نامه تکان‌دهنده استاد دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش پیش از عملیات خیبر

جعفر شیرعلی نیا در بخشی از یادداشتی تلگرامی که در کانالش منتشر کرد، نوشت:
7 روز مانده به آغاز عملیات خیبر، 26 بهمن 62 مشاور صیادشیرازی و از اساتید دانشکده دافوس ارتش که خود نیز سابقه طراحی عملیات و فرماندهی در جنگ را داشت، بر اساس اصول نظامی تذکر داد: «انجام این تک مشکلات زیر را به‌وجود خواهد آورد.
1- شکست را توام با تلفات زیاد در بر دارد. (خدای نخواسته)
2- حیثیت نیروهای رزمنده ما را لکه‌دار خواهد ساخت.
3- روحیه نیروهای ما با تحمل این شکست، سقوط خواهد نمود و بالعکس سبب ایجاد اعتمادبه‌نفس در نیروهای مقابل خواهد شد.
4- از بین‌رفتن جوان‌های ما (بدون کسب نتیجه و موفقیت) روی چرخ اقتصادی، صنعتی و کشاورزی میهن اسلامی تاثیر منفی خواهد گذاشت.»
او معتقد بود محور جنوبی عملیات ناموفق است و اگر در محور شمالی موفقیتی به‌دست آید با شکست محور جنوبی ناکام میشود و این‌که: «خداوند متعال را گواه می‌دارم که عرایضم را در نهایت خلوص نیت عنوان کرده‌ام. سرهنگ توپخانه ستاد، نصرت‌الله معین‌وزیری»
این نامه‌ پیش از عملیات در اختیار فرماندهان و مسولان کشور قرار گرفته است. …
اولین بار که ماجرای استعفای صیاد و اسنادش را در کتاب خاطرات هاشمی دیدم شگفت‌زده شدم که چگونه در کتاب تحلیلی و تاریخی محققان سپاه که خوانده بودم اشاره‌ای به این موضوع نشده است. آیا استعفای صیاد در سال 65 موضوع مهمی نبوده است؟
برخی نیز در این روزها گفتند در جنگ، میان ارتش و سپاه اختلاف جدی نبوده و شیرعلی‌نیا از برخی مطالب، دوگانگی و اختلاف ایجاد می‌کند، بعد هم می‌گویند فضای مجازی جای پرداختن به موضوعاتی که مطرح می‌کنم نیست. به این جمله‌ها از سرلشکر غلامعلی رشید (از فرماندهان ارشد سپاه در جنگ) توجه کنید که در تاریخ 27 آبان 94 نوشته و به صورت اختصاصی برای وبلاگ آقای محمد درودیان فرستاده: «برآوردها و نیازمندی‌های ما نیز متناسب با ظرفیت‌های داخلی و امکانات موجود در کشور بود که بخشی از آن (عمدتاً تسلیحات و تجهیزات)، درون ارتش وجود داشت، اما به ما نمی‌دادند.» بعد به جلسه بررسی مسایل جنگ با هاشمی در سال 79 یا 80 اشاره می‌کند و می‌نویسد که آقای علایی در آن جلسه سؤال کرد: ارتش امکانات خود را در عملیات‌ها پای کار نمی‌آورد، آیا قبول دارید؟ آقای هاشمی پاسخ داد: «حتماً؛ بله همین‌طور بود. (هاگ، هواپیما، زرهی، توپخانه و …) داشتند… نوع جنگ سپاه را بلد نبودند و نسبت به پایان جنگ ابهام داشتند که معلوم نیست انتهای جنگ کجا و کی باشد؟ ارتش می‌گفت امکانات نمی‌دهم چون امکانات مرا سپاه هدر می‌دهد و این مشکل تا آخر بود.»

منبع: کانال تلگرام جعفر شیرعلی نیا، ‏@jafarshiralinia

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۶ ۱:۳۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *