ناگفته های ضرغامی از وقایع سال 88؛ هیچ کس آن اتفاقات را پیش بینی نکرده بود!

عزت الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صداوسیما و همزمان با اتفاقات سال 1388، دیشب در برنامه جهان آرا (شبکه افق) ناگفته های جالبی از وقایع آن روزها و دوره مدیریتش در سازمان بیان کرد که اهم آنها را میخوانید:

سید عزت‌الله ضرغامی با اشاره به دوران ریاست خود بر سازمان صدا و سیما گفت: برخی اوقات که پشت صحنه ها را در فضای مجازی برای مردم بازگو می کنم، شدیدا استقبال می کنند. علیرغم این‌که در هیچ کدام از گمانه زنی ها برای ریاست صدا و سیما اسم من نبود، اطمینان داشتم رهبر معظم انقلاب با توجه به سوابق، من را انتخاب می کنند. انتظارات رهبری در سطح بالایی بود و با توجه به سوابق من در معاونت سینمایی من را انتخاب کردند.

اهم اظهارات عزت الله ضرغامی به شرح زیر است:

* رییس صدا و سیما صندوقچه اسرار است. برخی از سخنرانی‌ها از طرف دفتر رهبری اجازه پخش پیدا نمی کند، تریبون و سایت وجود دارد و می تواند افراد را به عرش اعلا ببرد و یا زمین بکوبد، من هیچ برنامه‌ای را به اندازه “برنامه راز” نادر طالب زاده حزب اللهی انقلابی و عمیق نمی دانم.

* مناظرات سال ۸۸ بسیار تعیین کننده بود و نقشی اساسی در انتخاب مردم داشت. مناظرات سال ۸۸خوب بود، اما اینکه چرا آن اتفاقات افتاد جای بحث دارد. آقای احمدی نژاد و آقای موسوی مناظره را شدیدا دو قطبی کردند، این مناظره به قدری حساس بود که مجری نتوانست آن را اداره کند و بحث به گونه ای پیش رفت که ما باید پاسخگو می‎بودیم. اینکه هیچ دستگاه امنیتی پیش بینی فتنه را نمی کرد، ما فکر نمی کردیم که موسوی مصاحبه کند و خود را پیروز انتخابات بنامد و مردم را به حضور در خیابان ها دعوت کند.

* مناظرات به قدری مهم بود که در سال ۹۲ من تمام افرادی که می خواستند نامزد شوند را قبل از نام نویسی به دفترم دعوت کردم. روحانی تاکید کرده بود که مناظرات باید بصورت زنده باشد.

* شب انتخابات ۸۸ غافلگیر شدیم و من به وزارت کشور اعلام کردم که شمارش آرا را تزریقی و کم کم به مردم اعلام کند. در ۲۵ خرداد که درگیری‌ها رخ داد و سی کشته روی دست گذاشت ما باید وارد عمل می شدیم و به همین منظور من هم به خانه موسوی و کروبی رفتم و با هر دو صحبت کردم و گفتم فاصله آرا ۱۲ میلیون است و نمی توان تقلب کرد.

* من تشخیص دادم که به آقای موسوی تریبون بدهیم تا تشنج کمی آرامتر شود، من به موسوی گفتم حرف‎های خود را ضبط کنید و به ما بدهید و موسوی گفت من آنتن زنده می‌خواهم و برنامه ضبطی را قبول ندارم و آنتن زنده، هم طرف مناظره را می خواهد و هم مجری، که موسوی این را قبول نکرد. عقل زنده قبول نمی کرد که با این شرایط به موسوی آنتن زنده بدهیم، شاید اگر ۱۰ تریبون به موسوی می‌دادیم حرفی برای گفتن نداشت.

*{در خصوص توهین به عکس امام راحل}: معاونت سیاسی برای نشان دادن عکس پاره شده امام خمینی با من تماس گرفت و گفت که این اتفاق افتاده است. من خودم گفتم که عکس پاره شده امام را در خبر بیست و سی نشان دهید تا مردم بفهمند که با چه کسانی روبرو شدند و عمده افراد سیاسی هم از این کار من حمایت کردند.

*در روز عاشورا ضد انقلاب به میدان وارد شد و هیچ مرزبندی از جانب نامزدهای شکست خورده انجام نشد و گوگوش و اکبر گنجی هم با فتنه گران همراه شدند. مصوبه حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که بیست ماه بعد از فتنه صورت گرفت. بعد از ۹ دی باید همه چیز تمام می‌شد زیرا امنیت مردم بسیار مهم است. همزمان با بیداری اسلامی که حرکتی مقدس بود، طراحی انحرافی برای سوق دادن این حرکت به سوی سوریه و ایران انجام شد، آنها برای حضور مردم در خیابان‎ها بیانه دادند که البته آقای خاتمی همراهی شان نکرد و سه، چهار هزار نفر بیشتر به خیابان نیامدند که دو کشته روی دست گذاشت.

* ناطق نوری به من گفت که علی‌رغم ناراحتی ام از دست احمدی نژاد، حرکت سران فتنه شدیدا محکوم است.

* مستند کروبی صد در صد غیر قابل پخش بود، تا قبل از فتنه میر حسین موسوی محبوب رهبری بود.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۲ شهریور، ۱۳۹۶ ۱۱:۳۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *