نقش قالب مردم پسند در دیده شدن محتوای ارزشمند

جمال کزازی در کانال تلگرامی اش نوشت: فیزیک سال سوم، فیزیک الکترییسته و مغناطیس بود، یادم است که خوب بلد بودم اما وقتی آزمون می دادم خیلی عملکرد دلچسپی نداشتم، کتاب درسی تمرینهای خیلی ساده ای داشت و من هم هرچه پول داشتم برای درس های دیگر کتاب کمک درسی گرفته بودم. چاره ای نبود جز آنکه کتاب فیزیک 3 مبتکران که محمود نصیری نوشته بود، از جایی پیدا می کردم.

کتابخانه را زیر رو کردم و دیدم بچه ها همه را برده اند، دست دو فروشی های چهلستون همدان که تشابه زیادی با اطراف میدان انقلاب تهران را دارند، قیمت هایی نزدیک به کتاب نو میگفتند و من دیگر چاره ای برای تهیه نداشتم. تمرکز را بر دروس دیگر گذاشتم و ادامه دادم.

یک روز وسایلم را طبق معمول هر روز جمع کردم و سوار اتوبوس شدم تا به کتابخانه بروم، در ایستگاه که پیاده شدم، چشمم به یک ظرف فروشی افتاد که قوری و قندان و چینی می فروخت. پیرمرد صاحب مغازه، کنار دستش روزنامه ها و کتابهای زیاد بود که هرکس از او ظرفی می خرید آن را در برگ کاغذی می پیچید و به مشتری میداد. ناگهان چیزی جالب، نظرم را جلب کرد.

در بین کتابها، کتاب فیزیک 3 مبتکران تلالو می کرد، جلو رفتم و به پیرمرد که گویا بی سواد هم بود گفتم ، عمو این کتاب را به من بده و بحایش من برگه باطله زیادی دارم و بهت میدهم. گفت نه کدام را میخواهی؟ قیمتش 50 تومان است!
قیمت یک دویستم قیمت واقعی! سریع پول را دادم و کتاب را برداشتم. اما برایم گفته هایی سپری شد. معلمی می گفت که اگر نقاشی فلان نقاش معروف که در موزه هست و کلی ارزش دارد، کسی بدون قاب در بین مردم عادی بگذارد و یا در قهوه خانه ای نصب کند، کسی برایش هزار تومان هم نمی دهد و یا اگر نوازنده ای معروف در گوشه ای از مترو بنوازد، کلاً کل روز، به اندازه بلیط یک نفر در کنسرتش، عایدش نمی شود.
ارزش در بین مردم، خالی از محتوا، به قاب مردم پسند آن است. کتاب اگر دست اهل علم نباشد و نقاشی اگر قاب و دور زیبا و معرفی و فلان نداشته باشد، نوازنده اگر بلیتش مزایده نشود و با تبلیغ و توضیح اهل فن به همراهش منتشر نشود، برای مردم ارزش ندارد.

یاد آن افتادم که اگر نگرانم چرا کارهایم دیده نمی شود، نرم افزارم فروخته نمی شود و یا اقبالی به سمتم نیست؛ مشکل اولم کیفیت کار و محتوایم نیست، مشکل اولم آن است که برای هر کاری قالبی نیاز است و فضاسازی در مورد اصالت و قدر و قیمت آن که شاید خیلی توجهی به آن نکرده ام..

در این فضا حتی بهترین ایده ها، اگر قالب و فضاسازی مناسبی نداشته باشند، اثر آنچنانی نخواهند داشت….

منبع: کانال تلگرام جمال کزازی، @TorkestanJK

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۶ ۴:۳۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مردمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *