ناگفته های نخست وزیر سابق قطر از ارسال سلاح برای براندازی بشار اسد؛ “سلاح‌ و مهمات با هماهنگی ترکیه و ارتش آمریکا به دست گروه‌های مسلح در سوریه از جمله جبهه النصره می‌رسید.”

نخست‌وزیر سابق قطر نقش عربستان، قطر و ترکیه برای براندازی نظام «بشار اسد» و ارسال سلاح به تروریست‌ها در سوریه را فاش کرد و گفت: همه چیز با هماهنگی آمریکا و از طریق ترکیه وارد سوریه می‌شد.
«حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر سابق قطر با افشای نقش عربستان، قطر و ترکیه در شعله‌ور کردن بحران قطر، گفت که عربستان ماموریت براندازی نظام بشار اسد را به قطر محول کرده بود و سلاح‌ و مهمات نیز با هماهنگی ترکیه و ارتش آمریکا به دست گروه‌های مسلح در سوریه از جمله جبهه النصره می‌رسید.
نخست‌وزیر پیشین قطر در برنامه تلویزیونی «حقیقت» در تلویزیون قطر، گفت: اول کار به دستور امیر [حمد بن خلیفه] رفتم نزد ملک عبدالله [آل سعود] و او گفت زمام امور را در دست بگیرید و ما از شما حمایت می‌کنیم؛ اینجا دیگر نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم. ما برای اینکه وارد مسئله شویم، دلایل زیادی داریم که همه موجود است.
حمد افزود: هرچه به سوریه می‌رفت ابتدا وارد ترکیه می‌شد؛ با هماهنگی کامل نیروهای آمریکایی؛ همه چیز با هماهنگی آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان توزیع می‌شد.
او در خصوص رسیدن سلاح به گروههای تروریستی گفت:‌ بله ممکن بود. چیزهایی که به سوریه میرفت ممکن بود به دست دیگران مثل النصره هم برسد اما هدف آزاد کردن سوریه بود؛ وقتی فهمیدیم که بله به دست النصره می‌رسد متوقف کردیم.
حمد گفت: ما همه به شکار حمله کردیم اما شکار در رفت و ما نشستیم داریم درباره‌‌اش جدل می‌کنیم. الان در سوریه هزاران نفر کشته شده‌اند و بشار اسد هم هست.. حالا سعودی‌ها به تبع از آمریکایی‌ها می‌گویند اوکی، بشار اسد باشد. باشد ما مشکلی نداریم ما که انتقام شخصی از او نداریم. بشار دوست ما بود. اما [یادتان باشد] شما با ما در یک سنگر بودید. ​مشکل در اینست که ادامه نمیدهند.. ما مشکلی نداریم برخی مثل عربستان راهشان را تغییر دهند اما حداقل به شرکایشان خبر دهند که آقا بشار.. [همچنان هست] یا فلان….
بن جاسم گفت: اعراب اکنون در پی دوستی با اسرائیل هستند و هیچ کس دیگر از قدس حرف نمی‌زند بلکه همه درباره نحوه عادی‌سازی روابط با این رژیم حرف می‌زنند.
وزیر خارجه سابق قطر همچننی اظهار داشت که محاصره قطر از پیش‌ برنامه‌ریزی شده بود و علت آن اظهارات امیر قطر پس از هک خبرگزاری این کشور نبود.
نخست‌وزیر پیشین قطر در خصوص اختلافات کشورهای عربی با ایران نیز گفت که بهتر است این اختلافات رو در رو با ایرانی‌ها حل شود و کشورهای عربی به دنبال تنش غرب با ایران نباشند که هر گاه تنش زیاد شد آنان نیز تنش را زیاد کنند و هرگاه توافقی با ایران شد، آنها پشیمان شوند.
او تاکید کرد که بهتر است با ایران با صداقت برخورد شود چرا که ایران کشوری بزرگ در منطقه است و بهتر است اختلافات موجود از طریق گفت‌وگو حل شود.
وی درباره رفتار ایران با کشورهای عربی گفت: روزی نیروی دریایی قطر یک شناور ایرانی را به اتهام ورود 200 متری به حریم قطر توقیف و حدود 31 سرنشینش را بازداشت کرد. با برادران در ایران تماس گرفتیم و گفتم ما روابط خوبی داریم ولی این خط قرمز است و شما به حریم ما تجاوز کردید.. گفتند خیر.. ما در حریم خود بودیم.
نخست‌وزیر پیشین قطر افزود: گفتیم طرف ثالثی داوری کند، ما هم افراد و کارشناسان خود را بردیم و بررسی کردند و متوجه شدیم ما اشتباه کرده‌ایم وحق با ایرانی‌ها بود؛ عذرخواهی کردیم و محترمانه آنان را بازگرداندیم.. ما اصلا نمی‌خواستیم مقابل ایران بایستیم چون ایران کشوری بزرگ است. ما نمی‌توانیم رو در روی ایران بایستیم. اما به هر حال اتفاقی بود…
حمد گفت: این را گفتم که بگویم، ببینید رفتار ایرانی‌ها را؛ با آرامش کامل؛ با متانت کامل. چون جایگاه خود و قدرت خودشان را به خوبی می‌دانند… اصلا نیازی نیست که ایران مقابل قطر عرض اندام کند [چون قطر قدرت ایران را می‌داند]. صحبت کردیم، طرف ثالثی آمد داوری کرد اختلاف حل شد و فهمیدیم که ما اشتباه کرده بودیم. اما تصور کنید که این مشکلی که [با ایران] پیش آمد با یک کشوری عربی پیش آمده بود؛ چه میشد…!!
حمد توضیح داد: ایرانی‌ها در تعامل، باهوشند. نگاه کنید به مسئله هسته‌ای‌شان. چگونه 30 سال رفتار کردند؟ با هوشمندی. من به ذکاوتشان احترام می‌گذارم.. همه شکست‌های ما پیروزی ایرانیهاست. در عراق، سوریه و لبنان و هر کجا حتی یمن؛ نیاز نیست مقابلشان بایستیم بلکه باید با صداقت با ایران گفت‌وگو کنیم. نباید منتظر باشیم که غرب چطور با ایران رفتار می‌کند. اگر تنش داشت ما هم تنش داشته باشیم و اگر توافق کرد ما دچار ناامیدی شویم.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، شماره 11006، یکشنبه 1396/8/7

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۷ آبان، ۱۳۹۶ ۲:۴۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *