ناگفته هایی از خصوصیات اخلاقی و سلوک مرجعیت آیت الله شبیری زنجانی؛ سفارش کردند که تابلویی برای دفتر نصب نکنیم!

حجت الاسلام محمد رضا باباخانی مسئول دفتر آیت الله العظمی آقا موسی شبیری زنجانی، در گفت و گو با نشریه حریم امام با اشاره به فعالیتهای دفتر این مرجع عالیقدر، از خصوصیات اخلاقی ایشان سخن به میان آورد. بخشهای مهمی از این گفتگو را در ادامه میخوانید:

* مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی از جمله علمای مطرح و بنام زنجان می‎باشد و جایگاه بسیار ویژه‎ای در زنجان و شهرهای ترک‎زبان مانند تبریز دارد. البته آیت‎الله شبیری زنجانی، فرزند ایشان در قم متولد شده‎اند. خانواده آیت‎الله زنجانی به علم و اخلاق مشهور هستند. تواضع حضرت آیت‎الله شبیری زنجانی تأییدی است بر این مسئله. معمولاً از همه مراجع تقلید دیگر راحت‎تر می‎توان با ایشان ارتباط برقرار کرد. شاید الان در این شرایط سنی نتوانند پیاده‎روی کنند؛ اما تا قبل از این، مردم ایشان را وقتی می‎دیدند راحت می‎توانستند ارتباط بگیرند و سؤالات خود را بپرسند. همه این‎ها نشان از تواضع مرحوم والدشان است. ایشان به مرحوم آیت‎الله سید احمد زنجانی، علاوه بر اینکه پدرشان است، احترام ویژه‎ای قائل هستند. یکبار در مراسم عمامه‎گذاری پشت تریبون بودم و گفتم فلان طلبه به دست آیت‎الله العظمی شبیری زنجانی ملبس می‎شود. حضرت آقا مرا صدا زدند و فرمودند: «به من نگویید آیت‎الله العظمی. من در حد پدرم و بسیار از علمای بزرگ گذشته نیستم.» این‎ها تواضع ایشان را نشان می‎دهد. این خانواده در زنجان به عنوان شخصیت‎های مردمی شناخته می‎شوند و گره‎ای از مشکلات مردم را حل می‎کردند. مردم به این خاندان مراجعه می‎کردند و مشکلاتشان را در میان می‎گذاشتند.
جلسات حضرت آقا آزاد است و طلبه‎های درس خارج و حتی طلبه‎های پایه اول به دفتر ایشان می‎آیند و درسشان را گوش می‎دهند. ایشان تواضع زیادی دارند. گاهی دیده می‎شود که طلبه سال اول سؤالاتی خارج از موضوع از حضرت آقا می‎پرسد و ایشان به خوبی گوش می‎دهند و پاسخ می‎گویند. گاهی بعضی از طلبه‎های درس خارج از این سؤالات خارج از بحث طلبه‎های پایه اول ناراحت می‎شوند. با این حال حضرت آقا مانع ورودشان نمی‎شوند و می‎گذارند هر کسی هر سؤالی که دارد بپرسد. من می‎دیدم که بعضی از اساتید می‎گفتند که با این وضع ما به جلسات درس نمی‎آییم. ما هم این انتقادات را به حضرت آقا منتقل کردیم. ایشان فرمودند که همه باید بیایند. البته کسی که تمایلی به شرکت در درس نداشته باشد، ارتباط به ما ندارد. از نظر ما هر کسی می‎تواند در جلسات شرکت کند و مانعی برای کسی ایجاد نشود.

* (ایشان شخصیتی محبوب العام است. علت این همه محبوبیت را چه می‎دانید؟) به نظرم همه این‎ها ناشی از خداباوری و ایمان راسخ به مبدأ و معاد است. هر کسی به آخرت باور عمیقی داشته باشد، رفتار و گفتار و روحیاتش با کسی که اعتنایی به آخرت نداشته باشد، قطعاً فرق دارد. عموم کسانی که به دفتر آقا می‎آیند مشتاق هستند که ایشان را از نزدیک ببیند. معنویتی در شخصیت ایشان هست، که دیگران را به خود جذب می‎کند و این معنویت به نظرم لطف الهی است. هر کسی که باور و اعتقاد قلبی‎ مانند آقا داشته باشد، همین جذابیت را میان خلق الله پیدا می‎کند.
هیچ‎گونه تکبری و بخلی در وجود ایشان دیده نمی‎شود. با مردم ارتباطات خیلی خوبی برقرار می‎کنند و خود را پشت پرده و حجاب قرار نمی‎دهند.
بنده سال‎هاست که در خدمت حضرت آقا هستم و واقعاً در طول این مدت تأثیر فراوانی از حضور و دیدارشان گرفته‎ام.

* (فعالیت‎های روزمره آیت الله شبیری زنجانی): عمده فعالیت‎های روزمره آیت الله العظمی شبیری زنجانی مطالعه است. ایشان بعد از نماز مغرب و عشاء به منزل تشریف می‎برند و تا هنگام صرف شام، مطالعه می‎کنند. بعد از صرف شام، مجدداً تا ساعت 12 شب مطالعه و بعد استراحت می‎کنند. قبل از نماز صبح بیدار می‎شوند و نوافل را می‎خوانند. صبح‎ها برای نماز دوم جماعت به حرم حضرت معصومه سلام‎الله علیها می‎روند. بعد از حرم مجدداً به منزل برمی‎گردند و مشغول مطالعه می‎شوند. شاید در طول شبانه‎روز پنج ساعت استراحت کنند. سال قبل ظهرها برای درس به دفتر می‎آمدند و بعد از آن جلسه‎ای میان برخی علما و ایشان برقرار می‎شد. این جلسات تاکنون هم ادامه دارد و کاملاً هم به حضور در این جلسات مقید هستند. بعد از جلسه برای نماز ظهر و عصر به مدرسه فیضیه می‎روند. نماز ظهر و عصر را با تمام مستحباتش می‎خوانند. پس از آن به منزل می‎روند و استراحت می‎کنند و بعد از ظهر به دفتر برای جلسه عموم می‎آیند. مردم و طلبه‎ها می‎تواند ایشان را بعد از ظهرها از نزدیک ببیند. نزدیک اذان مغرب و عشاء مجدداً برای نماز آماده می‎شوند و می‎روند. این برنامه روزانه ایشان سال‎هاست که ادامه دارد.

* (علمای حاضر در جلسات علما با حضور ایشان): از جمله افراد مطرح در این جلسات می‎توان از آیت‎الله خرازی، آیت‎الله استادی، آقای میرمحمدی (داماد حضرت آقا) و آیت‎الله سید علی محقق داماد نام برد. گاهی استفتائات خاصی در این جلسات مطرح می‎شوند و حضرت آقا آن‎ها را بیان می‎کنند. اما اغلب موضوع جلسات بحث‎های علمی و فقهی و اصولی است که هر روز برگزار می‎شود. معمولاً اغلب این افراد در جلسات حضور می‎یابند. سابقاً افرادی دیگری هم می‎آمدند که به رحمت خدا رفتند؛ مانند آیت‎الله روحانی، آیت‎الله میانجی، آیت‎الله طاهری خرم‎آبادی و… . سال‎ها قبل‎تر این جلسات در منزل ایشان برگزار می‎شد و بعد به دفتر منتقل شد. در واقع وقتی حضرت آقا مقام مرجعیت را قبول کردند، دفتری را برای همین امور افتتاح کردند.

* آقا سفارش کرده که ما هیچ وقت دفتر و خود ایشان را در رسانه‎ها تبلیغ نکنیم و از این امور پرهیز داشته باشیم. حتی برای دادن رساله سابقاً هزینه آن را می‎گرفتیم. هیچ شهرستانی دفتر تأسیس کردیم و همه این‎ها نشان می‎دهد که ما قصد تبلیغ برای داشتن مقلد هر چه بیشتر آقا را نداریم. ارتباط ما با خارج از کشور یا باقی شهرستان‎ها فقط از طریق سایت است. مقلدان هم از طریق نامه‎نگاری و سایت میتوانند با دفتر ارتباط برقرار کنند و سؤالات خود را مطرح نمایند. سایت به دو زبان فعالیت دارد: فارسی و عربی.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۷ ۹:۲۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *