ماجرای تاسیس یک یتیم خانه با پیگیری امام موسی صدر و دستور آیت الله گلپایگانی

سید محمد باقر گلپایگانی، فرزند مرحوم آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی، در بخشی از مصاحبه با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر به حمایت های آیت الله گلپایگانی از برنامه های امام صدر در لبنان اشاره کرده است. متن سخنان وی را در ادامه می خوانید.

«امام موسی از شاگردان آقا بودند و نامه‌هایی که از ایشان داریم همه با خطاب استاد محترم، استاد بزرگوار است. با هم ارتباط داشتند و امام موسی صدر در نامه‌ای به مرحوم آقا نوشته بود که این‌جا ایتام و مخصوصاً دختران بی‌سرپرست هستند، آقا دستور دادند که زمینی به مساحت هفت هزار متر خریداری کنند و تمام مخارج ساخت را هم ماه به ماه می‌فرستادند. ساختمان هفت طبقه‌ای احداث شد و نام مدینه الزهرا را روی آن گذاشتند که الآن رباب خانم صدر مسئولیت آنجا را به عهده دارند. بعدها عکس‌های مدرسه و بچه‌ها و نواری هم از سرود خواندن آنها را برای ما فرستادند.
مرحوم برادرم سید مهدی گلپایگانی مسئول این طرح بودند و به لبنان می‌رفتند و بعد از فوت ایشان همانجا مجلس مفصلی برایشان گرفتند. پس از آن هم مرحوم آقا پول‌هایی برای ساخت مراکز دیگری فرستادند.
بعد از گرفتاری ایشان آقا برای نجاتشان به شخصیت‌های عرب زیادی تلگراف زدند که هنوز کپی های آنها موجود است. اوائل انقلاب جلود(1) سفری به قم داشت و همان زمان قرار بود که مجلسی از طرف آقا در مدرسه فیضیه به مناسبت 25 شوال، سالروز مدرسه فیضیه برگزار شود. بعضی از آقایان پیشنهاد داده بودند که جلود در این مراسم سخنرانی کند اما آقا امر فرمودند که مجلس، مجلس من است و ایشان حق صحبت و سخنرانی ندارد.
…………………………..
1. عبدالسلام جلود، نخست وزیر وقت لیبی در زمان ربوده شدن امام موسی صدر

منبع: پایگاه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۵ آذر، ۱۳۹۵ ۱۱:۲۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *