مرجع تقلیدی که نپذیرفت صاحب خانه شود

۱۹ فروردین، سالروز شهادت شهید سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر به دست رژیم بعث عراق است. به همین مناسبت پایگاه موسسه فرهنگی امام موسی صدر برای آشنایی با روحیه این عالم مجاهد و نامدار، قسمتی از نامه او به یکی از شاگردانش به تاریخ 7 صفر 1392 قمری (22/3/1972 م)، در مورد یکی از مقلدین که قصد خرید خانه برای ایشان را داشته است، منتشر کرد:

آقای علاﺀالدین _حفظه الله_ درباره اهتمام شما و جناب آقای حاج کاظم عبدالحسین برای خرید خانه و اختصاص هدیه ای به مبلغ هفت [هزار دینار] به این منظور برایم صحبت کرد. من از این گونه توجهات شما دوستان قدردانی می کنم و از خداوند سبحان می خواهم که به اهدا کننده، بهترین پاداش های مربوط به نیکوکاران اعطا فرماید و بر توفیقاتش بیفزاید و خیر دنیا و آخرت را نصیب او کند که خداوند شنوا و اجابت کننده است.
اما من در عین حال از پذیرش این مبلغ اهدایی برای خرید خانه، پوزش می طلبم؛ زیرا احساس می کنم نیازی به بهره مندی از این دنیا ندارم، مگر به اندازه ای که آرامش و ثبات لازم را برای انجام مسئولیت های دینی فراهم سازد که این امر در خانه استیجاری هم محقق می شود.
فرزندانم وقتی ببینند هیچ میراثی از این قبیل از پدر خود به ارث نبرده اند، خواهند توانست به پدرشان ﺗﺄسی بجویند که او نیز هیچ خانه و ملکی از پدرش به ارث نبرد.

و ما أصنَعُ بِفَدَکٍ و غیر فَدَکٍ، و النفسُ مظانّها فی غدٍ جَدَثٌ

آخر “فدک و غیر فدک به چه کار آیدم که فردا جای انسان، در گور است”. [بخشی از نامه امام علی(ع) به عثمان بن حنیف_ نهج البلاغه، نامه ی 45]

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۸ ۸:۵۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *