایان رسید. سعی امام موسی صدر این بود که به مردم بگوید برای اصلاح امور نباید منتظر دیگران بمانند.
جالب اینکه مردم این منطقه هم با وجود محرومیت شدید و سختی راه، در مقاطع مختلف تاریخی به یاری امام موسی صدر و ساکنان جنوب لبنان آمدند و بسیاری از آنان، در صف رزمندگان مقاومت قرار گرفتند. هنوز هم شماری از آنان خاطرات حضور در کنار امام موسی صدر و شهید چمران را با خود دارند.
این روزها در این منطقه کمتر نشانی از آن محرومیت دیده می‌شود.

منبع: کانال تلگرام حمید قزوینی

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱ فروردین، ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *