خاطرات ورزشی هاشمی طبا

در گفتگویی که خبرآنلاین با هاشمی طبا ترتیب داده مروری به زندگی و نظرات این مدیر سازمان تربیت بدنی دهه 80 داشته است. بخشی از این گفتگو که خاطراتش از افراد و وقایع مختلف می باشد انتخاب شده است:

آقای دکتر خیلی سال از آن سال های مدیریت شما گذشته است. اگر بخواهید سه اشتباه از اشتباه‌هایتان را نام ببرید، کدام را می گویید؟
اگر بخواهم مهم‌ترین آنها را در مورد انتخاب ها و انتصابات بگویم، باید بگویم که 80 درصد انتصابات در دوره قبل از من و دوره خود من اشتباه بود.

*خیلی ها می گویند که شما در مورد انتخاب هایتان اشتباه کردید. مثلا آقای مایلی کهن انتخاب شما بود اگرچه انتخاب بدی هم نبود.
آقای مصطفوی دنبال مربی خارجی بود ولی این ها اینقدر ادامه پیدا کرد که مصادف شد با بازی های مقدماتی جام جهانی. من به ایشان گفتم یک هفته وقت دارید هر کسی را که می خواهید بیاورید. ایشان انتخاب نکردند و ما پیشنهاد مایلی کهن را  دادیم و ایشان هم قبول کرد. نشد که مربی خارجی بیاورند و اینطور نبود که ما تحمیل کنیم.

*آقای صفایی فراهانی را به شما تحمیل کردند؟
نه اصلا اینطور نبود. آقای مصطفوی خیلی احساس ناامنی می کردند و وقتی که تیم رفت فرودگاه که برود استرالیا ایشان نیامدند. گفتند که مریضند. ضمن اینکه ایشان آقای مایلی کهن را برکنار کرد ولی نسبت به ایشان نظر مثبت خیلی کم بود و ادامه کار هم برای ایشان ناممکن بود. وقتی رییس فدراسیون تیم را بدرقه نمی کند برای رفتن به استرالیا، نظرها منفی شد. امکاناتی که در خدمت مصطفوی بود زیاد بود. حقیقت این است که ادامه کار ایشان برای فدراسیون ناممکن بود. مساله بیماری ایشان و بدرقه نکردن تیم ملی توسط ایشان باعث شد که ما به وی پیشنهاد کنیم که به خودشان فشار نیاورند. بعد من دیدم که آقای خاتمی نسبت به فدراسیون فوتبال حساس است چون بچه ها را یکی یکی می شناخت. من شش اسم پیش ایشان بردم و گفتم نظر بدهید که ایشان گفتند به من ربطی ندارد و خودتان باید نظر نهایی را بدهید. ایشان اصلا نگفتند که چه کسی را بردار و چه کسی را بگذار. ولی آخرش گفتند صفایی نیروی خوبی است. ایشان با ما کار کرده بود.

*روزی که او را انتخاب می کردید فارغ از خط مشی سیاسی ایشان فکر می کردید اینقدر موفق بتواند عمل کند؟
بله. ایشان مدیر قابلی بود. فقط در یکی دو مورد من به ایشان تذکر می دادم بنابر وظیفه. مثلا در مورد سفرهای فوتبالی من به آقای خاتمی منعکس کردم و گفتم چون شما خیلی فوتبال را دوست دارید، نظراتم را گفتم و ایشان هم گفتند در کار فدراسیون دخالت نکن و من هم گفتم چشم. آقای صفایی هم نمی گذاشت کسی دخالت کند و آقای صفایی هم  در کارشان بسیار مستقل عمل می کرد.

پذیرش چنین مدیری در زیرمجموعه سازمان سخت نیست؟
نه ما خوشحال هم بودیم که بار فوتبال از دوش ما برداشته شد و آقای صفایی هم به خوبی عمل می کرد.

*شما یک عزل و نصبی هم در فدراسیون کشتی داشتید. ابتدا نصب آقای فیروز پور و سپس برداشتن ایشان. این قضیه را چطور می بینید؟
من آقای فیروزپور را برنداشتم. من به هیچ وجه دخالت نمی کردم. من به عنوان رییس سازمان اعلام کردم که نظر من آقای خادم است. الان هم رییس سازمان می تواند نظرش را بدهد. چه اشکالی دارد که رییس سازمام نظرش را شفاف بگوید و مخفی کار نکند؟ اگر دیگران هم به رییس سازمان احترام بگذارند چه اشکالی دارد. وقتی کار رو انجام بشود مشکلی پیش نمی آید. اگر آن افرادی که در مجموعه هستند تهدید نشوند و به آنها گفته نشود که اگر رای ندهید شما را برکنار می کنیم، کار درست را انجام می دهند. تمام شرایط را آقای خادم داشت و هنوز هم دارد. ولی خب انتخابات برگزار شد و همه به انتخابات احترام گذاشتند.

*آقای دکتر چرا برای ریاست جمهوری کاندیدا شدید؟
من می دانستم که در انتخابات رای نمی آورم و تبلیغات کمی هم کردم. من می خواستم بگویم که من آمادگی این خدمت را دارم و اگر مردم بخواهند می توانم بهشان خدمت کنم. الان هم فکر می کنم که اگر می شدم وضعمان خیلی بهتر از این بود.

*ولی شما با آن کارتان پایان همکاری با دولت را هم اعلام کردید.
من فکر نمی کنم که آقای خاتمی چنین نظری داشتند.

….

شما با آقای غفوری فرد مشکل داشتید؟
نخیر. الان هم باهم رابطه داریم و دوستیم. آن موقع هم با هم دوست بودیم و اختلاف نداشتیم. یکی دو نفر بودند که فشار می آوردند که من از کمیته المپیک بروم و ایشان بشود رییس کمیته المپیک. برنامه ریزی می کردند. حتی همان موقع هم آقای غفوری فرد به من اظهار محبت کردند. رابطه شخصی خوبی داشتیم.

*شما با ورودتان به سازمان یک سری آدم مثل آقای عابدینی را وارد کردید که ورزش را از حالت آماتور به صورت حرفه ای درآوردند. این ها برنامه ریزی شده بود؟
نخیر من خیلی با برنامه ریزی خاصی این کارها را انجام ندادم. من آقای عابدینی را می شناختم و ایشان هم علاقمند بودند و وارد سیستم شدند. من خودم اشتباه هایم را قبول دارم.

*کنار رفتن آقای پروین از اشتباهات شما بود؟
آقای پروین در دوره ما احیا شد ولی دست ما نبود که کنار رفت. ولی دلیلش ورزشی نبود. پروین نیروی بسیار مفیدی برای فوتبال است و وقتی سرمربی تیم ملی بودند خیلی خوب تیم را هدایت کرد.

*ناصر حجازی چطور؟
ما هیچ وقت ایشان را نفی نکردیم. نسبت به ایشان هیچ وقت نظر منفی نداشتیم.

*شما اینگونه بوده اید که در کارتان تیپ ظاهری افراد برایتان مهم باشد؟
نخیر. به نظر من غلط ترین نوع قضاوت، قضاوت در مورد ظاهر انسان است. ظاهر دکور انسان است.

*نبودن آقایانی مانند مایلی کهن و حجازی چه ضربه ای به ورزش می زند؟
این ها انسانهای با ارزشی هستند و مستقل هستند. حذف افرادی مثل مایلی کهن ضربه می زند. از وجود همه باید استفاده شود. هیچ وقت نبوده است که بخواهند آقای حجازی را مربی کنند و بقیه مخالفت کرده باشند. ایشان منش خود را داشت و کار خودش را می کرد. من که دیگر افرادی مثل آنها ندیدم در ورزش.

من در طول دوره هایی که بودم چند ورزشکار را گفتم که جزء تیم نباشند که دو مورد عملی شد و نتیجه اخلاقیش مثبت شد. یک مورد بود که من خیلی اصرار داشتم ولی نشد. یک مورد دیگر هم بود که من گفته بودم و متاسفانه آن فرد هم رفت. دادگاه هم با کسانی که مشکل دارند خیلی همراه بودند. نیکبخت و یا برهانی چیزی از اروپایی ها کم ندارند ولی خودشان به خودشان ضربه می زنند.

*نظر شما در مورد افرادی که با شما کار کردند و بعد رفتند تحصیل کردند و به مقطع های بالای مدیریتی رسیدند مثل دبیر، خادم و دایی، چیست؟ و اینکه نظر اختصاصی شما در مورد علی دایی چیست؟
علی دایی برند فوتبال ایران است. اما هر آدمی برای یک کاری است و نباید ایشان وارد کار مربی گری می شد. اما چون اصولا ایشان آدم رزم آوری است، نمی شود در معلمی با رزم آوری کار کرد. ایشان می تواند رییس فدراسیون باشد اما اگر از من می پرسید می گفتم وارد مربی گری نشود. چون صبر و حوصله می خواهد. او واجد همه شرایط است. ساعی و دبیر و خادم هم برای مدیریت خوب هستند و آدمهایی هستند که باید در ورزش باشند. آنها خوب بودند و تحصیلاتشان را هم ادامه دادند. دبیر هوش بالایی دارد و هوشش را در المپیک متوجه شدم و الحمدلله دکترایش را گرفته است.

*سوال آخر اینکه اگر بخواهید به نکته ای در سیستم مدیریتی خود افتخار کنید، به کدامشان افتخار می کنید؟
خیلی ها نظر داده اند و همراه من بوده اند. من هرجا که رفته ام سعی کرده ام همه با من راحت باشند. من به روش دوستانه خیلی معتقد هستم و جواب هم گرفته ام. روش مدیریت باید طوری باشد که با همه دوست باشد و اینکه هر کسی باید یک کار واحد داشته باشد و متمرکز روی یک کار باشد. من خودمم هم همین‌گونه بوده ام.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ آبان، ۱۳۹۴ ۹:۳۶ ق.ظ

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *