مخالفت امام با پیشنهاد آیت‌الله منتظری

خاطره روز 14 اسفند سال 1364

کار بررسی لایحه بودجه سال 65 ادامه داشت. پیش از ظهر و ظهر در دفترم ملاقات‏هایی در مورد کار جنگ داشتم. دیشب دشمن در جاده ام‏ القصر حمله کرده و شکست خورده است. عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. گزارش کمیسیون ویژه بیانیه الجزایر آماده شده. سیاسی تهیه شده و برای مطرح شدن در مجلس مشکل داریم. آئین ‏نامه [داخلی مجلس در این زمینه] مبهم است.
شب مهمان احمدآقا بودیم. آیت ‏الله منتظری هم از قم آمده بودند. امام هم در جلسه شرکت کردند، ولی با اظهار بی حالی [کسالت] خیلی نماندند. آقای منتظری از امام خواستند که اجازه بدهند مفتی‏ زاده [از رهبران مذهبی اکراد] در منزلی بیرون از زندان، تحت نظر باشد. امام قبول نکردند. همچنین آقای منتظری خواستند که به آقای [سیدکاظم] شریعتمداری که اکنون در بیمارستان بستری است، اجازه ملاقات با علما داده شود. امام فرمودند با اهل خانه‏ اش ملاقات کند.
درباره آینده جنگ بحث کردیم. فرض‏های 1 – پذیرش آتش بس به شرط محاکمه صدام و خسارات 2 – ادامه جنگ تا سقوط صدام 3 – انجام یک حمله مؤثر دیگر و پس از به دست آوردن موضع سرنوشت ساز 4 – اقدام به رکود جنگ و حرکت سیاسی برای سقوط بعث عراق مطرح شد. بیشتر فرض سوم تقریباً پذیرفته شد. گرچه عملاً هم غیر از این نمی‏شود کرد. افکار عمومی و رزمندگان همین را می‏خواهند. امام در این بحث شرکت نکردند. در پایان درباره تقسیم باقیمانده بودجه جنگ بین ارتش و سپاه و جهاد و دولت تصمیم‏گیری شد. دیر وقت به خانه آمدم.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1364، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 14 اسفند

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۶ ۳:۴۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *