طرح نظارت بر بیت رهبری در مجلس خبرگان

خاطره روز شنبه ۲۵ تیر ۱۳۶۲

بعد از نماز برای شرکت در جلسه خبرگان به طرف قم حرکت کردم. ساعت هفت و نیم صبح به مدرسه فیضیه رسیدم. قبل از جلسه، در اتاق مرحوم صاحب ‏الداری -دفتر مدرسه- با جمعی از مدرسین، مذاکره کردیم. آقای [محی‏ الدین] حائری شیرازی، بخشی از مطالب پیام امام را ناظر به بیت آیت ‏الله منتظری می‏دانست و می‏گفت، به این تذکر اهمیت بدهیم [خیلی]‏ها کلی می‏دانستند؛ به هر حال متفق بودند که برای اجرای اصل 111 قانون اساسی، خبرگان، باید بیت رهبر را تحت نظارت بگیرد. با کمی تأخیر، جلسه [مجلس] خبرگان شروع شد. اداره مجلس مشکل بود؛ آیین‏ نامه ندارد و اعضاء هم از علمای بزرگ ‏اند و پر توقع. من به آقای مشکینی، برای اداره کمک کردم. وقت زیادی صرف اصلاح ماده مربوط به محل تشکیل جلسات شد که بالاخره تعدیل شد -مرکز اصلی قم و قابل تغییر، با تصویب اکثریت- دو کمیسیون هم تشکیل دادیم؛ ظهر هم بعد از نماز، در همان محل کتابخانه فیضیه، ناهار خوردیم؛ با رای‏ گیری، جلسه بعد در تهران خواهد بود.
برای استراحت، به منزل آیت‏ الله منتظری رفتم؛ همه اعضای خانواده ایشان به مشهد رفته‏ اند. در زیر زمینی که اخیراً ضد بمب و ضد انفجار درست کرده‏ اند، استراحت کردیم. ساعتی هم درباره مسائل مهم مملکتی، جنگ، گرانی، نهضتهای آزادی بخش، اختلافات اصفهان و زندانیان سیاسی صحبت شد. خبر دادند که رساله عملیّه ایشان، نزدیک به اتمام است؛ خوشحال شدم. برای مقدمات رهبری و تثبیت عنوان مرجعیت، [انتشار] رساله ضرورت دارد.
عصر آقای [سیدحسن] طاهری خرم ‏آبادی آمد. از نگرانی آقای دین‏ پرور به خاطر پسرش گفت. کمک خواست و برای جلسه مشورت کردیم.
به تهران برگشتم؛ در بین راه، زمینهای فراوان لم‏ یزرع در جنوب تهران، با وجود آبهای فراوان آنجا و امکان بهره ‏گیری از آب قناتهای موجود تهران، توجهم را جلب کرد. امکانات زیادی از این نوع در ایران وجود دارد؛ کم کم باید بهره‏ گیری شود. می‏خواستم به جلسه [بررسی راههای] اصلاح توزیع [کالا] برسم. تلفنی پرسیدم معلوم شد، نزدیک به پایان است؛ نرفتم. تا ساعت نه در مجلس کارها را انجام دادم؛ سری به محل استراحت مهمانان [مجلس] خبرگان زدم و آخر شب به خانه آمدم.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362، آرامش و چالش، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 25 تیر

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۷ ۱۲:۰۶ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *