صدام خطاب به قاضی پرونده اش: قاتل من، تو نیستی، بلکه آن شیخ حیله گر ایرانی است

حسین دهباشی، محقق و مستند ساز تاریخی، در روایتی کوتاه به دیدار خود با محمد العریبی، قاضی پرونده صدام و کسی که حکم اعدام دیکتاتور عراق را صادر کرده اشاره میکند و مینویسد:

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۸۹| اربیل-کردستانِ عراق|
با محمد العریبی-قاضی ارشد دادگاه صدام حسین

می‌گفت همان خودنویسی را که با آن حکم اعدام دیکتاتور عراق را امضا کرده بودم را به علی اکبر هاشمی رفسنجانی تقدیم کردم. با این توجیه که ” پیش از من، تو او را پای چوبه دار فرستادی!”
و می‌گفت، چند روزی مانده به اعدام، خود صدام برایش تعریف کرده که: “قاتل من، تو نیستی، بلکه آن شیخِ حیله گر ایرانی است که همان وقتی یک پسرش را -مخفیانه – به کاخ سفید رفته و خیال جرج بوش پدر را راحت کرده و قول داده بود که ایران نه فقط در دعوای عراق و آمریکا بی طرف است که دستش برسد، خنجر از پشت به اعراب همسایه می‌زند، … فرزند دیگرش در ژنو، برزان تکریتی- برادر ناتنی و نماینده من را – اینگونه فریفته بود که: مبادا از آمریکا بترسید و نیروهایتان از کویت عقب بیایند و … اصلا بیایید عربستان را هم بگیرید و تکلیف کار را یکسره کنید که ایرانیان برادران عراقی خود را در جهاد با آمریکایی های کافر تنها نمی گذارند و بعد رفسنجانی پیغام داد در جنگ با آمریکا ما متحد شما هستیم. فقط هواپیمای جنگی نداریم. تعدادی از بهترین هواپیماهایمان را برایشان فرستادیم. بالا کشیدند! … این طوری شد که سرانِ آمریکا و عراق به سمت جنگی هل داده شدند که ته ندارد”

منبع: کانال تلگرام حسین دهباشی، @tairkhonline

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۱ بهمن، ۱۳۹۵ ۸:۴۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *