ناگفته های وکیل پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی!

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی محمود علیزاده با روزنامه آرمان است:

چه شد که وکالت پرونده مهدی هاشمی را برعهده گرفتید؟

من اولین بار سال 89 و برای موضوع پرونده مهدی به منزل آیت‌ا… هاشمی رفتم. مهدی تا پایان شهریور سال 88 در ایران بود و هنوز از کشور خارج نشده بود. این در حالی بود که همه افرادی که به شکل‌های مختلف در اتفاقات سال88 دخالت داشتند احضار، بازداشت و محاکمه شده بودند. با این وجود زمانی که احمدی‌نژاد در مناظرات انتخابات ریاست جمهور سال 88 در پیشگاه ملت ایران عنوان کرد: «فرزندان آیت‌ا… هاشمی در کشور چه کار می‌کنند»؛ بلافاصله به وزارت اطلاعات دولت خود دستور داد که پرونده سازی‌ها را برای فرزندان آیت‌ا… هاشمی آغاز کنند. بنده زمانی که پرونده مهدی هاشمی را مطالعه کردم با مستندات غیرواقعی مواجه شدم. به نظر من دارای هیچ سند و مدرک معتبری نبود. بنده نیز به مدت یک ماه همه کارهای خود را تعطیل کردم و به دقت این پرونده را مطالعه کردم. پس از مطالعه پرونده من به این نتیجه رسیدم که این پرونده با این مستندات از «منع تعقیب» تا «اعدام» می‌تواند کیفرخواست بخورد. عنوان می‌کردند که اگر مهدی هاشمی اتهامات اقتصادی که اخلال در نظام اقتصادی بود را بپذیرد تا مجازات اعدام می‌توان برای وی کیفرخواست صادر کرد. همچنین این مقامات عنوان می‌کردند که اگر مهدی هاشمی این اتهامات را نپذیرد هیچ مدرک و سندی برای متهم کردن وی در پرونده وجود ندارد. از نظر قانونی نیز ادعای ضابط درحد «ادعا» سندیت دارد و مدرک به شمار نمی‌رود. در این زمینه حتی من یک جلسه با آیت‌ا… آملی لاریجانی داشتم و این مسائل را با ایشان در میان گذاشتم. در این مقطع زمانی مهدی هاشمی در خارج از کشور و مشغول تحصیل بود. با این وجود عنوان کرده بودند که به محض ورود وی به کشور بازداشت خواهد شد.

چه شد که مهدی هاشمی به کشور بازگشت؟ آیت‌ا… هاشمی در این زمینه چه نقشی داشتند؟

آیت‌ا… هاشمی به من گفتند که نظر برخی از بزرگان و نزدیکان این است که مهدی به کشور بازنگردد. بنده برای ارائه پاره‌ای از توضحیات درباره پرونده مهدی با دفتر آیت‌ا… هاشمی تماس گرفتم و وقت ملاقات خواستم که ایشان با من در منزل قرار ملاقات گذاشتند. هنگامی که من وارد منزل آیت‌ا… هاشمی شدم از کوچکی و سادگی منزل شوکه شدم. این در حالی بود که شایعات زیادی درباره شیوه زندگی خانواده آیت‌ا… هاشمی وجود داشت و برخی مغرضان نیز به این شایعات دامن می‌زدند. در منزل ایشان یک سالن بزرگ وجود داشت و مبل‌هایی در این سالن وجود داشت که متعلق به سال‌ها قبل بود. در کنار این سالن یک اتاق کوچک وجود داشت که برای ملاقات‌های ایشان بود و در کنار این اتاق نیز یک اتاق خصوصی ایشان وجود داشت. این وضعیت طبقه پائین بود و در طبقه بالا نیز دو اتاق خواب وجود داشت. حتی فرشی که در محل زندگی ایشان وجود داشت بیش از 30 سال از عمر آن می‌گذشت و بسیار ساده بود. منزل آیت‌ا… هاشمی در حدود 300 متر بود که از منزل بنده کوچکتر بود. در این لحظه بود که مظلومیت آیت‌ا… هاشمی برای من مسجل شد و من به دروغ‌گویی‌ها و شایعه‌پراکنی‌هایی که پیرامون زندگی و خانواده ایشان وجود داشت پی بردم. غذای ایشان نیز بسیار ساده بود که یا خانم مرعشی یا دختران آیت‌ا… برای ایشان تهیه می‌کردند.

دراین جلسه چه مسائلی را با آیت‌ا… هاشمی مطرح کردید؟

من در این جلسه به آیت‌ا… هاشمی گفتم که هیچ سند و مدرک قوی‌ای وجود ندارد. البته در این مقطع زمانی من چندین بار با مهدی هاشمی در دوبی قرار ملاقات گذاشتم و به صورت حضوری با وی درباره جزئیات پرونده و روند دادرسی صحبت کردم. جمع‌بندی این شرایط به شکلی رقم خورد که به صلاح است که مهدی هاشمی به کشور بازگردد. آیت‌ا… هاشمی به من گفتند که برخی از بزرگان به من گفته‌اند که اگر مهدی به کشور بازنگردد بهتر است و ایشان نیز در ابتدا مخالف بازگشت مهدی به کشور بودند. در این مقطع زمانی بنده را خواستند و گفتند که نظر برخی از بزرگان نظام این است که بهتر است مهدی به کشور باز نگردد و شما دارید آیت‌ا… هاشمی را تحریک می‌کنید که به مهدی بگوید که به کشور بازگردد. من به ایشان گفتم این‌طور نیست و در دادگاه تبرئه خواهد شد. در نهایت نیز نظر آیت‌ا… هاشمی تغییر کرد و به مهدی پیام داده شد که نظر پدر شما این است که به کشور برگردید. مهدی نیز راغب بود که به کشور بازگردد تا سرنوشت پرونده هرچه زودتر مشخص شود. در نهایت نیز مهدی به کشور بازگشت و مابقی اتفاقات رخ داد.

طی مدتی که به منزل آیت‌ا… هاشمی رفت و آمد داشتید فضای منزل، شیوه برخورد ایشان با فرزندان و نقش خانم مرعشی در محیط منزل را چطور‌ دیدید؟

آیت‌ا… هاشمی معمولا ساعت هشت و نیم یا 9صبح به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رفتند و تا ساعت چهار ونیم یا 5 در مجمع حضور داشتند. اغلب ملاقات‌هایی که بنده با ایشان داشتم بعد از ساعت پنج عصر و در منزل ایشان صورت می‌گرفت. پس از اینکه آیت‌ا… هاشمی مجمع را ترک می‌کردند از دفتر ایشان با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که برای دیدار با آیت‌ا… به منزل ایشان بروید. معمولا هنگامی که آیت‌ا… به منزل می‌رسیدند یکی از دختران ایشان یعنی فاطمه خانم یا فائزه خانم در منزل حضور داشتند. این در حالی بود که آقا یاسر و عماد پسر آقا محسن نیز معمولا در منزل آیت‌ا… حضور داشتند. آیت‌ا… هاشمی روابط گرم و صمیمانه‌ای با اعضای خانواده داشتند و هیچ گاه امر و نهی نمی‌کردند. در مقاطعی نیز برخی از فرزندان ایشان مانند فاطمه خانم یا فائزه خانم دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کردند که آیت‌ا… به حرف آنها گوش می‌داد و در نهایت نیز می‌گفتند که من با نظرات شما مخالف هستم. فرزندان به پدر و مادر خیلی علاقه داشتند و در مقابل نیز پدر و مادر به فرزندان محبت داشتند و فضای بسیار صمیمی در محیط منزل وجود داشت. خانم مرعشی نیز علاوه بر وظیفه مادری و همسری در محیط منزل مطالعات زیادی در زمینه‌های مختلف دارند و نسبت به اخبار و مسائل روز اطلاع دقیق و عمیق دارند و تمام اخبار و رسانه‌های کشور را رصد و مطالعه می‌کنند.

منبع: روزنامه آرمان، شماره 3515، شنبه 1396/10/23

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۳ دی، ۱۳۹۶ ۸:۵۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *