ماجرای نامه نگاری حزب توده با امام خمینی علیه برخی مسئولان نظام

 

من از ماجرای دستگیری سران حزب توده، اطلاعاتی بیش از اطلاعات منتشر شده در آن سالها ندارم، اما به خاطره ای جالب درباره حزب توده اشاره می کنم، حزب توده در سال های اول بعد از پیروزی انقلاب، نامه هایی به امام می نوشت و رونوشتش را هم به هاشمی می فرستاد این نامه ها دست نویس بود و احتمال می دهم کیانوری آنها را می نوشت و با امضای «حزب توده ایران» ارسال می کرد.
بعد از حادثه تروریستی 8 شهریور توده ای ها نامه ای به امام نوشته بودند که: «دوستان ما از آمریکا – علی القاعده ماموران کا گ ب در آمریکا- خبر می دهند، بهزاد نبوی عامل سیا است و قصد دارد در سیستان و بلوچستان آشوب به پا کند» که مرحوم آقای هاشمی این نامه را همان زمان به من نشان داد. بعدها که سران حزب دستگیر شدند تا آنجا که به یاد دارم، دوستانی که آنان را بازجویی می کردند، از قول سران حزب توده نقل می کردند که در مورد کسانی که به دلایل مختلف نگران حضورشان در حاکمیت بودند، چنین پرونده سازی هایی می کردند.
این را به این دلیل گفتم که اخیرا شنیدم که یکی از مسئولان بلند پایه روسی هم به یکی از مسئولان عالی رتبه ایرانی کسی گفته است که ظریف عامل سیا است. این گفته وی که خود از مسئولان پیشین کا گ ب در اتحاد شوروی بود مرا به یاد نامه های کیانوری انداخت و به نظرم رسید که هنوز آن روش های شوروی و حزب توده به کار گرفته می شود.

راوی: بهزاد نبوی

منبع: در گفتگو با سایت جماران

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲ فروردین، ۱۳۹۶ ۲:۰۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *