نظر امام خمینی درباره دکتر سامی، طاهر احمدزاده و رضا اصفهانی

رسول جعفریان: زمانی که جلد اول خاطرات مرحوم عزت الله سحابی در ایران چاپ شد و مربوط به پیش از انقلاب بود، یادداشتی در باره برخی از نکات آن نوشتم. اخیرا جلد دوم خاطرات ایشان که مربوط به پس از انقلاب است و طبعا نمی توانسته در ایران چاپ شود، توسط انتشارات خاوران چاپ شده است. امیدوارم فرصتی شود تا مروری بر آن داشته باشم. عجالتا نکته ای را دیدم، دریغم آمد که با درج آن عزیزان را از اهمیت این کتاب واقف نسازم.

آقای خمینی انصافا در امور اجرایی دخالت نمی کرد، تنها در چند مورد بود که ایشان مستقیما نظر شخصی خود را گفت و روی آن اصرار ورزید. آقای خمینی با حضور سه نفر در مسوولیت های اجرایی شدیدا مخالفت می نمود و هنگامی که شورای انقلاب به دلیل نداشتن فرصت و یا مشکل جایگزینی این افراد در این امر تعلل می نمود امام تاکید می نمود که این قضیه را اعلام خواهد کرد.
نخستین فرد که آقا با وی مخالف بود شهید دکتر سامی بود. دکتر سامی از آنجا که طب ملی را مطرح کرده بود که احتمالا درباره این پروژه و یا اهداف سوسیالیستی آن نزد ایشان بدگویی هایی شده بود.
دومین فرد که امام با وی شدیدا مخالفت می ورزید آقای طاهر احمد زاده بود که در آن زمان استاندار خراسان بود. حتی چند بار مطلع شدیم که آقای خمینی خواسته اند که ایشان استعفا بدهد یا برکنار شود ولی شورای انقلاب این امر را به تاخیر می انداخت. سرانجام آقا تهدید کرد که این مخالفت را علنا اعلام خواهد کرد و در آن زمان شورای انقلاب جانشینی برای آقای احمد زاده تعیین کرد.
سومین فردی که مورد مخالفت امام قرار گرفت مرحوم رضا اصفهانی بود. جالب آن بود که هر سه این افراد به اصطلاح چپ بودند و برنامه های سوسیالیستی را اجرا می کردند. احمد زاده نظر بر وحدت نیروها داشت. او می خواست هم مجاهدین و هم فداییان خلق جایگاهی مثل احزاب دیگر داشته و در مشورت ها و تصمیم ها مشارکت جویند. اما حزب الله خراسان نمی توانست تحمل کند… در مراسم چهلم آقای طالقانی آقای احمد زاده یک سخنرانی کرد تحت عنوان امام تنهاست…. امام هم به حرف احمد زاده پاسخ داد و گفت: این کسانی که می گویند من تنها هستم اشتباه می کنند. این همه انسان های خدمتگزار و فداکار در ایران هستند و خدمتگزارند.

منبع: نیم قرن خاطره و تجربه ج 2، ص 115 ـ 116

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۲ آذر، ۱۳۹۲ ۸:۲۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *