ماجرای پناهنده شدن هواپیماهای جنگی عراق به ایران در جنگ خلیج فارس

خاطره روز 06 بهمن سال 1369

آقاى [اصغر] ابراهیمى، مدیرعامل مترو آمد. گزارش پیشرفت کار را داد و نیازها را گفت. آقاى سیفیان آمد. از دانشگاه‌ها گفت و از عدم اعزام دانشجو به آمریکا شکایت داشت که به عقیده او، از تحریف غلط وصیت‌نامه امام ناشى شده و معتقد است وصیت امام مربوط به نیروهاى مسلح است و از ضررهاى علمىِ عدم اعزام دانشجو به آمریکا گفت. از سخنان دیروز نماز جمعه من اظهار تشکر کرد. امروز به طور کلى، همه کسانى که تماس داشتند، از خطبه ها اظهار رضایت و تشکر داشتند.
دکتر ولایتى، [وزیر امورخارجه] آمد. نتیجه مذاکره با وزیر امورخارجه هند را گفت. با [آقای وی سی شوکولا]، وزیر امورخارجه هند ملاقات داشتم. درباره فعال شدن عناصر مهم جنبش عدم‌تعهد براى صلح مطالبى داشت؛ از ایران هم مى‌خواست همکارى کند. درباره توسعه روابط دو کشور تأکید داشت که آن را به خوش‌رفتارى با مسلمانان هند مربوط کردم.
خبر دادند که تعدادی هواپیماى جنگى عراق، بدون اجازه وارد فضای ایران شده‌اند و تقاضاى فرود اضطرارى کرده‌اند و علیرغم بدى هوا، در پایگاه نوژه و فرودگاه همدان بر زمین نشسته‌اند. با مشورت تلفنى با رهبرى، قرار شد خبر آمدن هواپیماها را بدهیم. یکى از هواپیماها، هنگام فرود، از باند بیرون رفته و آتش گرفته است. عصر، دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، براى مشورت در همین مورد آمد.
شورای عالى امنیت ملى جلسه داشت. بیشتر وقت صرف بررسى مسأله ورود هواپیماهای عراقی و نحوه برخورد تبلیغاتى شد. آمریکایی ها پیام فرستاده‌اند و با توجه به خبر فرود چند هواپیماى غیر نظامى، خواسته‌اند براساس مفاد قطعنامه‌هاى شوراى امنیت [سازمان ملل]، این هواپیماها، تا آخر جنگ به عراق برنگردند.
تصمیم گرفتیم به عراق از طریق جمعیت هلال احمر، کمک غذایى و دارویى کنیم. آقاى [مهدی] کروبى، [رییس مجلس شورای اسلامی]، از اعلان طرح صلح منع شد؛ گفتیم کلى‌گویى کنند. شب با احمد آقا مهمان آقاى خامنه‌اى بودیم. همان مسایل شورا مطرح بود.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1369، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 6 بهمن

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۶ بهمن، ۱۳۹۶ ۵:۵۷ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *